בשיתוף אמיר מעוז
לא ייעוץ מהספרים, אלא ליווי אישי בגובה העיניים, כזה שמבוסס על ניסיון אמיתי, הקשבה ועזרה מדויקת ברגעים החשובים ביותר לכל מנהל ועסק.
כשבודקים מה באמת מחזיק את הכלכלה הישראלית, התשובה ברורה. מדובר בעיקר בחברות ובעסקים בסדרי גודל קטנים ובינוניים שבסופו של יום הם אלה שמניעים את המשק ומחזיקים אותו עם הראש מעל למים, בימים קשים ובכלל.
ואולי פה בדיוק קבור הכלב. חלק גדול מהם אמנם שורדים, אבל לא באמת מתקדמים. מחזיקים את הראש אבל נשארים תקועים במקום, לא כפי שהיו יכולים ורוצים.
ויש גם מי שלא הצליחו לשרוד בכלל. בשנת 2024 בלבד נסגרו בישראל כ-60 אלף עסקים קטנים ובינוניים, מדובר בזינוק של יותר מ-50% לעומת השנים הקודמות.
לא מדובר בתאגידים גדולים שנשחקו בשוק ההון, אלא בעסקים צנועים יותר, שניהלו אותם אנשים עם הרבה אחריות על הכתפיים.
ומה שמשותף לרבים מהם זו התחושה שהעסק מנהל אותם ולא להפך, שהם לבד בקבלת ההחלטות ושכל יום מחדש מוקדש לכיבוי שריפות. לכן אין כמעט זמן לעצור, לחשוב, לבנות תוכנית ולעשות את קפיצת המדרגה שכל כך רוצים לעשות.
יחד עם זאת רבים חוששים מתהליכי ליווי עסקי. בכל זאת מדובר בחשיפה, יש לכך עלות ואולי בכלל זו המחשבה שלא יהיה לכך זמן, אבל כפי שאומר אמיר, בסופו של דבר זו השקעה קטנה עם תמורה גדולה בפן האישי והעסקי. לא מדובר בפתרונות קסם, אלא בתהליך קשה ומחייב אבל מלא בסיפוק והגשמה.
כך שהנקודה החשובה היא שלא צריך לחכות למשבר כדי לקחת ליווי וייעוץ, אלא כל עסק יכול להרוויח מתהליך כזה עוד קודם לכן.
מסלול הקריירה שראה הכל מהכל
בדיוק אל הוואקום הזה נכנס אמיר מעוז, בן 64, מי שכבר חווה על בשרו את כל סוגי הניהול, מהשטח ועד הצמרת. הוא היה שם בעומס, בלחץ, במקום שבו כל החלטה שווה הרבה ושכל טעות מרגישה כמו משהו שאין איך לתקן.
את דרכו המקצועית התחיל מיד לאחר שסיים תואר ראשון בפסיכולוגיה, לא במשרד גדול, אלא כעצמאי, כשהקים עסק לשיווק תוצרת אורגנית. “הקדמנו קצת את זמננו”, אמיר מחייך ואומר, “אבל זו הייתה התנסות חשובה, להבין מה זה להקים עסק לבד, עם כל מה שכרוך בזה”.
ואולי, שם החלה היכולת שהוא מדבר עליה לא מעט. לראות למרחקים, לזהות צרכים, להבין תהליכים עוד לפני שהם מקבלים שם.
היכולת הזו שלו לא נעלמה מעיניהם של מקבלי ההחלטות בחברת גלידות ‘נסטלה’, שבחרה בו לכהן כסמנכ”ל המכירות של החברה בדיוק עם כניסתה לשוק המקומי. במסגרת התפקיד, אמיר היה אמון על חיבור בין שתי חברות מתחרות שנרכשו, הקמה של מערך מכירות חדש לגמרי וניהול מערך מכירות בפריסה ארצית שכלל כ- 100 מפיצים, 50 אנשי מכירות ותמיכה וגם מערך לוגיסטי של אספקה ותחזוקה של עשרות אלפי מקפיאים. “זה היה עולם תחרותי, מהיר, בלי הרבה מקום לטעויות ומאוד מאתגר, אבל זה בדיוק מה שאהבתי לעשות. להוביל תהליכי שינוי משמעותיים, ללמוד וליישם סטנדרטים של חברה בינלאומית מובילה ולראות את התוצאות”, הוא מספר.
בהמשך הדרך הוא עבר לנהל את חברת ‘שינזון’, שהתמחתה בשלבי גמר של פרויקטים ציבוריים גדולים. כשהצטרף, החברה פעלה במתכונת מצומצמת, עם צוות קטן מאוד וללא רווחיות. כמעט 16 שנה לאחר מכן, הוא השאיר מאחוריו חברה עם מוניטין גבוה בשוק, עשרות עובדים ורשימת פרויקטים שכוללת עשרות בנייני משרדים, מוזיאון ישראל, היכל התרבות, שירותי הכותל, בתי חולים וקמפוסים של חברות הייטק, כאשר היא נמכרה בהצלחה לחברה ציבורית.
