"השטח נשרף": השקר והטיוח של מפקד יחידת אגוז

חודשים אחרי אסון הירי הדו־צדדי ביחידה, מפקד אגוז שוב מסתבך • סא"ל א' אפשר ללוחמיו להפעיל אמצעי חבלה באימון במרחב החרמון בניגוד לפקודות - ושיקר בתחקיר השריפה • בעקבות פניית "ישראל היום": מצ"ח פתחה בבדיקה • צה"ל: "הפעולה לא עמדה בנהלים"

לוחם קומנדו בתרגיל. הפקודים קיבלו הוראות אסורות, צילום: דובר צה"ל (ארכיון)

השריפה והטיוח: מפקד אגוז היוצא, סא"ל א', אפשר להפעיל אמצעי חבלה במהלך אימון בצפון בניגוד לנהלים ושיקר בתחקיר.

ל"ישראל היום" נודע שהמפקד אפשר לפקודיו להפעיל את האמצעים במרחב החרמון בניגוד להנחיות המפורשות שנועדו למנוע שריפת חורש טבעי. כתוצאה מכך, באזור התפתחה שריפה, ובדיעבד התברר שהקצין שיקר ביודעין בתחקיר וטען שפקודיו לא הפעילו באתר אמצעי חבלה.

באמצע חודש אוגוסט התחלף מפקד היחידה. המפקד החדש, סא"ל מ', נכנס לעובי הקורה, וכך התבררה אי אמירת האמת של סא"ל א'. בעקבות פניית "ישראל היום" לדובר צה"ל השבוע, החליטה הפרקליטה הצבאית הראשית להורות על פתיחת בדיקת מצ"ח בפרשה.

שריפה בצפון בשנת 2020. בעקבות האירוע חודדו הנהלים, צילום: ארכיון/אייל מרגולין/ג'יני

יצוין כי מפקד אגוז היוצא פיקד על היחידה גם בתקופה שבה התרחש האירוע הטרגי שבו נהרגו שני מפקדי פלגות ביחידה בינואר מאש חברם. על החלטת הרמטכ"ל שלא להדיחו בעקבות האסון נמתחה ביקורת חריפה.

מפרטי האירוע שנמצא בבדיקה, עולה כי יחידת אגוז קיימה בסוף חודש יולי אימון במרחב שבין הר דב להר החרמון. האימון השגרתי אושר ותואם עם כל הגורמים הרלוונטיים, עם סייג מפורש של איסור מוחלט להפעיל חומרים נפיצים בשטח שעלולים להצית שריפות.

מדובר באיסור מפורש ביותר ובהגבלה מוגדרת של צה"ל באימונים, במיוחד בתקופה זו של השנה. זאת, לאחר שלפני כשנתיים אימון צה"לי הוביל לשריפת ענק באזור החרמון, שבמהלכה עלו באש כ־1,500 דונמים.

פעילות יחידת אגוז בהר דב, צילום: דובר צה"ל

כאמור, בניגוד להנחיות, במהלך האימון בסוף חודש יולי הפעילו
לוחמי אגוז אמצעי חבלה שגרמו לשריפה באזור האימון. בעקבות זאת הגיעו למקום פקחים לבצע תחקיר על נסיבות פרוץ השריפה. במהלך התחקיר, הצהירו במפורש מפקד יחידת אגוז היוצא, סא"ל א' ופקודיו, שבמהלך האימון לא השתמשו באמצעי חבלה בניגוד לפקודות.

הודו בדיעבד

גורמים המעורים בפרטים אמרו ל"ישראל היום" כי סא"ל א' גם חתום על תחקיר פנימי בצה"ל, שבו נכתב במפורש שפקודיו לא השתמשו באמצעים שיכולים היו לגרום להצתת אש במקום.

באמצע חודש אוגוסט החליף סא"ל מ' את סא"ל א' בפיקוד על יחידת אגוז. סא"ל מ' קיים תחקיר מעמיק, ומפקדים ביחידה העידו בדיעבד כי אכן השתמשו באמצעי חבלה במקום, וכי סא"ל א' היה מודע לכך, ושיקר בתחקירים בנושא.

פנינו לצה"ל עם המידע ביום שלישי השבוע, ובצבא הודו שבמסגרת אותו אימון שגרתי "בוצעה פעולה שאינה עומדת בנהלים שהוגדרו על ידי פיקוד צפון וזרוע היבשה לאימונים בטבע".

