מדע פופולרי

רומן גרפי שעוסק בלוגיקה ובוויטגנשטיין? התוצאה דרמטית, מותחת ושופעת רעיונות מזהירים

מתוך הספר

אף שהוא נשמע כמו הכלאה בין חוברת עבודה לימי החופש ודגני בוקר, "לוגיקומיקס" הוא רומן גרפי חדשני ומעניין שמבקש לערוך לקורא הצעיר היכרות עם ההיסטוריה, המושגים ובעיות יסוד של תחומים שלא נחשבים בדרך כלל למרתקים עבור הקהל הרחב, ובפרט לא עבור בני נוער. הבחירה לעסוק בנושאים מורכבים דוגמת לוגיקה, מתמטיקה ואריתמטיקה, והניסיון לגרום לקורא הממוצע לחבב את אלה באמצעות קומיקס, או רומן גרפי מודפס, ז'אנרים מיושנים שניהם - עלולים ליצור צירוף לא מושך במיוחד. בנוסף, גיבורי הספר - ויטגנשטיין, ראסל, לייבניץ וקורט גדל - נוטים להלהיב בעיקר את שוחרי הז'אנר המדעי. 

כריכת הספר

אבל החששות התבדו אחרי עמודים ספורים. "לוגיקומיקס" מצליח לעשות את הבלתי אפשרי, ולהנגיש לקוראים תחומים תיאורטיים מורכבים בצורה מרתקת. מסגרת הסיפור של הרומן היא נאום שנושא פרופסור ברטרנד ראסל, מאבות הלוגיקה המודרנית. הימים ימי מלחמת העולם השנייה, וראסל, שכבר קנה לו שם כפציפיסט שהתנגד למלחמת העולם הקודמת, עומד מול קהל אוהד ומנסה להסביר למה הפעם צו מצפונו שונה. את הסיבה, כך מנסה לומר ראסל הלוגיקן, אי אפשר לנמק בכלים מדעיים גרידא. כדי להסביר זאת, הוא נדרש קודם כל למהותו של המדע שבו הוא עוסק. הנאום פותח צוהר לתחנות שונות בחייו, עם התפתחות המדע המודרני. מנקודת מבטו אנחנו זוכים לפגוש כמה מעמודי החוכמה של המאה העשרים, שהשפעתם ניכרת עד היום. הדרמה עשויה טוב כל כך, שקשה לשים לב לעובדה שתוך הקריאה אנחנו נחשפים לניתוחי עומק של רעיונות מזהירים ברמה לא שטחית בכלל. 

הספר קליל, מלא בהומור ומקפיד (אולי ברוח מדע הפסיכולוגיה הפופולרי, שהושפע מהלוגיקה אבל שרד הרבה אחריה) לצרף אל התובנות ה"מדעיות" הרבות השזורות בו מהלך רגשי ונפשי מקביל אצל כל הדמויות. הברקה נוספת היא לשלב בספר את סיפור המסגרת האמיתי, סיפורם של צוות היוצרים היוונים שהגו וביצעו את הפרויקט. עובדה זאת, והאופי הקולנועי של האיורים, מעניקים לקורא תמונה אמינה ומורכבת שיש בה מספיק תנועה כדי לשמור על רמת עניין גבוהה מצידו, ואולי אפילו לנסות ולחקור הלאה בכוחות עצמו.

דמותו של פרופסור ראסל נוגעת ללב, וכך גם מפעל חייו האינטלקטואלי, שניסה ברוח התקופה למצוא או לנסח שפה שתסביר את מקור כל הדברים כולם. הספר הוא גם במידה רבה דיוקן מותח של כמה דמויות מזהירות בגאוניותן שפעלו במשך תקופה ארוכה ומורכבת בתולדות העולם, בניסיון למצוא פתרון רחב וכוללני לכל הבעיות הרוחניות שהכירו. ראסל הספיק במשך חייו הארוכים לחזור בו מהשאיפה להגדרת מערכת לוגית מושלמת, בעוד אחרים עמדו איתנים בדעתם. הספר מספק הזדמנות נדירה להיכרות עם אלה, גם אם בפעם היחידה. 

לוגיקומיקס - רומן גרפי / אפוסטולוס דוקסיאדיס וכריסטוס ח. פאפאדימטריו; מאנגלית: אמיר צוקרמן; ידיעות ספרים, 352 עמ'

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר