בעקבות סערת יחידת אגוז, קצין בכיר במילואים אומר: "מפקד שטייח - לא יכול להישאר בצבא"

ביולי האחרון, יחידת אגוז הפעילה לבנת חבלה שגרמה לשריפה בשטח מיוער - ומפקד היחידה שיקר בתחקיר האירוע • בעקבות כך, צה"ל יקיים תחקיר פיקודי • גורם מעורה בפרטים: "יודעים שהוא 'מופרע', אי אפשר לעבור על זה בשתיקה"

חייל "אגוז". תרבות מדאיגה של אי־עמידה בפקודות (ארכיון) , צילום: אורן כהן

מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, יקיים תחקיר פיקודי מהיר לבירור הטענות על אודות השקר והטיוח ביחידת "אגוז" - כפי שנחשף ב"ישראל היום".

לוחמי יחידת אגוז באימון, צילום: אורן כהן

אתמול (חמישי) נחשף כי במהלך אימון של יחידת אגוז בסוף חודש יולי האחרון, היחידה הפעילה לבנת חבלה שגרמה לשריפה בשטח מיוער בין הר דב לחרמון. הפעלת אמצעי החבלה התבצעה בניגוד לפקודות המפורשות שנועדו למנוע התלקחות שריפות, ובאישורו של מפקד היחידה הקודם, סא"ל א'. בתחקיר האירוע שיקר סא"ל א' לפקח רשות הטבע והגנים, ובהמשך אף כתב אי־אמת בתחקיר.

באמצע חודש אוגוסט החליף סא"ל מ' את סא"ל א' כמפקד יחידת אגוז, והאמת התבררה. בדיעבד, הודה סא"ל א' כי שיקר בתחקיר הראשוני. בעקבות פניית "ישראל היום" לדובר צה"ל השבוע, שהביאה לבירור ראשוני של הפרטים בצה"ל, החליטה הפרקליטה הצבאית להורות על בדיקת מצ"ח בפרשה.

שריפה ביער (ארכיון), צילום: אי.פי

חשיפת הפרשה היתה אתמול שיחת היום בצה"ל. כפי שהזכרנו אתמול בכתבה, סא"ל א' פיקד על אגוז גם לפני שמונה חודשים, באירוע הירי הדו־צדדי הטרגי, שבמהלכו נהרגו שני מפקדי פלגות באגוז, רס"ן אופק אהרון ז"ל ורס"ן איתמר אלחרר ז"ל, כתוצאה מירי בשוגג של מפקד צוות ביחידה, שזיהה אותם בטעות כחמושים. ועדה בראשות אלוף (מיל') נועם תיבון חקרה אז את האירוע ומצאה כי ב"אגוז" שררה תרבות מטרידה מאוד של אי עמידה בפקודות ונורמות בעייתיות, בלשון המעטה.

מכריו לא מופתעים

את התחקיר הפיקודי יציג אלוף פוקס בימים הקרובים לרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, שיחליט כיצד לטפל במפקד היחידה המובחרת ששיקר בתחקיר ופעל בניגוד לפקודות. נזכיר כי חרף לחצים רבים שהופעלו עליו בחודש ינואר האחרון, החליט רא"ל כוכבי שלא להדיח את סא"ל א' לאחר המקרה הטרגי בעקבות מות שני מפקדי הפלגות מאש חברם.

בצבא טענו כי סא"ל א' הציע לרמטכ"ל את התפטרותו המיידית, אך הרמטכ"ל דחה זאת והסתפק בהדחות ובנזיפות לקצינים זוטרים יותר. עונשו של סא"ל א' הסתכם בעיכוב קידומו בשנתיים וביטול מינויו למפקד חטיבת מילואים. בימים אלה אמור סא"ל א' להיכנס לתפקיד באגף המודיעין. 

פעילות יחידת אגוז בהר דב (ארכיון), צילום: דובר צה"ל

קצין בכיר במילואים המכיר היטב את יחידת "אגוז" אמר אתמול ל"ישראל היום": "אני לא הופתעתי מהפרסום. מפקד היחידה תמיד אחראי, הוא לא יכול לומר 'לא ידעתי'. היום בדיעבד מצטערים שלא הדיחו אותו אז. אם קצין חושב שהוא מעל החוק - גם פקודיו מתנהגים כך. קצין בתפקיד כזה ובדרגה כזו שמשקר - לא צריך להמשיך לשרת בצה"ל. אני מקווה שעכשיו יתקנו את המעוות ויטפלו בו בהתאם".

גורם נוסף המעורה בפרטים אמר אתמול: "הצבא לא יכול להרשות לעצמו לעבור על אירוע כזה בשתיקה, במיוחד כשזו לא הפעם הראשונה. כל מי שמכיר את סא"ל א' לא בשוק. יודעים שהוא 'מופרע'. אם הדברים יתבררו בתחקיר כנכונים - הוא לא יכול להישאר בצבא".

יחידת אגוז באימון (ארכיון ), צילום: דובר צה"ל

קצין מעוטר

נזכיר כי סא"ל א' הוא קצין המעוטר בשני צל"שים על גבורתו במבצעים "עופרת יצוקה" ו"צוק איתן". עם זאת, לאורך שירותו דווח על לא מעט התנהגויות בעייתיות שלו. בעת ששימש מפקד גדוד, פורסם סרטון שלו תופס פטיש כבד ומנפץ פינת ישיבה של לוחמים בחברון. במהלך תפקידו כמפקד "אגוז" דווח על יחסים בעייתיים שלו עם כמה ממפקדי החטיבות המרחביות באוגדת יהודה ושומרון, באופן שגרם להם שלא להזמין את יחידתו לפעילות מבצעית בגזרתם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר