המלחמה בתאונות הדרכים ביו"ש עולה מדרגה: בתוך חודש בלבד, משטרת התנועה של מחוז ש"י הורידה מהכביש 200 מכוניות פלשתיניות שביצעו עבירות מסכנות חיים.
זו עלייה דרמטית באכיפה בכבישי יהודה ושומרון, הבעייתיים והמסוכנים ביותר. לפני כמה חודשים חתם אלוף פיקוד מרכז, יהודה פוקס, על הצו שמאשר החרמת רכבי פלשתינים בעבירות כאלו, וכעת החלו במשטרת ש"י בפעולות ממוקדות באותם הכבישים. לדברי מפקד אגף התנועה במחוז, סגן ניצב איציק שרעבי, כבר עכשיו ניתן לראות שינוי משמעותי בשטח וירידה בעבירות התנועה.
כבר שנים ארוכות כבישי יו"ש נחשבים מסוכנים ביותר. הם ישנים ובעלי שני נתיבים בלבד, מפותלים וללא שוליים, שבהם נוסעים אלפי רכבים ביום. מסיבות אבסורדיות, כבר שנים ארוכות התאונות הפלשתיניות לא נספרות על ידי הלמ"ס, ולכן כוח השיטור שמוקצה לאזור הוא קטן מאוד - רק 19 ניידות תנועה. כמו כן, לפי מחקר של מכון המחקר של הכנסת, עד עכשיו שיטת הדו"חות לא היתה אפקטיבית, מכיוון שצה"ל והמינהל האזרחי, שאמונים על גביית הדו"חות, לא עושים זאת.
במשטרה מבינים היטב את הבעייתיות שבמצב הקיים, אף שאינו בהכרח באשמתם, ופועלים בתקופה האחרונה לשנות אותו באופן מאסיבי. בלחץ של גורמים רבים בהתיישבות ושל מפקד המחוז, חתם אלוף פיקוד מרכז על צו שמאשר הורדה מהכביש של כלי רכב שביצעו עבירות מסכנות חיים. "הצו נכנס לתוקף ב־1 בנובמבר, ועד כה הגענו ל־200 פסילות והשבתות של כלי רכב", אומר סנ"צ שרעבי.
סנקציה כואבת
"מרבית התאונות הקטלניות מתרחשות במעבר בין נתיבים, והיינו במצב שבו התקשינו באכיפה. בגלל האופי של הכבישים ביהודה ושומרון, אני מפעיל לצורך אכיפה המון מסוקים ורחפנים - הכי הרבה בישראל. אבל גם עקיפה בפס לבן שתועדה היתה נגמרת פעמים רבות בדו"ח, שהפלשתינים גם ככה לא היו משלמים", הוא מספר.
"כעת קיבלנו לידיים סנקציה שהם לא יכולים להתחמק ממנה. צריך להבין: נהג מונית שלוקחים לו את הרכב ל־30 יום מרגיש את זה בכיס - וחזק. אנחנו מרגישים כבר עכשיו שמספר העקיפות בפס לבן יורד. הם מפנימים שבעל הבית לא יאפשר להם להתחבא, ושהם יצטרכו לשלם על המעשים שלהם".
מחפשים "משטובות"
במחוז ש"י לא מורידים את הרגל מהדוושה במלחמה בתופעת התאונות הקשות ביו"ש. בעוד כשבוע יחל מבצע כלל־מחוזי לתפיסת "משטובות", כלי רכב פלשתיניים שהורדו מהכביש בגלל תקלות חמורות ותאונות שעברו - ושעדיין נעשה בהם שימוש, אף שהם לא בטיחותיים בעליל.
מתחילת 2022 ועד עתה, אומר סנ"צ שרעבי, הורדו מהכביש לא פחות מ־2,500 כלי רכב כאלו. "מדובר ביעד חשוב. הם מעורבים בתאונות דרכים, בעבירות פליליות ובפח"ע".
שני נושאים קריטיים נוספים צפויים להיפתר, בתקווה, בתקופה הקרובה. הראשון - סנכרון בין מערכות המחשוב של צה"ל והמשטרה, כך ששוטרים יקבלו מידע על פלשתינים שלא שילמו דו"חות. הדבר חשוב מכיוון שניתן להחרים רכב של אדם שקיבל דו"ח שני על ביצוע עבירות קשות.
הנושא השני הוא שקלול התאונות הפלשתיניות בתוך חישוב התאונות הכלליות ביהודה ושומרון, דבר שיוביל לזינוק במספרים הרשמיים של התאונות ביו"ש - ומכך לתקצוב גדול יותר לניידות ולאכיפה.
"יש ירידה בתאונות הדרכים, אבל היא לא מספקת. היעד של מפקד המחוז הוא להגדיל את אגף התנועה. צריך להבין: לצד התאונות, מי שנתקלים במחבלים הם האנשים שלי. בשלושת הפיגועים האחרונים, מי שפעלו היו אנשי משטרת התנועה. אם לא נגדיל את הכוח - נפגע במשילות, בביטחון ובבטיחות", קובע סנ"צ שרעבי. "הגדלת הכוח תעשה טוב לכולם".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו