מניות מומלצות שנבחרו ע”י אלגוריתם בינה מלאכותית: חדשות ערוץ 13 התנסו באלגוריתם של “I Know First” שהצליח להכות את המדדים

אלגוריתם הבינה המלאכותית שמצליח לזהות הזדמנויות בשוק ההון מסמן היום המניות המומלצות ביותר להמשך שנת 2022

freepik

בשיתוף I Know First

בינה מלאכותית בהשקעות

“אינטליגנציה של מכונה היא ההמצאה האחרונה שהאנושות תצטרך לפתח אי פעם.” – ד”ר ניק בוסטרום (פילוסוף שבדי) .

האם ניתן לחזות את  המגמות בשוק ההון באמצעות בינה מלאכותית? האם אלגוריתמים יכולים לבחור מניות מומלצות שינצחו את מדדי וול סטריט? לפני יותר מ-20 שנה המחשב “כחול עמוק” ניצח את אלוף העולם בשחמט גארי קספרוב, האם הישג בסדר גודל כזה אפשרי גם בשוק ההון?

יישומים שונים של בינה מלאכותית נמצאים בכל מקום, צ’ט-בוטים שמספקים תמיכה ושירות במקום מענה אנושי, מערכות שיווק ממוקד שיודעות להגיד ללקוח מה אילו מוצרים מתאימים לצרכיו, מערכות לזיהוי פנים, העוזרות האישיות הפופולריות סירי ואלקסה מבית אפל ואמזון, רכבים אוטונומיים.  כמו כן, ניתן למצוא יישומים של בינה מלאכותית גם בתחומי הבריאות והסייבר ואף בתחום הנשק, בו משולבות מערכות מבוססות AI. אך מה בנוגע לתחום ההשקעות? האם ניתן לבנות תיק השקעות על בסיס בינה מלאכותית? האם ניתן לזהות הזדמנויות השקעה ומניות מומלצות על בסיס אלגוריתם ממוחשב הלומד את השווקים?

השמועה על חברת פינטק מסתורית בשם “I Know First”, אשר פיתחה אלגוריתם בינה מלאכותית שמזהה הזדמנויות ומניות מומלצות ומנצח את שוק ההון, הגיעה עד לכתב הטכנולוגיה של חדשות ערוץ 13, טל שורר “הטכנומן”‘.

ערוץ הטלוויזיה המוביל היה מעוניין לבחון האם ניתן לנצח את שוק ההון “בשידור חי” על ידי שימוש בטכנולוגיה מתקדמת של בינה מלאכותית.

אך לפני הניסוי, קצת על החברה:

I Know First היא חברת פינטק ישראלית אשר פיתחה אלגוריתם בינה מלאכותית לחיזוי שוק ההון. האלגוריתם מפיק תחזית יומית ומאתר הזדמנויות השקעה מתוך מגוון רב של נכסים: מניות, תעודות סל, מט”ח, סחורות ומטבעות קריפטו. האלגוריתם מפיק תחזית יומית לעשרות אלפי נכסים מ-50 בורסות בעולם. הוא מייצר כל יום תחזיות עתידיות ל-10,500 נכסים בעולם ומאתר את ההזדמנויות הטובות ביותר לפוזיציות לונג וגם שורט.
האלגוריתם מאתר ברמה יומית הזדמנויות השקעה על ידי עיבוד של מידע כמותי ולמידת דפוסי התנהגות ותבניות מסחר בשווקים. באמצעות טכנולוגיות בינה מלאכותית מתקדמותDeep Learning Artificial neural network , האלגוריתם בונה באופן יומיומי רשת מסועפת של קשרים בין נכסים בשוק ההון. בכל יום האלגוריתם מספק תחזיות לנכסים ל-6 טווחי זמן שונים(בין 3 ימים לשנה). אלגוריתם החיזוי הוא בעל יכולת למידה עצמאית והוא פותח ע”י צוות מפתחים בראשות ד”ר ליפא רויטמן ממכון ויצמן למדע, מומחה בבינה מלאכותית ובעל ניסיון של 20 שנה בתחום. I Know First מספקת שירותים ללקוחות מוסדיים ופרטיים מרחבי העולם כולל בתי השקעות, בנקים וקרנות גידור ומציעה שני סוגי פתרונות ללקוחותיה על בסיס אלגוריתם החיזוי שלה: ייעוץ השקעות, כלומר זיהוי הזדמנויות השקעה ומניות מומלצות ללקוחות פרטיים ומוסדיים וכן ניהול הון ללקוחות כשירים ומוסדיים על בסיס אסטרטגיות מסחר אלגוריתמיות. מעניין לציין כי I Know First היא חברת הפינטק הראשונה שקיבלה רישיון לייעוץ השקעות מטעם הרשות לניירות ערך.