“הובלתי את הקמת החברה כמעט מהיסוד והפכתי אותה לעסק מסודר, רווחי ובעל נוכחות משמעותית בשוק. זה היה חתיכת מסע, לפעמים שוחק, לפעמים מתגמל, אבל בעיקר מאוד אישי”, הוא אומר. גם לאחר המכירה המשיך לנהל אותה עוד שלוש שנים, כחלק מההסכם, עד שבחר לסיים את הפרק הזה בחייו.
לא עוד יועץ או שיטה ולא עוד הבטחה באוויר
בימים אלה, במקום לפתוח עוד עסק או להצטרף לארגון חדש, אמיר החליט להקשיב למה שבער בו הרבה קודם – הרצון ללוות מנהלים.
“כשאני מסתכל אחורה על כל מה שעשיתי, אני מבין שהדבר שהכי אהבתי לא היה רק לנהל אופרציה מורכבת או לסגור עסקאות אלא להוביל שינוי”, אומר אמיר. “לא רק שינוי עסקי, אלא שינוי באנשים עצמם. לראות מישהו שמתקשה, להבין מה עוצר אותו ולעזור לו לפרוץ קדימה”. לאורך השנים, בין ספקים, לקוחות ועמיתים, הוא פגש אינספור מנהלים שנתקעו בדיוק בנקודה הזו. “זה תמיד דגדג לי להבין מה המטרה שלהם, מה עוצר אותם, ואיך הניסיון שלי יכול לעזור”.
ההחלטה להיכנס לעולמות הליווי העסקי, נולדה בדיוק מההבנה העמוקה הזו של איך זה מרגיש להיות בודד בצמרת. “אני לא מדבר על בדידות חברתית. אני מדבר על המקום הזה שבו כל החלטה היא עליך ואין באמת עם מי להתייעץ. המנכ”ל נמצא הרבה פעמים לבד, גם כשהוא מוקף באנשים. בגלל זה חשוב לי ללוות מנהלים. לא לייעץ להם מלמעלה, אלא להיות לצידם. לעזור להם לחדד את המטרות, לראות את הפערים, ולתכנן דרך. לכן אני לא מגיע עם שיטה מהמדף או ספר הדרכה, אלא עם ניסיון חיים והרבה ניסיון מקצועי, הקשבה ורצון אמיתי להיות שותף למסע שלהם”.
מה קורה כאשר הדחוף דוחה את החשוב?
התהליך שאמיר דוגל בו מתחיל בשיקוף אמיתי של המצב הקיים, שלב שלטענתו רבים מבעלי ומנהלי העסקים לא מתפנים לעשות וגם מאוד מעורבים רגשית.
אבל אי אפשר להתחיל במסע אם לא מבינים עד הסוף את נקודת ההתחלה. משם הוא מגדיר את הפערים בין המצב הנוכחי לבין המטרה. מדובר מבחינתו בשלב קריטי, כי בלי להבין מה חסר, אי אפשר לבנות תוכנית יעילה.
ואז מגיע שלב הבנייה, שהיא תוכנית עבודה שדורשת בחינה של כל האפשרויות תוך ניסיון, יצירתיות וסיעור מוחות משותף ואלה מתורגמים למשימות מוגדרות עם לוחות זמנים. לאורך כל הדרך מתקיים מצד אמיר משוב שוטף על הביצוע ובהתאם לצורך הוא מסייע לבצע עדכונים, כך שאפשר יהיה להישאר על מסלול שמתאים למציאות המשתנה בלי לאבד את הכיוון המקורי.
במקביל, בימים אלה אמיר סיים קורס מנטורינג במכללת ‘התחלה חדשה’ ובנוסף הוא מתנדב בעמותת ‘יוזמות עתיד’ ומעניק תוכנית ליווי ליזמיות בתחילת דרכן.
“אני לא מאמין בהבטחות שווא ולא באנשים שמוכרים חלומות”, מסכם אמיר את הדברים. “ניהול עסק הוא דבר מורכב, מאתגר ולעיתים גם שוחק. אבל כשיש לך כיוון ברור, מטרה מדויקת ותוכנית אמיתית, אתה מפסיק להיות זה שרק מכבה שריפות והופך למי שמוביל את העסק קדימה, אל המקום שאתה באמת רוצה להגיע אליו”.
עבור מי שמבקשים להגיע אל היעד, אמיר מעוז ביחד עם מנהל העסק בונה את המגדלור שיאיר את הדרך. הוא דואג להזכיר כי תמיד יהיו בעיות, משברים ודברים לא צפויים, אבל כשיודעים מה עושים ורואים את כל התמונה ממעוף הציפור, החוויה עצמה מרגישה אחרת. פחות לחוצה, הרבה יותר מהנה, עם יותר שליטה ובסופה הצלחה.
לשיחת היכרות עם אמיר מעוז, ניתן לחייג – 052-450-3335
לביקור באתר לחצו כאן
בשיתוף אמיר מעוז
