פנייה לרמטכ"ל: "הפוך את הצבא למקום מכיל יותר עבור נשים"

דו"ח מבקר המדינה חשף כי אחת מכל ארבע חיילות בשירות חובה חוותה פגיעה מינית במהלך שירותה • מנכ"לית עמותת אלומה פנתה במכתב לכוכבי: "מציעה את עזרתנו המקצועית על מנת לקדם פעילות באופן מהיר ויסודי, כדי לתקן את המצב"

הרמטכ"ל כוכבי, צילום: יוסי זליגר

דו"ח מבקר המדינה בנושא מוגנות חיילות מפני הטרדות מיניות: עמותת אלומה דרשה הבוקר (רביעי) מהרמטכ"ל להקים צוות חשיבה לצורך הבטחת שלומן של המשרתות בצה"ל, בשב"ס ובמשטרה, יומיים לאחר פרסום דו"ח המבקר לפיו אחת מכל ארבע חיילות בשירות חובה במשטרה ובשב"ס חוותה פגיעה מינית במהלך שירותה. 

עמותת 'אלומה' פועלת להרחבת הערבות ההדדית והסולידריות בקרב נוער וצעירים בישראל, בין היתר באמצעות הכנה לשירות צבאי או לאומי ולחיים הבוגרים עבור צעירות דתיות ונוער בסיכון. העמותה דוגלת במתן זכות בחירה לצעירות דתיות לשרת שירות מלא בצה"ל, ופועלת לאפשר להן ללכת בדרכן זו בה בחרו תוך שמירה, ככל האפשר, על אורח החיים המסורתי החשוב להן.

במכתב כתבה מנכ"לית אלומה ד"ר תמי חלמיש אייזנמן: "מאז ומעולם פעלה 'אלומה' בשיתוף פעולה מלא עם צה"ל, וראתה בו שותף לדרך עם מטרה משותפת: לאפשר שילוב של נשים החפצות בכך בשירות צבאי, להפוך את הצבא למקום מכיל יותר עבור נשים, ולמגר כל תופעה שעלולה לפגוע בשלומן או בטחונן. למקרא נתוני הדו"ח המדאיגים אני משוכנעת כי תפעלו במהרה לתיקון העניין. כמי שמכירה מקרוב את סוגיית שירות הנשים בכלל ונשים דתיות ומסורתיות בפרט אני מעוניינת להציע את עזרתנו המקצועית ככל ותידרש על מנת לקדם פעילות באופן מהיר ויסודי, כדי לתקן את המצב עליו המצביע הדו"ח.

ד"ר תמי חלמיש אייזנמן, צילום: רון פרידמן

 "לעניות דעתי, הצעד הראשון שעליכם להורות עליו כבר בימים הקרובים הוא הקמת צוות חשיבה מיוחד בו תקח חלק גם 'אלומה', אשר יהגה ואף יוציא לפועל צעדים ראשונים לצורך הבטחת שלומן של המשרתות בצה"ל, בשב"ס ובמשטרה. להשקפתי, ניסיונה המוצלח והענף של 'אלומה' ביחס לשילובן של נשים בצה"ל רלוונטי מאוד למשימה העומדת לפתחנו, ועשוי לסייע מאוד לשנות את המצב העגום שנחשף בדו"ח המבקר".

עוד הוסיפה כי "בשנים האחרונות מפעילה העמותה את תוכנית 'משרתות באמונה', שעוסקת בחשיפה מוקדמת של ההזדמנויות והאתגרים במהלך השירות, בהעברת מידע זמין, ואמין ועדכני הרלוונטי לבת הדתייה ולסובבים אותה, וכן בהכוונה לשירות משמעותי המשלב בין צורכי המערכת, רצון המתגייסת ושמירה על זהותה כשומרת מצוות. במהלך השירות צוות התוכנית זמין לסייע למשתתפות בתוכנית בכל סוגיה הקשורה לצרכים הייחודיים של חיילות שומרות מצוות המשרתות במערכת הצבאית. בזכות התוכנית, כ-80% מהחיילות הדתיות העידו כי הצבא חיזק או לא שינה את זהותן הדתית".

לסיום כתבה מנכ"לית אלומה "אשמח לעמוד לשירותכם בכל אשר תצטרכו ולסייע בידיכם להפוך את הגופים בראשם אתם עומדים למוגנים ובטוחים יותר עבור נשים בכלל ונשים דתיות בפרט".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר