עו”ד יוליה שצ’ור: נפגעת בתאונת דרכים? מגיע לך פיצוי כספי

"מכת מדינה", כך נוהגים לכנות זאת בבתי החולים ובתחנות המשטרה, והכוונה היא לפגיעות הרבות בכל שנה הנגרמות כתוצאה מתאונות דרכים. עו"ד יוליה שצ'ור מומחית לדיני נזיקין מפרטת על הזכויות שיש למי שנפגעו אך לא כולם מכירים

צילום 123rf

בשיתוף עו"ד יוליה שצ'ור

המספרים לא משאירים מקום לספק, מדובר במכת מדינה שנוגעת ופוגעת בכולם.

בשנה שעברה נרשמה עלייה נוספת בכל חומרות תאונות הדרכים השונות, ולא מדובר רק במספר ההרוגים אלא גם במי שנפצעו באורח קל, בינוני וקשה.

אם עד לפני מספר שנים התאונות נגעו בעיקר למכוניות ואופנועים, כיום אלו הם גם האופניים והקורקינטים החשמליים שהחמירו את המצב.

פנינו אל עו”ד יוליה שצ’ור, הבעלים של משרד צומח בבאר שבע אשר מטפל בדיני נזיקין, חדלות פירעון ומיצוי זכויות בביטוח הלאומי, על מנת לקבל הצצה אל מאחורי הקלעים, ללמוד כיצד היא נערכת לקראת תביעה בגין פציעה ולקבל מידע חשוב שיכול לעשות את ההבדל עבור מי שהיו מעורבים בתאונת דרכים.

האם כל אחד זכאי לקבל פיצוי בגין תאונת דרכים?

“כדי לענות על השאלה הזו צריך קודם כל להבין מה זה תאונת דרכים כפי שהחוק מגדיר זאת, המדובר באירוע שבו נגרם לאדם נזק כלשהו בגוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה.

רוב האנשים אינם יודעים כי מעבר לתאונת דרכים קלאסית יש תאונות שגם הן מוגדרות כתאונות דרכים ומקנות לנפגע את הזכות לקבל פיצויים על פי חוק.

לדוגמא, פגיעה תוך כדי כניסה ויציאה מהרכב, פגיעה במהלך חניית רכב במקום אסור יכולה להיחשב כתאונת דרכים, במידה ונפל עליכם דבר מה מהרכב גם זה יכול להיחשב כתאונת דרכים.

או שאולי ניסיתם להחליף גלגל ברכב, בנסיבות מסוימות זה יכול להיחשב כתאונת דרכים, יתרה מזאת, תאונה שבה היו מעורבים מלגזה או טרקטור נחשבת גם היא כתאונת דרכים.

בכל הנוגע לגובה הפיצוי, אין זה משנה באיזה רכב מנועי מדובר, אלא הנתונים האישיים של כל אחד, כמו הגיל, גובה ההכנסה, העבר הרפואי ועוד. על פי כל אלו ניתן לשער את אחוז הנכות שנוצרה כתוצאה מהתאונה”.

מה אם אני אשם בתאונה, האם אני עדיין זכאי לפיצוי?

“התשובה היא כן, כל אחד שנפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצוי בגין הנזקים הפיזיים שנגרמו לו בתאונה בלי שום קשר לשאלת האשמה. זה גם לא משנה למשל אם אתם נהגתם ברכב והייתם אשמים בתאונה או שמישהו אחר פגע בכם.

עם זאת, במקרים מסוימים, מקום שבו כלי הרכב לא היה מבוטח בביטוח חובה או שמא עסקינן בתאונת “פגע וברח”, ניתן לתבוע את “קרנית”- קרן פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, הדואגת לפיצוי לנפגעים שאין בידם לתבוע מבטח כלשהו“.

אם כך, מי לא זכאי לקבל פיצוי במקרה של תאונת דרכים?

“החוק מגדיר שישה מצבים שונים בהם הנפגע לא זכאי לקבל פיצוי בגין תאונת דרכים.

  1. במידה והתאונה היתה מתוך כוונה במטרה לגרום לנזק בגוף או ברכוש.
  2. אם מי שנהג ברכב עשה זאת ללא רשות, או מי שנמצא ברכב ידע על כך שלנהג אין רשות לנהוג.

3.במידה ולנהג אין רישיון, למעט רישיון שפקע עקב אי תשלום או אגרה או בעקבות הליכי הוצאה לפועל.

  1. מי שעשה שימוש ברכב, או שהרכב סייע לו לצורך ביצוע פשע.

5.מי שנהג ללא ביטוח חובה או שהביטוח לא כיסה את השימוש של הנהג ברכב.

6.בעל הרכב או מי שהחזיק בו, נתן אישור למישהו אחר לנהוג בו, למרות שידע כי לא קיים כיסוי בדמות ביטוח חובה או שהביטוח אינו מכסה את הנסיעה ברכב או מחוצה לו.

למשל, עובד אשר נהג ברכב עבודה בזמן שהמעסיק שלו לא דאג לבטח את הרכב והוא לא ידע על כך.

חשוב להדגיש כי במצבים 2-6 שלעיל, במקרה של מוות בתאונה היורשים לא יוכלו להגיש תביעה, ואולם לתלויים זכות תביעה נגד “קרנית”.

מה הן הפעולות שכדאי לנו לעשות מיד לאחר שהיינו מעורבים בתאונת דרכים?

“ישנן שלוש פעולות שהן בגדר חובה מבחינתי:

  1. לצלם את זירת האירוע ולבקש את פרטי העדים. במידה ואתם לא מסוגלים לצלם, כדאי לבקש זאת מהעוברים והשבים בסביבה.
  2. לפנות לקבלת טיפול רפואי ולאחר מכן לבצע בדיקות רפואיות.

אסור לשכוח לאסוף ולשמור את התיעוד הרפואי המלא, זה אומר את כל המסמכים הרפואיים, דו”ח מד”א, דו”ח אשפוז/שחרור מבית החולים, פיענוחים של בדיקות הדמיה, מרשמים, הפניות, חשבוניות וקבלות בגין הוצאות.

  1. כמובן, לדווח על התאונה למשטרה”.

ואם אירעה לי תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה?

“כדאי לדעת כי במידה והייתם מעורבים בתאונת דרכים בדרך הביתה ממקום העבודה, מהבית אל מקום העבודה או בנסיעה תוך כדי יום העבודה, למעט מקרים שבהם היתה סטייה מהדרך, זו מוגדרת בחוק כתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה.

במקרה הזה מי שנפגע יכול לתבוע את המוסד לביטוח הלאומי בנוסף לחברת הביטוח.

בסמוך לקרות התאונה, חובה עליכם לעדכן את המעסיק אודותיה ולקבל ממנו טופס חתום הנקרא ב.ל. 250.

בטופס הנ”ל יש למלא את כל הפרטים ולציין בדיוק את שאירע, כולל תיאור של התאונה וכל פגיעות הגוף.

אני ממליצה להיעזר בעורך דין המתמחה בעניין, כיוון שחברות הביטוח השונות לא עושות את החיים קלים עבור מי שנפגע, להיפך. החברות הללו ינסו להוכיח עד כמה שניתן כי לא נגרם נזק כדי לשלם כמה שפחות כסף. הדברים נכונים גם כאשר פועלים מול הביטוח הלאומי”.

עו”ד יוליה שצ’ור צילום אלדד מאסטרו

“לפציעות כתוצאה מתאונות דרכים ועבודה יש את היכולת לטלטל את החיים, מדובר בפגיעה פיזית ולא פעם זו יכולה לגעת גם בנפש.

לכן צריך לקחת בחשבון כי התהליך לקבלת פיצויים יכול להיות ארוך ומתיש, לכן עדיף להתייעץ ולקבל ליווי מקצועי מעורכי דין אשר בקיאים ומנוסים בתחום זה. והכי חשוב סעו בזהירות”.

*האמור דלעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי וכל העושה שימוש בתוכן זה, עושה זאת על דעת עצמו ואחריותו בלבד*

לשיחת ייעוץ עם עו”ד יוליה שצ’ור, חייגו: 052-440-2095

פייסבוק

כרטיס ביקור דיגיטלי

בשיתוף עו"ד יוליה שצ'ור

כדאי להכיר