גורקן: מבנים לשימור שהפכו למגורי היוקרה המבוקשים של תל אביב

בסוף שנת 2021 קיבלה תל אביב רשמית את החותם של ״העיר היקרה בעולם״, אבל אם כבר יקרה, נראה שהמעוניינים להתגורר בעיר חושקים בבניינים לשימור שהפכו למבוקשים מאוד. והמחיר? לעשירים בלבד. יצאנו לבדוק את הפופולריים שבהם, חזרנו מהופנטים

צילום

בשיתוף גורקן יזמות נדלן

אין זה סוד שתוכנית השימור של הבניינים ההיסטוריים שינתה פלאים את נראות תל אביב ומנגד יצרה ביקוש חדש אשר השפיע על שוק הנדל”ן. על פי נתוני עיריית תל אביב, כיום יש כ-2,500 בניינים לשימור ברחבי העיר ומתוכם כ-400 מבנים המוגדרים לשימור בהגבלות מחמירות. חלקם מבני מגורים שנראים תמימים לגמרי והפכו בן רגע מלכלוכית לנסיכה, דבר שהעלה משמעותית את מחירם לאחר השיפוץ המאסיבי.

התרומה של השימור למרקם העירוני

אפשר להבין את הטירוף אחר שימור המבנים בתל אביב. נזכיר כי לבירת העסקים של ישראל באים בימים כתיקונם כשני מיליון תיירים בשנה, ולכן תל אביב חייבת לשמור על פני העיר ולא יכולה להרשות לעצמה להציג מבנים מוזנחים, ודאי וודאי כאלה שמיועדים לשימור. כיום, העירייה מעודדת שיפוץ ושימור מבנים באמצעות תמריצים שונים, כמו סיוע במימון השימור באמצעות מענקים והלוואות מסובסדות, ליווי וקידום תהליך העברת זכויות במבנים לשימור. היא אף הגדילה לעשות והקימה יחידה ליישום תכנית השימור במינהל הנדסה.

גורקן יזמות נדל״ן, אחת החברות המובילות בתחום שימור מבנים בתל אביב שביצעה כמה פרויקטים לשימור בתל אביב, סיימה לאחרונה שני פרויקטים ייחודיים של שימור, האחד הוא אחד העם 110 והשני שינקין 56. לדברי הבעלים והמנכ״ל מוריס גורקן, ״פרויקטים של שימור דורשים חשיבה יצירתית. הם מאתגרים מאוד בשל הצורך לעמוד בתקנות השימור מצד אחד, ומצד שני לשלב תשתיות חדשות המתאימות לעידן הטכנולוגי החדש. לצד אלה, עלינו לשמור על בטיחות גבוהה ולספק רמת גימור התואמת למאפייני הבנייה הישנים אך עם טוויסט אדריכלי חדשני״.

הכירו את חלק מהפרויקטים היפים לשימור בתל אביב

פרויקט אחד העם 110

אמנם, הפרויקט אינו נמצא במרכז שדרות רוטשילד, אך סביבו שלל בניינים ומבנים שעברו שימור בעשור האחרון ולכן מתבקש מאוד שהמבנה יעבור שיפוץ מן היסוד, תוך שמירה על המרקם והעיצוב הישנים. לאחר עבודה מאומצת של חברת מוריס גורקן יזמות נדל״ן, המבנה קיבל מראה חדש, כך שגם המרפסות הרעועות קיבלו מעטפת חדשה שהפכה את הבניין לאטרקטיבי מאוד.

שינקין 56

פרויקט נוסף של היזם מוריס גורקן הוא שינקין 56 שהיה מוזנח מאוד וקיבל מתיחת פנים חדשה ואטרקטיבית. את הבניין מעטרים חלונות עץ המזכירים מראה וינטג׳ ייחודי בשילוב בנייה חדשה, שבהחלט תורמת לנוף האורבני של העיר התוססת.

בית ולודבסקי

פרויקט קלישר 15 תל אביב שעליו הייתה אמונה חברת סינבר עבודות בנייה בע”מ, בית ולודבסקי. בשנת 2013 הסתיימה עבודת השימור במקום, ובהחלט ניתן להתרשם מהחיים החדשים שהמבנה קיבל. מדובר בבית המעוצב בסגנון אקלקטי, בעל אלמנטים אדריכליים ייחודים ומאפיינים היסטוריים שנשמרו היטב בתהליך השימור, כדוגמת ציורי קיר ותקרה ייחודית גבוהה.

פינסקר 19

הפרויקט שביצעה החברה הקבלנית ח.ר. ראמה, הוא בעל ערכים ארכיטקטוניים היסטוריים שבהחלט ניכרים מהנראות שלו. הוא נבנה בשנת 1928 בסגנון אקלקטי ומעוטר באלמנטים המקנים לו חזית מרהיבה ביופייה. המבנה שופץ ושוחזר בקפידה בשנים האחרונות ע”י האדריכל יפתח ארד, ולחלקו האחורי התווסף  שטח מודרני המשתלב באופן הרמוני עם חזית המבנה.

בית הפגודה

בניין נוסף שאי אפשר שלא להזכיר כאשר מדברים על מבנים לשימור בתל אביב הוא בית הפגודה, השוכן בלב תל אביב בין הרחובות נחמני ומונטיפיורי. הבניין נבנה בשנת 1924, מתאפיין בסגנון אקלקטי ייחודי ונחשב לאחד הבניינים היפים בתל אביב.

והמחיר? מסתבר שזה לא לכל אחד

אם נגיע למחיר הדירות במבנים לשימור, נראה שהם בהחלט לא מתאימים לכל אחד. מדובר על תהליך ארוך הכולל הוצאת היתר בנייה ארוך מהרגיל, וזאת בנוסף לעלויות השימור היקרות ביחס לפרויקט בנייה רגיל בשיטות המסורתיות ולכן המחירים בהתאם. לדברי מוריס גורקן: ״חובבי וינטג׳, סיפורים היסטוריים קסומים ותקרות גבוהות שירצו להתגורר במבנים שכאלה, ייאלצו להיפרד מסכומים לא מבוטלים, אם וכאשר ימצאו דירה שכזאת בעיר הנחשבת ליקרה בעולם ומבוקשת לא פחות״.

עוד ממשיך ומוסיף מוריס גורקן: ״כשהתחלנו לעסוק בתחום בניינים לשימור בתחילת שנות ה- 2000, קוני הדירות שילמו פחות תמורה לבניינים לשימור ביחס לבניינים החדשים שנבנו באותו האזור. אולם, בשנים האחרונות ישנה מגמת שינוי משמעותית, וכיום לקונים יש הבנה בייחודיות והיופי של בניין לשימור, ולכן יש לא מעט אנשים שמוכנים לשלם מחירים של עשרות אחוזים יותר על מנת לגור בבניין לשימור״.

בשיתוף גורקן יזמות נדלן

כדאי להכיר