בחירת מניות מומלצות  ע”י אלגוריתם בינה מלאכותית “בשידור חי”

כתב הטכנולוגיה של חדשות ערוץ 13, טל שורר, פגש את צוות I Know First במשרדי החברה בנמל ת”א ובמקום ראיון סטנדרטי ביקש לבחון בשידור חי את האלגוריתם. החברה נענתה לאתגר, וכך, ללא תכנון מוקדם, אלגוריתם הבינה המלאכותית של I Know First עמד בפני מבחן בזמן אמת, על ידי אחד מגופי התקשורת הגדולים בישראל.

עיתוי המבחן ותקופת המבחן נקבעו ע”י ערוץ החדשות באופן בלעדי. וכך, המבחן החל באחד החודשים התנודתיים של אותה שנה, אוגוסט 2019.
בתקופות המבחן, המסחר התנהל כשברקע צפייה מתוחה להחלטת הריבית בארה”ב, נפתחה מלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין, והיה חשש מכוונתה של סין להשתלט על הונג קונג. בשל הגורמים החיצוניים הללו, שוק המניות התנהל בעצבנות רבה. כלומר, באותו הזמן, קשה היה לדעת מה באמת צופן העתיד.

המשימה המרכזית הייתה פשוט למדי: האלגוריתם של I Know First התבקש לבנות שני תיקי השקעות מבוססי מניות: תיק מניות מומלצות פאסיבי ותיק מניות מומלצות אקטיבי וזאת לתקופה של שבועיים. הוגדר כי בסוף התקופה יבדקו ביצועי תיקי המניות  בהשוואה לביצועי מדד הייחוס, מדד המניות המרכזי בארה”ב, מדד ה-S&P500.

עוד הוגדר כי תיק המניות המומלצות הפאסיבי יבחר בתחילת הבדיקה ע”י האלגוריתם ולא יבוצעו בו שינויים או התאמות במהלך התקופה. כל המניות בתיק זה סומנו ע”י האלגוריתם וחלקן נבחרו על ידי טל שורר וצוות חדשות 13.

תיק המניות המומלצות האקטיבי היה מבוסס על התחזיות היומיות העדכניות ביותר של האלגוריתם (התאמה יומית של תיק המניות). שני התיקים כללו מניות לפוזיציות “לונג”(מניות מומלצות לקנייה) וכן מניות מומלצות לפוזיציות “שורט”(מניות מומלצות למכירה בחסר) שהתמהיל המדויק ביניהן נקבע על בסיס אותות המגמה המעודכנים שהאלגוריתם ייצר. הבדיקה בוצעה תחת פיקוחו של מומחה בלתי תלוי מהאקדמיה אשר נבחר מטעם ערוץ החדשות, ד”ר טל מופקדי מאוניברסיטת רייכמן.

להלן תיק המניות המומלצות הפאסיבי שנבחר על ידי אלגוריתם הבינה המלאכותית(התיק כולל עשר מניות מומלצות):

10 המניות המומלצות שנבחרו על ידי אלגוריתם הבינה המלאכותית. (מקור – I Know First)

מניות מומלצות שנבחרו ע”י האלגוריתם – התוצאות

“הביצועים אכן מרשימים. תשואה מאוד גבוהה, הסיכון אפילו יותר קטן מהסיכון של ה- SP500.”- ד”ר טל מופקדי, מומחה השקעות מאוניברסיטת רייכמן.

לאחר שבועיים נבחנו התוצאות ע”י ד”ר מופקדי וצוות הערוץ, והן התבררו כמרשימות בכל קנה מידה: תיק ההשקעות הפאסיבי הניב בתוך שבועיים תשואה מרשימה ביותר של 3.88%. תוצאה זו הכתה בכמעט פי 3 את תשואת מדד SP500 באותה התקופה, שעלה ב- 1.37% בלבד. אם לוקחים בחשבון את העובדה שמדובר בתיק פאסיבי, התוצאה מרשימה במיוחד. באמצעות שימוש באלגוריתם הבינה המלאכותית של החברה, אפילו כתבי חדשות של הערוץ, שלא התנסו בהשקעות בשוק ההון בעבר, הצליחו לבנות תיק מניות מומלצות שהניב תשואה מרשימה, גבוהה יותר במידה משמעותית מתשואת מדד ה- SP500, אתגר שאפילו טובי המשקיעים בעולם מתקשים לעמוד בו.

תיק ההשקעות האקטיבי הציג תוצאה מרשימה אף יותר: בתוך שבועיים בלבד התיק שבנה האלגוריתם הניב תשואה של 8.18%. בתיק האקטיבי בוצעו שינויים יומיים, וניתן דגש לנכסים על בסיס הסיגנלים המצורפים אליהם וההסתברות של  כל תחזית. האסטרטגיה האקטיבית, על בסיס העדכון היומי של האלגוריתם, הניבה תשואה יוצאת דופן, והפער בין ביצועיו של התיק האקטיבי שהניב תשואה של  8.18%, לבין תוצאותיו של מדד ה SP500 – 1.37%, היה גדול מאוד.

מסחר אלגוריתמי -התוצאות. לצפייה בתוצאות וכתבת הטלוויזיה המלאה הקש על הקישור מימין

להלן תשואת התיקים ביחס לתשואת מדד ה- S&P500:

ביצועי שני התיקים שנבנו ע”י האלגוריתם של I Know First(מקור – חדשות ערוץ 13)

חדשות 13 נעזרו בד”ר טל מופקדי, מומחה חיצוני, מאוניברסיטת רייכמן בהרצליה, למטרות בקרה ופיקוח על הניסוי. ד”ר מופקדי סיכם בסיום הכתבה: “הביצועים אכן מרשימים. תשואה מאוד גבוהה, הסיכון אפילו יותר קטן מהסיכון של ה- SP500. אומנם לא נלקחו בחישובים עמלות, שהן מאוד מאוד משמעותיות בתיק אקטיבי, אך למרות זאת, עם כל ההסתייגויות, הביצועים, בטח בזמן הקצר הזה, יפים, נאים ומרשימים”.

מניות מומלצות לשנת 2022

מישהו יושב היום בצל כי נטע עץ לפני הרבה זמן– וורן באפט

לאור תוצאות מבחן המניות, נשאלות מספר שאלות: האם ניתן לאמץ את הגישה הפאסיבית גם להשקעות ארוכות טווח? האם כדאי לבנות תיק פאסיבי גם לתקופה ארוכה של שנה? האם במקום דילוג בין מניות כדאי לאמץ את גישת ה-BUY AND HOLD?

ננסה לחשוב על כל השינויים וההתפתחויות שארעו בשנה האחרונה: הפריצה לקפיטול, בחירת ג’ו ביידן לנשיאות ארה”ב, התנודתיות במחיר האנרגיה, המשבר בשרשרת האספקה, התפשטות ווריאנט הדלתא והאומיקרון בעולם, האינפלציה העולמית והחששות מהעלאת הריבית בארה”ב ועוד. מספיק לעבור על רשימה חלקית זו של אירועים משמעותיים כדי להבין שמשימה זו היא כמעט בלתי אפשרית.

אך, כאמור, האלגוריתם מפיק בכל יום תחזית לשישה טווחי זמן: 3 ימים,7 ימים, 14 ימים , חודש, 3 חודשים ושנה. מעיון בניתוח התחזיות שהאלגוריתם הפיק לפני שנה, ניתן להבחין כי למרות התנודתיות הרבה האלגוריתם הצליח לזהות הזדמנויות השקעה מתוך מדד ה- SP500 גם לתקופה ארוכה של שנה ולסנן את רעשי הרקע. בתחזית לטווח של שנה שהופקה ע”י האלגוריתם בסוף 2020 סומנו בין היתר המניות הבאות: SIVB, ANET, CMA, RJF,HPQ. התיק בכללותו הצליח להכות את מדד ה- SP500 בשיעור משמעותי וזאת בגישה פאסיבית לחלוטין להשקעות, כלומר נקט בהחזקת המניות לאורך השנה כולה.

משמאל תחזית המניות המומלצות לטווח של שנה מתוך מדד ה- ה- SP500 נכון לתאריך ה-16.12.20, מימין ביצועי התחזית לשנת 2021(מקור – I Know First)

גם ניתוח תחזית תעודות הסל לטווח של שנה מעלה תמונה מעניינת: האלגוריתם הצליח לזהות בהצלחה את הזינוק בסקטור הפיננסים והבנקאות ובסקטור הטכנולוגיה ואפילו את העלייה במחיר הנפט:

משמאל תחזית תעודות הסל המומלצות לטווח של שנה בתאריך ה-15.12.20, מימין ביצועי התחזית לשנת 2021(מקור – I Know First)

ניתן להתרשם כי אלגוריתם הבינה המלאכותית הצליח לזהות מניות מנצחות וסקטורים מובילים גם בתחזית הפאסיבית השנתית, למרות האירועים והתהפוכות שהתרחשו במהלך השנה.

כמו כן, בתום כל שנה,I Know First  מאפשרת ללקוחותיה לקבל את רשימת המניות המומלצות ואת פירוט הזדמנויות ההשקעה הטובות ביותר לשנה הקרובה מכל עולמות ההשקעה שהיא עוקבת אחריהם. החברה מפיקה דוח תחזית שנתי, חד פעמי וחוצה תחומים, על בסיס אלגוריתם הבינה המלאכותית, בו מפורטים כל הנכסים המומלצים להחזקה בשנה הקרובה. כלומר, האלגוריתם ממליץ על נכסים ומניות מומלצות שמומלץ לקנותם בתחילת השנה ולהחזיקם לאורך כל שנת 2022.

דוח התחזית כוללת מניות מומלצות 2022 וכן נכסים מומלצים ממגוון קטגוריות, לדוגמא:
  • מניות מומלצות מהשוק האמריקאי
  • תחזית מדדי ארה”ב ומדדי ת”א
  • מניות מומלצות מהשוק הישראלי
  • תעודות סל מומלצות
  • סקטורים בולטים
  • מניות מומלצות קטנות
  • תחזית לשוק המט”ח והסחורות
  • תחזית לביטקוין ואתריום ומטבעות קריפטו נוספים.

דוגמאות לחלק מהנכסים שנכללו בתחזית לשנת 2021 הן מניית נובה הישראלית, מטבע הביטקוין, נפט, ומניית ALTM  מהשוק האמריקאי.

ביצועי התחזית: מניות מומלצות לשנת 2021 וכן נכסים מומלצים שנבחרו על ידי אלגוריתם הבינה המלאכותית(מקור – I Know First)

מניות מומלצות על בסיס בינה מלאכותית: הגישה האקטיבית

הגישה השנייה שהוצגה במבחן המניות היא הגישה האקטיבית, גישה זו מבוססת על אסטרטגית השקעה הלוקחת בחשבון את התחזיות המעודכנות ביותר של האלגוריתם. I Know First פיתחה אסטרטגיות מסחר שונות על בסיס גישה זו לטובת ניהול תיקי לקוחות של לקוחות מוסדיים ולקוחות כשירים אך למעשה כל משקיע פרטי יכול לבנות לעצמו אסטרטגיה המתאימה לו, על בסיס התחזיות המעודכנות של האלגוריתם.

ביצועי האסטרטגיות הסיסטמתיות של האלגוריתם- תיק מניות מומלצות מבוסס מניות 500 SP

לסיכום, נראה כי חברת I Know First עברה בהצלחה יתרה את המבחן של ה”טכנומן”: שני התיקים שנבנו על ידי האלגוריתם התאפיינו בסטיית תקן נמוכה מזו של מדד הSP500-, כלומר, הסיכון הכרוך בהשקעה בהם היה נמוך יותר. כמו כן, תשואות שני התיקים, האקטיבי והפאסיבי, היכו את ביצועי המדד.

I Know First  מצליחה לשלב טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית מתקדמת  בעולם ההשקעות ומנגישה אותה למשקיעים פרטים ומוסדיים כאחד: באיתור הזדמנויות, בבניית תיקי השקעות ובניהול הון אקטיבי. שוק ההון מסועף ומורכב אך מלא בהזדמנויות והיתרון העיקרי של טכנולוגיית הבינה המלאכותית של I Know First הוא היכולת המובנית שלה לזהות את ההזדמנויות אלה הללו באופן עקבי, ללא קשר למצב השוק או להטיות אנושיות.

בשיתוף I Know First

כדאי להכיר