תרגיל יחידת אגוז בקפריסין // צילום ארכיון: דובר צה"ל

בתחילה השיבו בדובר צה"ל כי בנושא לא נפתחה חקירת מצ"ח, אך בעקבות פנייתנו והפרטים החדשים שהתבררו בעקבותיה, הודיע אתמול צה"ל כי בנושא תיפתח בדיקת מצ"ח.

נזכיר כי סא"ל א' הוא קצין המעוטר בשני צל"שים על גבורתו במבצע "עופרת יצוקה" ובמבצע "צוק איתן". כאמור, הוא פיקד על יחידת אגוז גם בחודש ינואר האחרון, במהלך האירוע הקשה שבו נהרגו שני מפקדי פלגות היחידה - רס"ן אופק אהרון ורס"ן איתמר אלחרר ז"ל.

רס"ן אופק אהרון ז"ל,

ממצאי הוועדה בראשות אלוף (מיל') נועם תיבון, שחקרה את האירוע, העלו אז תמונה מחרידה של תרבות בעייתית מאוד ביחידה, סטייה מהפקודות ופעולה עצמאית של הכוחות לאיתור אמצעי לחימה שנגנבו מהיחידה במאהלים בדואיים באזור, ועוד.

למרות המסקנות הקשות של ועדת החקירה, קבע אז הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, שמפקד אגוז סא"ל א' לא יודח מתפקידו. במקום להדיח את מפקד היחידה, בצה"ל החליטו אז להדיח את סגן מפקד היחידה, את מפקד הפלגה באירוע שנותר בחיים, את מפקד הצוות סגן נ' שירה במפקדים ואת הלוחם שהפקיר את ציודו האישי ואמצעי ראיית הלילה שנגנב בקו היורים יממה לפני התקרית הקטלנית.

רס"ן איתמר אלחרר ז"ל,

בצבא טענו אז כי סא"ל א' הציע בעצמו לרמטכ"ל שיסיים את תפקידו, אם כי בדיעבד יש הטוענים שהוא לא בדיוק הציע זאת במפורש. במקום הדחה מתפקיד, הוחלט כי סא"ל א' יסיים את תפקידו כמתוכנן, אך מינויו למפקד חטיבת מילואים יבוטל, והוא לא ישרת בתפקיד פיקודי במשך כשנתיים.

היה מי שמתח ביקורת קשה על כך שסא"ל א' לא הודח אז מתפקידו לאלתר, בעקבות המסקנות הקשות והמחדל שהביא למותם של שני מפקדי הפלגות הצעירים והמבטיחים. בימים אלה אמור סא"ל א' להיכנס לתפקיד באגף המודיעין, ולפיכך גם כעת עדיין לא ניתן לפרסם את שמו המלא.

תרגיל של חטיבת הקומנדו. יחידת אגוז תנסה להשתקם,

"הוא (סא"ל א') הפעיל חבלה במקום שאסור להפעיל, ידע שהוא עושה משהו בניגוד לפקודות, שרף את השטח, ובדיעבד גם שיקר שעשה זאת. זה אירוע חמור ביותר. אני לא אתפלא אם יתברר ששיקר גם בתחקיר מותם של אופק ואיתמר ז"ל. מפקד היחידה החדש (סא"ל מ', ל"ש) הגיע, הבין את הדברים ופשוט הפך שולחנות. דברים כאלה לא יכולים להיות בצה"ל", אמר ל"ישראל היום" גורם המעורה בפרטים.

יחסים בעייתיים

מלבד מותם של שני מפקדי הפלגות, הקדנציה של סא"ל א' לוותה בבעיות נוספות וביחסים בעייתיים שלו עם מפקדי חטיבות באוגדת יהודה ושומרון.

על רקע זה, היו מח"טים שנמנעו מלהזמין את היחידה לפעילויות מבצעיות בחלק מהגזרות באיו"ש והעדיפו להפעיל יחידות אחרות. "היו לו לא מעט בעיות פרסונליות שהרסו את שם היחידה. עכשיו מתחילים לשקם את זה", אמר גורם המעורה בפרטים.

מצה"ל נמסר בתגובה כי "במסגרת אימון שגרתי בצפון התקיים תרגול חבלה. התחקיר הראשוני מעלה כי בוצעה לכאורה פעולה שאינה עומדת בנהלים ובפקודות לאימונים בטבע. בעקבות הטענות שהועלו, הורתה הפרקליטה הצבאית הראשית על עריכת בדיקה מקדימה של מצ"ח, שלאחריה יוחלט על אופן הטיפול במקרה.

"צה"ל פועל לשמירה על הסביבה ומצר על כל פגיעה שנגרמה
כתוצאה מפעילותו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר