פלס"ר 7 - רות, סוף: היחידה הוותיקה נסגרה

סיירת השריון שלחמה בששת הימים וביום כיפור - נסגרת • הלוחמים פוזרו בין יחידות מובחרות, אך שומרים על תקווה: "מאמינים שתקום מחדש"

לוי עם חיילי היחידה בשחזור תמונת הלוחמים מ־73' , צילום: דובר צה"ל

73 שנות היסטוריה נחתמו ביום שני בערב בבסיס "קצביה" שברמת הגולן, אז ירד דגל יחידת פלס"ר 7, ואחרוני לוחמי היחידה בהווה ציינו את סגירת היחידה הוותיקה. בחודשים האחרונים התפזרו לוחמי הפלס"ר בסיירות החי"ר השונות וביחידה הרב־ממדית, וכעת עושים הנותרים את ההכנות הלוגיסטיות האחרונות לפירוקה.

בתחילת השנה הוחלט בצה"ל על סגירת הפלס"ר הוותיק, שלחם בין השאר במלחמת ששת הימים ובמלחמת יום הכיפורים, וספג אבדות כבדות לצד צל"שים לא מעטים. לאחר עבודת מטה, בצה"ל הוחלט להסב את הפלוגות המסייעות של השריון לפלוגות "חשיפה־תקיפה" ולסגור את שתי פלוגות הסיור של השריון בחטיבה 401 ובחטיבה 7.

בעקבות ההחלטה, החלו בפלס"ר 7 לפני כחמישה חודשים לפזר את הצוותים ביחידות השונות ולהיערך לסגירת היחידה. "ההודעה על סגירת היחידה נפלה עלינו כרעם ביום בהיר", אומר אבי לוי, יו"ר עמותת פלס"ר 7 ששירת ביחידה במלחמת יום הכיפורים. "בשבילי היחידה היא בית, משפחה, ובראש ובראשונה סמל. זו יחידה מיתולוגית. מבחינתי אי אפשר לסגור סמל, ולכן אני מקווה שהיחידה עוד תחזור לחיים. הצרכים והדרישות בשטח יגרמו לצבא להחזיר אותה. אולי אני שוגה באשליות, אך אלו התחושות שבליבי". הוא מציין שבסוף שנות ה־70 נסגרה היחידה לתקופה של כמה שנים, ומקווה שגם הפעם יוחלט לפתוח אותה מחדש. "תם ולא נשלם".

לוחמים בטקס, צילום: דובר צה"ל

מפקד הפלוגה, רב־סרן דניאל איתן, מספר תוך כדי ההכנות האחרונות לסגירת היחידה כי עד הרגע האחרון פעלו הצוותים בשטח. "עד לפני שבועיים היינו במארבים, מוחבאים בשטח וממתינים לאויב. אין ספק שזו היתה יחידת חי"ר שידעה לבצע את המשימה בצורה האיכותית ביותר. בתוך תוכי אני מאמין שבעוד כמה שנים היחידה תקום מחדש, בצורה שונה, כי אין לה תחליף".

רגע לפני שלוחמי העבר והלוחמים בהווה התפזרו כל אחד לדרכו, הם הצטופפו לתמונה מיוחדת משותפת. לוי הציג תמונה של ג'יפ מ־1973, כמה חודשים לפני המלחמה, שעליו שבעה לוחמים, ובהם שלושה שנפלו במלחמת יום הכיפורים - דוד שאול, אבי בוזגלו ואפרים ששא, זיכרונם לברכה, והוא והלוחמים היום שחזרו את אותה הסצנה. "נמשיך את משימתנו", הוא מסכם. "נמשיך לקיים את טקסי הזיכרון השנתיים, ונקווה שיבוא יום והפלס"ר יקום מחדש".

התמונה המקורית של פלס"ר 7 - שלושה מהלוחמים בתמונה נהרגו, צילום: באדיבות אבי לוי, דובר צה"ל
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר