איך להתנהג בחקירה פלילית

כאשר אדם כלשהו נקרא לתחנת המשטרה לצורך חקירה פלילית אזי המשמעות היא שאותו האדם הינו חשוד בביצוע עבירה פלילית כלשהי. ככלל, חקירה פלילית או בשמה הנפוץ "חקירה באזהרה" הינה אירוע מטלטל ובפרט נוכח העובדה שבד"כ היא נוחתת על אותו החשוד ביום בהיר ומבלי כל התראה מוקדמת

עו"ד אופיר מזר

בשיתוף עו"ד פלילי אופיר מזר

בשל העובדה שכל מילה של החשוד בחקירה יכולה לקבוע את גורלו של החשוד, מומלץ לקבל “ייעוץ לפני חקירה” מאת עורך דין פלילי הבקיא התחום. לעיתים ובמצבים שבהם החשוד שרוי במצב של חסרון כיס, ניתן לפנות לסנגוריה הציבורית על מנת לקבל את אותו ייעוץ משפטי לפני החקירה. בנוסף, ישנם מספר משרדים של עורכי דין פליליים המספקים שירות של עורך דין פלילי ייעוץ חינם, וחרף העובדה שמדובר בייעוץ ראשוני בלבד, עדיין תוכלו לקבל כיוון משפטי מקצועי באשר למצבכם, ללא תשלום.

להלן מפורטים מטה מקצת מהכללים החשובים שיש לשים לב אליהם בזמן החקירה:

1. ככל שמזמנים אתכם לחקירה באמצעות הטלפון, תנסו לקבל מהחוקר כמה שיותר פרטים בקשר לסיבה שבגינה מזמנים אתכם. ככל שיהיו בידיכם יותר פרטים, כך תהיו פחות במתח וחרדה, כמו גם תגיעו יותר מוכנים לחקירה. יחד עם זאת, יש לציין שברוב ככל המקרים החוקר לא ימסור לכם פרטים בטלפון ויאמר לכם שתקבלו את כל הפרטים והמידע כשתגיעו לתחנה.

2. לאחר שאתם מגיעים לתחנת המשטרה שאליה זומנתם, הכלל הראשוני הוא לבדוק עם החוקר במה אתם חשודים? מומלץ שלא להסתפק בתשובה כללית מהחוקר, ויש לבקש ממנו פרטים מדויקים ככל שניתן בקשר לחשד המיוחס לכם.

3. לאחר שנודע לכם במה אתם חשודים, יש ליצור קשר בדחיפות עם עורך דין פלילי על מנת שזה יגיע לתחנה וייתן לכם ייעוץ לפני חקירה. לייעוץ משפטי מקצועי לפני החקירה יש חשיבות קריטית, וזאת מכיוון שעל פי רוב המקרים, הגרסה הראשונה שתימסר על ידיכם היא זו שתקבע את גורל התיק ואת עתידכם.

4.  כל מילה שיוצאת מפיו של החשוד, בין אם נאמרה בחדר החקירות ובין אם נאמרה בפינת העישון וכו’, היא ראייה קבילה שניתן להשתמש בה. לעיתים חוקרים נוטים לפנות לחשודים בשאלות שהן כביכול “מחוץ לפרוטוקול”, לדוגמה: “בנינו, בוא תספר לי מה קרה”, “תגיד לי את האמת, אני לא רושם” וכו’. זכרו שאין דבר כזה שיחות מחוץ לפרוטוקול – מדובר בתרגיל חקירה, וכל מילה שתוציאו מהפה תשמש כראייה נגדכם.

5. לעיתים, חוקרים נוטים להבטיח הבטחות והקלות לחשודים, וזאת בתמורה להודאה בביצוע העבירה. יש לציין שמדובר בתרגיל חקירה, שכן לחוקר אין סמכות למלא את ההבטחות ו/או לתת לכם הקלות. מי שיחליט לבסוף על גורל התיק זו הפרקליטות או התביעה המשטרתית.

6. זכרו תמיד שהחוקר אינו חבר או בן משפחה שלכם. תפקידו העיקרי של חוקר המשטרה הוא לאסוף ראיות מפלילות נגדכם, כמו גם להוציא מכם הודאה – זאת בפרט אם “נראה לו” שביצעתם את העבירה. אחת מהשיטות הנפוצות שאותה נוקטים חוקרים רבים היא להתיידד עם החשוד ולהביע כלפיו אמפטיה, על מנת שהוא יפתח וישפוך את אשר על ליבו.

7. יש לזכור שתחנת המשטרה, כמו גם המתקנים השונים שבשימוש המשטרה (ניידות וכו’), מרושתים במערכות צילום והקלטה מתקדמים. מומלץ שלא לשוחח עם אף אחד על שום דבר, לא בזמן הישיבה על הספסל בפינת העישון, לא בזמן ההמתנה לפני החקירה, ולא בשום מקום אחר. זכרו, “החשוד” הנחמד והחביב שיושב לידכם יכול להיות מדובב שתפקידו להפליל אתכם.

8. כחלק מתרגילי חקירה יש לחוקר סמכות לשקר לכם, כל עוד השקר נעשה בעל פה, לדוגמה, החוקר יכול לשקר לכם ולומר שהשותף שלכם כבר הפיל אתכם, שכדאי לכם להודות ולשתף פעולה, וכו’. יחד עם זאת, אסור לחוקרי המשטרה להציג בפניכם מסמכים שקריים ו/או מזויפים, לדוגמה: בדיקה מזויפת של טביעות אצבע שלכם שנמצאו כביכול בזירת הפשע וכו’ – הווי אומר, מותר לחוקר לשקר לכם, אבל בעל פה בלבד.

9. בעת החקירה יש למסור לחוקר תשובות ענייניות, קצרות ומדויקות. אסור בתכלית האיסור למסור תשובות או אמירות כלליות שיכולות להשתמע לכמה פנים ושיהיה ניתן בהמשך להוציא אותן מההקשר שבו הן נאמרו.

10.באשר לשימוש בזכות השתיקה, לחשוד יש אמנם את הזכות לשתוק בחקירה אבל כדאי לזכור שהשימוש בזכות הזו יכול גם לפגוע בכם. בד”כ, הגרסה הראשונית שאותה תמסרו במשטרה תקבל את המשקל העיקרי. ככלל, גרסה מזכה שתימסר בעתיד ושלא הועלתה בהתחלה, תיחשב לגרסה “כבושה” ומשקלה יהיה אפסי, אלא אם כן יש לכם הסבר שמניח את הדעת באשר לסיבה שהגרסה נמסרה בשלב מאוחר. דבר נוסף, על פי החוק שתיקה בחקירה עלולה לחזק את הראיות נגד החשוד, ככל שישנן כאלו. מכל מקום, השימוש בזכות השתיקה הינו מורכב, טומן בחובו יתרונות וחסרונות, ומעבר להיקפו של מאמר זה.

11. בתום החקירה, החוקר ימסור לכם את ההודעה שלכם על מנת שתחתמו עליה. יש לקרוא את ההודעה בעיון רב ולוודא שכל מה שמסרתם נרשם באופן מדויק. ככל שישנם אי דיוקים ו/או השמטות ו/או תוספות, יש לבקש מהחוקר לתקן את ההודעה – אין לחתום על הודעה שאינה מדויקת.

12. לסיום, ההמלצה הטובה ביותר – שמרו על החוק והתרחקו מצרות.

כל האמור במאמר זה הינו מידע כללי בלבד, ואין בו בכדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מקצועי.

בשיתוף עו"ד פלילי אופיר מזר

כדאי להכיר