תקפו ערבים "רק בשל מוצאם": מאסר נגזר על שני תושבי בת ים

יהונתן מזר הרשקוביץ וירין סוכר תקפו בנובמבר 2021 שני גברים ערבים ששהו בגינה בעיר • התובעים בתיק: "השניים תקפו בצורה אכזרית את הקורבנות, אשר כל חטאם היה מוצאם הערבי ורצונם לבלות בבילוי משותף בגינה ציבורית"

עצור, (אילוסטרציה). צילום: יהושע יוסף

בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע את יהונתן מזר הרשקוביץ וירין סוכר, תושבי בת ים, בתקיפה חמורה ממניע גזעני של שני אזרחים ממוצא ערבי, תושבי יפו, במהלך שנת 2021 ובירי לעבר אחד מהם, אשר פגע באישה עימה שהה הקורבן. השופט נויטל גזר על הרשקוביץ 4.5 שנות מאסר ועל סוכר נגזרו 5.5 שנות מאסר, זאת לצד פיצוי לקורבנות.

כאמור, הרשקוביץ וסוכר הודו במסגרת הסדר טיעון והורשעו בעבירות של החזקת נשק שלא כדין, חבלה בכוונה מחמירה, חבלה חמורה ממניע גזעני ובאישום נוסף של החזקת נשק בלא רשות כדין. הרשקוביץ הורשע בנוסף בעבירה של החזקת סמים שלא לצריכה עצמית.

אלימות. השב"כ והמשטרה התערבו (אילוסטרציה),

נאשם נוסף, יניב שבתאי, הורשע בשלב מוקדם יותר וממתין כעת לגזר דינו. החשודים נעצרו כחודש וחצי לאחר המעשה, לאחר חקירה מאומצת משותפת של שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל, אשר במסגרתה נאספו ראיות רבות ועדויות הקושרות את הנאשמים לביצוע התקיפה.

מכתב האישום המתוקן שהגיש עו"ד מיטב דגן עולה כי בליל 14.11.2021 נכנסו מזר וסוכר יחד עם יניב לגינה ציבורית בבת ים, כאשר ברשותם אקדח מאולתר אשר הוכן באמצעות אקדח סיכות שאליו חובר קנה עם כדור חי. בעודם בגינה חלפו הנאשמים על פני קבוצה של שני גברים ערבים ושתי נשים יהודיות אשר שהו יחדיו בקרבת ספסל במרכז גינת אשכול.

הקבוצה כללה את ג.ת, צעיר ממוצא ערבי, את מ.ח, צעיר ממוצא ערבי, שישב בכיסא גלגלים בשל היותו חולה ALS, את ק.ס, צעירה ממוצא יהודי, ואת א.ח, צעירה נוספת ממוצא יהודי.

אקדח הסיכות שהוסב לנשק חם מאולתר, צילום: דוברות המשטרה

לאחר שפנו אל הקורבנות בשאלות וזיהו את מבטאו הערבי של ג.ת, המשיכו מזר וסוכר בהליכתם לכיוון סמטה המובילה לרחוב סמוך, שם עטו שבתאי ומזר מסיכות על פניהם, במטרה להקשות על זיהויים, ונערכו לתקוף את הקורבן. הנאשמים ויניב חזרו אל מקום ישיבתם של הקורבנות ומיד עם הגיעם אל הקורבנות בעט הרשקוביץ בחוזקה בראשו של ג.ת ומיד לאחר מכן הכה אותו באגרופים.

"תהרגו אותו, הוא ערבי"

כתוצאה ממכות אלה נפל ג.ת לארץ. הנאשמים ויניב החלו לבעוט ולהכות באגרופיהם את ג.ת בעודו שרוע על הארץ, תוך צעקות: "תהרגו אותו, הוא ערבי", "ערבי הומו". במקביל לכך, ספג גם מ.ח, בעודו מרותק לכסא הגלגלים, מכה מאחד הנאשמים.

בשלב זה, שלפו הנאשמים את האקדח המאולתר, בכוונה לירות בג.ת. סוכר כיוון את האקדח לעבר פלג גופו העליון של ג.ת מטווח קצר ויניב, שלא ידע על קיומו של האקדח, ראה זאת והסיט את ידו של סוכר במהלך הירי, כדי למנוע תוצאה קטלנית.

בשל האמור, מהירייה שירה סוכר מהאקדח המאולתר נפלט קליע שפגע בצעירה א.ח וחדר לרגלה. הנאשמים ויניב המשיכו להכות יחדיו את ג.ת בעודו שרוע על הארץ, גם באמצעות האקדח המאולתר, עד שעזבו את הגינה. כתוצאה ממעשיהם נגרמו לג.ת חבלות מרובות בראשו, פניו וגופו והוא נזקק לאשפוז בבית החולים. כמו כן, כתוצאה מהירי חדר קליע לשוק רגל ימין של א.ח, גרם לה לפצע והיא נזקקה לטיפול בבית החולים.

שנאה וגזענות

עם קבלת גזר הדין אמרו עו"ד דגן וע"ד אסף שביט, אשר ניהלו את התיק, כי "הנאשמים תקפו בצורה אכזרית את הקורבנות, אשר כל חטאם היה מוצאם הערבי של שניים מהם ורצונם לבלות בבילוי משותף בגינה ציבורית. מעשי הנאשמים כללו ירי לעבר חפים מפשע בטבורה של עיר, לצד אלימות פיזית ומילולית המונעת משנאה ומגזענות. השב"כ והמשטרה עמלו על איתור הנאשמים ועל איסוף ראיות במסגרת חקירה סמויה וחקירה גלויה, ויש לברך על כך שהיום הנאשמים נותנים את הדין על מעשיהם המכוערים". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר