איך תאבחני את סוג עור הפנים שלך ב-5 דקות

השלב הבסיסי בהתאמת שגרת טיפוח אישית לעור הפנים הוא להכיר את סוג העור שלך

אלומה נתנאל, צילום: נתנאל ישראל

בשיתוף אלומה נתנאל

עד כמה את מכירה את העור שלך?

מדי יום אני עוזרת לנשים לבחור את מוצרי הקוסמטיקה המתאימים לעור הפנים שלהן. השאלה הראשונה שלי לאותן בנות היא "האם את יודעת מה סוג העור שלך?". לרוב התשובה שאני מקבלת היא "נראה לי". ואז, אני מתחילה לשאול אותה שאלות מכווינות ועוזרת לה לאבחן את סוג העור שלה. ואני מזהה את הרגע הזה שבו האסימון נופל. הרגע הזה שבו כל מה שהיא חשבה על שגרת הטיפוח שלה, על סוג התכשירים שהיא רכשה, על הקרם ההוא שעשה פלאים לחברה שלה מהמשרד ושהיא מיד רצתה לנסות גם ודווקא כשהיא השתמשה בו זה הרגיש לא מתאים, או הסרום הזה שהמליצה עליו המשפיענית ברשת, שיש לה את העור הכי זוהר שראיתי אי פעם, ודווקא לה הוא ייבש את העור. הרגע זה בו היא מבינה שבמשך שנים היא ניסתה על עור הפנים שלה עשרות מוצרים שונים ועדיין לא הצליחה להבין מה עושה טוב לעור הפנים שלה.

הגישה המתקדמת לאבחון מצבי עור שונים

סוג העור שלך הגורם החשוב ביותר שיש לקחת בחשבון בעת בניית שגרת טיפוח העור. ישנם ארבעה מצבי עור עיקריים שבאמצעותם נוכל ולקבוע את סוג העור של המטופל — עור שמן/יבש, עור רגיש/עמיד, עור פיגמנטטיבי/לא נוטה לפיגמנטציה ועור מקומט/הדוק — שילוב של מצבי העור מייצרים עבורנו 16 שילובים אפשריים לסוגי העור ולכל אחד מהם יש סט יתרונות ואתגרים משלו. בעוד שכולנו זקוקים למוצרים בסיסיים החיוניים לעור הפנים, הפורמולות הטובות ביותר לכל סוג עור יכולות להיות שונות לגמרי אחת מהשניה. לכן, ישנה חשיבות באבחון סוג העור שלך במידה ואת מעוניינת לבנות שגרת טיפוח שבאמת מתאימה לעור הפנים שלך.

אז במקרה ואת תוהה, “איך אדע איזה סוג העור שלי?” אל דאגה – אני כאן כדי לעזור ללמוד שיטה פשוטה לאבחון וזיהוי סוג העור שלך בתוך 5 דקות בלבד. כמו כן, אלמד אותך מעט על המאפיינים המגדירים של כל סוג עור ואציע עצות לטיפוח העור שלך. המשיכי לקרוא כדי ללמוד כיצד לקבוע את סוג העור שלך בשיטת האבחון של אלומה

מהם ארבעת מצבי העור העיקריים?

כפי שהזכרתי קודם ישנם ארבעה מצבי עור עיקריים. כאן, אתן לך סקירה מהירה על כל אחד מהם.

עור שמן/עור יבש: עור שמן מאופיין בייצור גבוה מוגבר מבלוטות החלב, מהן מופרש השמן הטבעי של העור. עודף ייצור השומן עלול לגרום לעור להיראות מבריק או שמנוני, ולעתים קרובות הוא מלווה בבעיות עור כמו ראשים שחורים ונקבוביות מוגדלות. מכיוון שנקבוביות סתומות תורמות רבות להתפרצויות פצעים בפנים, אנשים עם עור שמן עשויים גם להיות מועדים להתפרצויות. מצד שני, עור יבש הוא למעשה ההפך מעור שמן — זהו עור שאין בו מספיק שומן. הוא עשוי להיראות עמום או להרגיש מתוח, בעוד שיובש חמור עלול לגרום לעור להיסדק, להתקלף או להתקלף. לעיתים נוטים להתבלבל באבחנה בין עור יבש לעור מיובש, אך אלו מצבים שונים – עור מיובש נגרם ממחסור במים, וזה יכול לקרות לכל אחד, ללא קשר לסוג העור. ניתן להגדיר מצב ביניים שבו יש עור מעורב, עור המאופיין ביובש ושמנוניות באזורים שונים בפנים. לרוב, לאנשים עם עור מעורב יהיה אזור T שמנוני יותר (מצח, אף וסנטר), בעוד שהלחיים שלהם יהיו יבשות יותר.

עור רגיש/עור עמיד: עור רגיש מאופיין ברגישות מוגברת לגורמי סטרס, כולל מוצרי טיפוח מסוימים. דרגות הרגישות יכולות להשתנות: חלק מהאנשים חווים גירוי קל רק  כאשר הם נחשפים לגורמי לחץ, בעוד שאחרים נאבקים באדמומיות, גירוד ואי נוחות באופן קבוע. עם זאת, הרגישות לא תמיד נראית לעין – לפעמים מדובר רק בתחושת העור. עור עמיד מאופיין ביכולותיו להתמודד עם אותם גירויים, אדמומיות ואי נוחות במצבי סטרס, לדוגמא בעת שימוש בתכשירים פעילים המכילים חומצות וחומרים פעילים שנועדו לגרות את העור וליצור קילוף של השכבות החיצוניות של העור – עור עמיד הינו עור שבדרך כלל יהיה מורגל לשימוש בתכשירים פעילים לאחר תקופה ממושכת של שימוש בהם.

עור פיגמנטטיבי/עור שאינו נוטה לפיגמנטציה: עור פיגמנטטיבי מאופיין כעור שמיוצר בו פיגמנט עודף כגון כתמים מפושטים, כהויות כתוצאה מטראומה או שינויים הורמונליים ואפילו עור בעל נמשים, לעומת עור שאינו נוטה לפיגמנטציה שבו גם במצבי סטרס ובעת שינויים הורמונליים, אין ייצור עודף של פיגמנט הגורם לכהויות וכתמים.

עור מקומט/עור הדוק: עור מקומט ועור בעל נטייה לפתח קמטים מאופיינים בעומק הקמטים, כמות הקמטים ורמות עודפי העור. עור הדוק הינו עור שנראה צעיר ביחס לגילו.

סוג עור רגיש כולל 4 מצבים דלקתיים כגון אקנה, סבוריאה, רוזצאה ואלרגיה.

צילום: נתנאל ישראל

.

האם סוג העור שלך יכול להשתנות?

התשובה היא כן – סוג העור שלך יכול להשתנות (וככל הנראה גם ישתנה בעתיד). אתן דוגמא – בגיל הנעורים זה די הגיוני שהעור שלך היה שמנוני או נוטה לפגמים אך זה לא אומר שיהיה לך עור שמנוני לנצח. למעשה, ככל שמתבגרים, עור הפנים נוטה להתייבש לכן ללא מן הנמנע שאם היה לך עור שמן בעבר, יהיה לך עור יבש יותר ככל שהעור יתבגר.

גורמים אחרים, כמו האקלים בארץ וחילופי עונות, עשויים גם הם להשפיע על סוג העור שלך: מזג אוויר חם ולח יכולים להיות קשורים לעור שמן יותר, בעוד שאויר קר ויבש קשור לעתים קרובות ליובש.

כיצד לקבוע את סוג העור שלך

אז עכשיו כשאת מבינה את מצבי העור השונים, נוכל להתחיל בפעולות לאבחון מצב העור וסוג העור שלך באמצעות שיטה פשוטה שתעזור לך להכיר את סוג העור שלך תוך דקות בודדות.

המדריך לאבחון עצמי של סוג העור

הדרך הפשוטה ביותר לקבוע את סוג העור שלך היא ללמוד את העור שלך כשאת מול מראה, בתנאי תאורה טובים, כאשר העור נקי לגמרי, ללא מייק אפ וללא לחות. כעת, בחני את עור הפנים שלך ובדקי האם העור שלך נראה מבריק או מחוספס, האם יש לך נקבוביות חסומות, האם יש לך פצעים אדומים על הפנים, האם את מרגישה פריחה כלשהי על העור או אדמומיות, האם יש לך סימנים חומים לאחר החלמה של פצעונים, האם יש כתמים קטנים או מפושטים על עור הפנים, האם יש לך נמשים, האם יש לך קמטים בעור הפנים ועד כמה הם ברורים כאשר את מביעה מבט זועף או מרימה את הגבות?

כעת, לאחר שענית על שאלות אלו, תוכלי לדעת ולהכיר את סוג העור שלך, מה שיהווה את השלב הבסיסי בבניית שגרת הטיפוח שלך.

בואי ננתח את התשובות לשאלות – עור מבריק בעל נקבוביות חסומות ירמוז על כך שהעור שלך שומני, אם יש לך פצעים אדומים, העור שלך שומני. אם יש לך פצעים והעור אינו מבריק – סביר שהעור שלך מיובש מדי. אם את מרגישה פריחה ואדמומיות ייתכן שהעור שלך נוטה להיות רגיש. במידה ואת מזהה סימנים חומים לאחר החלמה של פצעונים, נמשים או כתמים על העור – סביר שהעור שלך פיגמנטטיבי ונוטה לפיגמנטציה. במידה ואת מזהה קמטים עמוקים וברורים כשהעור במצב מנוחה ואת נראית מבוגרת לגילך, סביר שהעור שלך כבר מקומט או נוטה לקמטים.

אם את עוד מתלבטת לגבי מצב וסוג העור שלך תוכלי לענות על השאלון המלא לאבחון סוג העור.

כיצד לטפל בסוג העור שלך

עכשיו כשהכרת את סוג העור שלך ומצבי העור שלך את יכולה לדעת איך לטפל בעור הפנים שלך. בהמשך אתן מידע רחב יותר ואפרט על שגרת הטיפוח שמתאימה לעור שלך.

