גרסת המציאות לסרטי ג'יימס בונד: הכירו את היחידה שבה גדל ראש השב"כ הבא

היא אחת היחידות המסווגות ביותר במדינת ישראל ובכירי הארגון ממלאים את פיהם מים בנוגע לפעילותה רבת השנים • ר', שיהיה ראש השב"כ הבא, צמח ביחידה שמוגדרת רשמית ככזו ש"אחראית על תכנון ומימוש מבצעים חשאיים בתחום סיכול טרור, ריגול ואיסוף מודיעין" • זה המעט שאפשר לספר על היחידה שמבצעת כל יום מבצעים מסמרי שיער בלב שטח האויב, שלעולם לא תדעו עליהם

תשדיר לגיוס לוחמים ליחידת המבצעים של השב"כ

ר', שייכנס באוקטובר לתפקיד ראש שירות הביטחון הכללי, במקום ראש השב"כ הנוכחי, נדב ארגמן, התחיל את דרכו בארגון ביחידת המבצעים של שב"כ. היחידה, שנחשבת לאחת מהסודיות ביותר, אחראית לביצוע מבצעים ביטחוניים מסמרי שיער בלב שטח האויב - אבל לא הרבה ידוע עליה.

"יחידת המבצעים היא יחידה שמוטב שלא תהיה בכותרות בכלל", אומר אחרי שתיקה ארוכה מנחם לנדאו, לשעבר ראש אגף ביטחון ומבצעי קרקע בשירות הביטחון הכללי. "זו יחידה מאוד מסווגת שעושה דברים מאוד מסווגים. היא נותנת סיוע לכל יחידה אפשרית ועושה דברים מדהימים. זה פחות או יותר מה שאפשר לומר".

"לר' ניסיון מקצועי רב שנים הכולל יכולות ניהול ופיקוד מוכחות, בשורה ארוכה של מבצעים ופעולות של השירות", אמר היום (רביעי) ראש השב"כ על ההודעה בנוגע למינויו של ר' כמחליפו. את שירותו הצבאי בצה"ל ביצע ר׳ כלוחם בסיירת מטכ"ל, ולאחר מכן התגייס לשב"כ כלוחם ביחידת המבצעים. במסגרת שירותו ארוך השנים למען ביטחון ישראל, לחם ופיקד ר׳ על מבצעים רבים ברצועת עזה, ביהודה ושומרון ובלבנון, וב-2011 הוא אף שימש כראש אגף המבצעים. במהלך השנים הוענקו למבצעים שהוביל ר' וליחידות שעמד בראשן מספר פרסי ביטחון.

יחידת המבצעים של השב"כ, מתוך תשדיר לגיוס לוחמים לשב"כ

אך מהי בכלל יחידת המבצעים? למעשה כמעט ולא ניתן לומר שום דבר על יחידה זו, שהינה אחת המסווגות ביותר במדינת ישראל, אפילו יותר מאשר יחידות העילית של צה"ל.

"יחידת המבצעים אחראית על תכנון ומימוש מבצעים חשאיים בתחום סיכול טרור, ריגול ואיסוף מודיעין", נכתב בתיאור המשרה באתר השב"כ, בניסיון לגייס מועמדים מתאימים לתפקיד. "בתהליך המיון ליחידה מושם דגש על רמה אישית גבוהה, אחריות, אמינות ויצירתיות. לאחר תקופת הכשרה, משולבים העובדים בצוותים מיומנים, הפועלים בשטח, ובמסגרת תפקידם הם נדרשים לפעול בקור רוח אל מול מציאות משתנה, תוך הפעלת יכולת הסתגלות, אלתור ותגובה מהירה ומקצועית אל מול תרחישים, המוכתבים על ידי היריב. לוחמי ולוחמות היחידה פועלים יחד כצוות מובחר וייחודי, העוסק בעולמות תוכן מגוונים ומרתקים. מוזמנות ומוזמנים להגיש קורות חיים".

יחידת המבצעים של השב"כ, מתוך תשדיר לגיוס לוחמים לשב"כ

רוב הלוחמים שמתגייסים ליחידת המבצעים מגיעים מיחידות קרביות בצה"ל, כשכיום חובה עליהם להיות בעלי רקע פיקודי. בנוסף, מתגייסות ליחידה נשים שביצעו שירות צבאי מלא ביחידות שדה. הם מחויבים עם תחילת הקורס לחמש שנות שירות בשב"כ, אך חלקם ממשיכים גם שנים ארוכות לאחר מכן. "האנשים שמתגייסים לשירות עוברים מערך של מיונים סיזיפיים, שמטרתם לבדוק אם אתה כשיר למשימה, ומי שמצליח לעבור את המיונים עובר קורס של חודשים ארוכים שבו לומדים מגוון גדול מאוד של תחומים", מסביר לנדאו.

למרות שחל מידור עמוק מאוד על מה שמותר לספר על היחידה, דווקא הרצון לגיוס של לוחמים חדשים נותן מעט הבנה על מה שמתרחש אי שם ביהודה ושומרון. "להיות לוחם מבצעים זה לחיות בצללים וללבוש ולפשוט צורה", נשמע קריין בסרטון גיוס של השב"כ שפורסם לפני מספר שנים. בסרטון נראים לוחמים לבושים אזרחי, בעיר או כפר בלתי מזוהה, כשהם מתכתבים בערבית עם אדם אחר. "לפעול בחשאיות מוחלטת איפה שצריך ומתי שצריך. לבצע את המשימות הרגישות ביותר כדי להיות צעד אחד לפני היריב – ולנטרל את האיום הביטחוני הבא בצורה מקצועית ומדויקת".

יחידת המבצעים של השב"כ, מתוך תשדיר לגיוס לוחמים לשב"כ

לפי פרסומים שיצאו בכלי תקשורת שונים בעולם במרוצת השנים, לוחמי יחידת המבצעים של השב"כ נטמעים בתוך שטח האויב, על מנת להשיג את המודיעין או לתפוס מחבל שעלול לבצע פיגוע בתוך שעות או ימים ספורים. 

אחד התפקידים המשמעותיים ביותר שלהם הוא מניעת פיגועים בזמן אמת. בספר "שומרי הסף" שכתב דרור מורה, סיפר ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין על אירוע שמייצג את האומץ של היחידה: ב-2006, סיפר, יצא מחבל מתאבד מג'נין והם הצליחו לעלות על עקבותיו. "אנשי יחידת המבצעים שלנו ניהלו שם מרדף שאני לא חושב שבסרטי מתח ראו הרבה מרדפים כאלו. הם הצליחו להקדים ולחסום את המתאבד, ואז החבר'ה ניגשו והתחילו לסרוק את המכוניות. שתבין, אתה סורק מכונית שיש בה מחבל מתאבד, שיכול מאוד להיות שאתה תפתח את הדלת והוא לוחץ על המתג באותו רגע ומתרומם, ואתה הלכת איתו".

"ואז הגיע אחד החבר'ה שלנו, אחד המפקדים שם, ודחף את הראש לרכב והמחבל לקח אקדח שהיה לו וירה במטען בשביל להפעיל אותו ופוצץ את המטען. האיש שלנו למרבה המזל לא נהרג, משום שהוא רק דחף את הראש פנימה ולא נכנס עם כל הגוף לרכב. הוא נפגע, אבל פגיעה קלה יחסית. זה באמת להכניס את הראש ללוע הארי". אלא שדווקא סיפור זה אינו סיפור מוצלח מבחינת השב"כ, מכיוון שלדברי דיסקין "היו צריכים לעצור את המחבל 50 קילומטרים קודם".

לא מעט מפעולותיהם הנועזות ומסמרות השיער של לוחמי היחידה המבצעית, שמסתכלים בלבן של העיניים של המחבלים פשוטו כמשמעו, פורסמו בשנים האחרונות, אך ללא אזכור שמדובר בהם. הסיבה פשוטה – אם תחשוף שמדובר בלוחמים מוטמעים בשטח אתה עלול לחשוף את יכולותיהם. רמז יחיד לפעולות הנועזות שלהם נמצא ברשימת מקבלי פרס הנשיא לשב"כ מדי שנה: "ע' הוביל צוותי לוחמים בשלל משימות מורכבות טוב הפגנת יצירתיות, חשיבה מחוץ לקופסא ואומץ לב יוצאי דופן. המבצעים עליהם פיקד הניבו מודיעין רב", נכתב בנימוק אחד הפרסים מ-2019. באחר הוסבר כי "א. היא לוחמת בכירה ותיקה באגף המבצעים שהשתתפה בעשרות מבצעים שהניבו תוצרים מודיעיניים וסיכוליים משמעותיים. היא גם מכשירה את דורות העתיד של לוחמי השב"כ".

א', מצטיין הנשיא לשנת 2018, קיבל את הפרס "בזכות ניהול מבצעים בעולם וסיכולי ריגול נגד ישראל שנחשבים ליצירתיים, מתוחכמים ופורצי דרך". וגם צ', לוחם ומפקד באגף המבצעים, שקיבל פרס על כך ש"הוביל כמה מבצעים פורצי דרך". מילים מעטות שאומרות המון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר