8 סיבות שבזכותן ניתוחי לייזר להסרת משקפיים בטוחים מאי פעם

בכל שנה, אלפי ישראלים בוחרים להסיר משקפיים בלייזר, מתוך רצון לשפר את איכות חייהם, להרגיש ולהיראות טוב יותר. כפעולה שאינה מצילת חיים, מצפים המנותחים, לבטיחות מרבית, וזה אפשרי! בזכות התאמה מדויקת, טכנולוגיות מתקדמות, ומיומנות המנתחים הניתוחים אכן בטוחים מאי פעם

צילום: RF123

בשיתוף "עיניים ד"ר לוינגר"

מאת קרן בת יוסף

ראיינו בנושא את ד”ר שמואל רוזנבאום, מנתח עיניים בכיר ב’עיניים ד”ר לוינגר‘ – בירושלים ואת ד”ר אור בן שאול מנתח עיניים בכיר ב’עיניים ד”ר לוינגר’ – בחיפה וסגן מנהל מחלקת עיניים בבית החולים ‘כרמל’ בחיפה.

הנה 8 סיבות המאפשרות ניתוח לייזר בטוח לשיפור הראייה:

  1. כ-75% מתאימים לניתוח!

בטיחות בניתוחי לייזר לתיקון הראייה מתחילה בהתאמת הטיפול הנכון למועמד לניתוח. לשם כך, נערכת בדיקת התאמה מקיפה וקפדנית של העיניים, החיונית להצלחת הניתוח. הבדיקה כוללת אבחון מקיף וממושך של העיניים באמצעות צילומי עיניים וסריקת טופוגרפיית הקרנית, בדיקת ראייה המתבצעת על ידי אופטומטריסט ובדיקת עיניים כללית של רופא עיניים.

בעזרת הבדיקה ניתן להעריך את מצב בריאותו הכללי של המועמד ואת לקות הראייה, את מבנה הקרנית ועובייה, את מצב גלגל העין וקרקעית העין, עצב הראייה, הלחץ התוך-עיני, היקף אישונים ועוד.

על בסיס בדיקות חשובות אלה, מבסס רופא העיניים החלטתו להתאמת המועמד לניתוח ולשיטת הניתוח המתאימה ביותר  עבור המנותח. מסקר שערכנו, כ-25% מהנבדקים ימצאו לא מתאימים לביצוע הניתוח, וייתכן כי תוצע להם חלופה כמו למשל השתלת עדשה תוך-עינית.

  1. ניסיון ניסיון ניסיון

כמו בכל תחום ברפואה, גם בתחום ניתוחי הלייזר בעיניים, יש לניסיון המצטבר של הרופא השפעה רבה על הצלחת הניתוח. ברשת עיניים, כל הרופאים לניתוחי לייזר בעיניים הם מומחים לקרנית המיומנים בניתוחי לייזר בעיניים.

  1. טכנולוגיה חדשנית לזיהוי מדויק של העין

בתחילת הניתוח, המנתח נעזר במכשירים ממוחשבים מתקדמים לצילום הקרנית, לצד השוואה לסריקות שנערכו בבדיקות ההתאמה לניתוח. כך מוודאים שתוכנית הניתוח תואמת לעין המנותחת בצורה מיטבית, תוך מניעת טעויות בזיהוי המטופל ובזיהוי העין מנותחת.

  1. מניעת חוסר נוחות

הניתוח נעשה לאחר שימוש בטיפות לאלחוש העין, המונעות כאב או חוסר נוחות. כך המנותח שוכב נינוח במיטת הניתוחים ומפקיד את עיניו בידיו המיומנות של המנתח.

  1. מניעת זיהומים

לפני, במהלך ואחרי הניתוח, מקבלים המטופלים טיפות אנטיביוטיות למניעת זיהום בעיניים. צעד זה, לצד שימוש בטכנולוגיות מתקדמות ובציוד סטרילי מביא את אחוז הזיהומים לאחר ניתוחים לשיפור הראייה בלייזר לקרוב לאפס.

  1. מניעת תזוזת האישונים במהלך הניתוח
    ניתוח לשיפור הראייה בלייזר, נעשה בשני שלבים. בשלב הראשון, פותחים חלון טיפולי בקרנית באמצעות לייזר. בשלב השני, מלטשים את הקרנית באמצעות מכשיר לייזר ייעודי אחר.

במהלך שלבים אלה ישנה חשיבות גדולה בהכוונה מדויקת במיוחד של קרני הלייזר. ההכוונה מתבצעת בעזרת צילום רציף של העין במהלך הניתוח וקליטת תנועות מזעריות ובלתי רצוניות שלה, על-ידי מכשיר מתקדם. המכשיר עוקב אחר תנועות העין ומכוון את קרני הלייזר, כך שלא יושפעו מהתנועות.

כיום, המכשירים המתקדמים ביותר בעולם מסוגלים לבצע ניטור בזמן אמת של תנועת העין ב-7 ממדים ולהתאים את זוויות קרני הלייזר בזמן אמת. מכשיר כזה נמצא בבעלות רשת ‘עיניים’ – Amaris 1050RS של חברת Schwind הגרמנית.

  1. מהירות שווה בטיחות

בשונה מנהיגה ברכב, בלייזר ככל שהמכשיר מהיר יותר, כך הוא בטוח יותר. מכשיר לייזר שמסוגל לשלוח כל שנייה קרניים רבות ככל האפשר, מאפשר הליך ניתוחי קצר יותר תוך הפחתת הסיכון לסיבוכים. נכון להיום, מכשיר הלייזר המהיר בעולם Amaris 1050RS של חברת Schwind הגרמנית. מכשיר זה יכול לשלוח כ-1000 קרניים בשנייה ולתקן קוצר ראייה של 8- דיופטר ב-12 שניות בלבד. בזכות מהירות המכשיר הסיכוי ליובש בעיניים ולתגובה דלקתית באזור הניתוח פוחת באופן משמעותי מאוד.

  1. הקפדה על הנחיות הרופא לאחר הניתוח

מיד לאחר הניתוח חל שיפור דרמטי בראייה, כמעט ללא תופעות לוואי. בימים שלאחר הניתוח, עם תהליך ריפוי העין, חשוב מאוד להקפיד על הנחיות המנתח, על מנת למנוע סיבוכים.

למשל, יש להימנע משפשוף העין, מהרטבת העין או מפעילות ספורטיבית, שיכולים לפגוע בתהליך ההחלמה. זאת לצד הקפדה על שימוש בטיפות עיניים בעזרת ידיים נקיות.

בשיתוף "עיניים ד"ר לוינגר"

כדאי להכיר