סוג העור שלך:

עור שמן

עור שמן מאופיין בעיקר בפגמים, ברק ונקבוביות סתומות. טיפול בעור זה מצריך איזון של בלוטת הסבום אך הוא עדיין זקוק ללחות. אם יש לך עור שמן, מומלץ להשתמש במוצרים המספקים לחות קלילה ומסייעים בספיגת עודפי שומן מבלי להסיר את מחסום הלחות הטבעי של העור שלך, המשמש כקו ההגנה הראשון בינך לבין העולם החיצון. פילינג או תכשיר פעיל המבוסס חומצות יכולים בהחלט לעזור לצמצם למינימום את הנקבוביות הסתומות.

כמו כן, אני ממליצה לשלב תכשירי ניקוי אשר אינם גורמים לייבוש יתר של העור. במידה ויש פצעים על עור הפנים, מומלץ לשלב תכשיר נקודתי לפצעים וכן סרום ייעודי לטיפול בפצעים.

סוג העור שלך:

עור יבש

אמנם עור יבש ועור מיובש הם שני דברים שונים, אך המחסור בשומן שנמצא (או איננו ליתר דיוק) בעור יבש גורם לכך שהעור אוגר פחות מים מה שגורם לכך שללא לחות מספקת, מחסום הלחות הטבעי של העור אינו יכול לפעול ביעילות הדרושה לו. זה משאיר את העור פגיע לגירויים ועד סימנים נראים לעין של הזדקנות מוקדמת. מכאן כי הדרך היעילה ביותר לטיפול בעור יבש הוא שימוש מוצרים שעוזרים לטפח ולהגן על מחסום הלחות הטבעי של העור.

חשוב להשתמש ברכיבים שתורמים לשיקום המחסום האפידרמלי הכוללים פפטידים וכן בסרומים המכילים חומצה היאלורונית.

סוג העור שלך:

עור רגיש

רגישות בעור נובעת מהפרעה במחסום הלחות הטבעי של העור. כאשר המחסום אינו פועל כראוי, גורמי סטרס אליהם הוא אמור להיות מסוגל להתנגד יכולים להתגבר על ההגנות המוחלשות של העור שלך ולגרום לאדמומיות וגירויים. כדי לשמור על העור הרגיש אני ממליצה על שימוש במוצרים עדינים המיוצרים במיוחד עבור עור רגיש.

תכשירים לעור רגיש יכללו חומרים אנטי דלקתיים וחומרים להרגעת העור מה שיעזור להפחית באופן ניכר אדמומיות בעור ולספק לעור הקלה מגירויים.

סוג העור שלך:

עור פיגמנטטיבי

עור פיגמנטטיבי, עור הנוטה לכתמי פיגמנטציה – כתמים הנוצרים כתוצאה משינוי פיגמנטי בעור, לרוב כתוצאה מחשיפה לשמש ולקרני UV ולשינויים הורמונליים החלים עם הזדקנות העור.

הטיפול בעור פיגמנטטיבי כולל שימוש בפילינגים, חלקם שטחיים וחלקם פילינגים עמוקים יותר המכילים חומצות פרי הדר ואלפא הידרוקסי, תכשירים למניעת פיגמנטציה ושימוש בקרם הגנה.

סוג העור שלך:

עור מקומט או נוטה לקמטים

אחרון חביב הוא עור מקומט או נוטה לקמטים. קמטים בעור נוצרים עקב האצת פירוק קולגן. קולגן זהו חלבון המשפיע על האלסטיות ורמת המיצוק של העור והוא מיוצר על ידי הפיברובלסטים וקיים בשכבת הדרמיס כסיבים. הסיבים, המיוצרים בפיברובלסטים, מתחברים לסיבי קולגן קיימים. קשרים אלו נקראים קשרי צילוב וריבוי של קשרים אלו גורמים להאצת תהליך הזדקנות העור ופוגעת במבנה הקולגן.

על מנת לטפל בעור מקומט או נוטה לקמטים נשתמש בתכשירים המכילים חומצות וחומרים אשר מעודדים ייצור קולגן ומעוררים את הפיברובלסטים בעור וכן בתכשירים משקמי עור. כקוסמטיקאית אשר מבצעת טיפולי אנטי אייג’ינג ושיקום עור, אני משתמשת במגוון רחב של חברות – חוה זינגבוים, KB PURE, ביופור, ביופפטיקס, NOON קוסמטיקה, דרמלוסופי ומוצרי 2080. שימוש בתכשירים אלו יתרמו למיצוק העור ולהפחתת מראה הקמטים.

קבלי ייעוץ והתאמת מוצרים אישית לעור הפנים שלך וגלי את שגרת טיפוח העור המלאה שלך באתר ALUMA-C.COM

המאמר נכתב על ידי אלומה נתנאל, קוסמטיקאית בכירה ובעלת קליניקה לקוסמטיקה בראשון לציון

 

 

בשיתוף אלומה נתנאל

כדאי להכיר