תחקיר האסון באגוז: קידום מפקד היחידה בוטל, שורת קצינים יודחו

הממצאים מבדיקת מותם של רס"ן איתמר אלחרר ורס"ן אופק אהרון ז"ל הוצגו לרמטכ"ל • הירי הסתיים כשהמפל"ג השלישי קרא "חדל צה"ל" • מפקד היחידה יישאר בתפקידו, סגנו יודח • הקצין שירה בשוגג לא ישרת בתפקיד פיקודי ביחידות לוחמות לצמיתות • השאלה שנותרה פתוחה: מי פתח בירי ראשון? • כוכבי: "אירוע קשה וחמור ביותר שניתן וצריך היה למנוע אותו"

הרוגי האסון ביחידת אגוז, צילום: אורן בן חקון

אלוף (במיל') נועם תיבון הציג היום (שני) ממצאים קשים ביותר בנוגע לאסון הקשה ביחידת אגוז, שבו נהרגו רס"ן איתמר אלחרר ז"ל ורס"ן אופק אהרון ז"ל. אך נדמה כי דווקא המסקנות האישיות כלפי המפקדים האחראיים חמורות הרבה פחות מהממצאים עצמם: הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, החליט שלא לקבל את בקשתו של מפקד יחידת אגוז, סא"ל א', לסיים באופן מיידי את תפקידו, אלא רק ביטל את מינויו למפקד חטיבת מילואים והחליט על עיכוב קידומו בשנתיים.

את הממצאים הקשים ספגו דווקא סגן מפקד היחידה ומפקד פלגה שיודחו מיידית מתפקידם ולא ישמשו בתפקידים פיקודיים בשנתיים הקרובות, וכן מפקד הצוות שירה שיודח מתפקידו ולא ישרת בתפקיד פיקודי, וחייל נוסף, סמ"ר ג', שאמצעי ראיית הלילה שאבד לו החל את מסכת האירועים הקשה שעליה נפרט. מפקד חטיבת הקומנדו, אלוף משנה מני ליברטי, ומפקד אוגדה 98, תא"ל עופר וינטר, סיימו את האירוע ללא כל ענישה או נזיפה.

לוחמי יחידת אגוז באימון, צילום: אורן כהן

על פי ממצאי ועדת החקירה, מאותו הרגע שבו נגנב אמצעי ראיית לילה ושבע מחסניות, יממה לפני מותם של שני מפקדי הפלגות הנערצים, החלה שרשרת תקלות, שכללה סיורים וסריקות פרטיזניות של חיילי ומפקדי יחידת אגוז בשטח המטווחים ומאהלים בדואים באזור, ללא כל אישור או תיאום, בצורה שסיכנה את חייהם. כל זאת בזמן שמפקד היחידה, סא"ל א', מודע באופן חלקי בלבד למתרחש אצלו ביחידה. 

הועדה, שחקרה את השבוע שקדם לאירוע, מצאה שרשרת תקלות עוד בתחילת השבוע, ובין היתר מצאה כי המפל"גים היו בבתיהם למרות שהוראות האימון דרשו נוכחות קבועה של מפקד פלגה, וכל זאת מבלי שמפקד היחידה היה מודע לכך. גם סגן מפקד היחידה היה בביתו באותו הערב.

הירי נעצר רק לאחר קריאת "חדל, צה"ל"

ביום האירוע, מפקדי הפלגות הגיעו להשתלמות בצאלים, ואילו רס"ן אופק אהרון ז"ל ביקש אישור להגיע לשטח לאחר שהאמצעים נגנבו מהפלוגה שלו. מפקד אגוז אישר לו לעשות כן ולתפוס פיקוד על האימון.

בשעות הערב, עלה סגן נ' לגבעה סמוכה כדי שהטלפון הסלולארי שלו יהיה עם קליטה. הוא טען שזיהה שמונה דמויות חשודות, רדף אחריהן לבד וירה באוויר, אך נתקל בשני מעצורים בנשק. כוח נוסף הצטרף למרדף המאולתר, יחד עם רס"ן אופק אהרון ז"ל, שירה באוויר. במאהל סיפר נ' לאופק ז"ל כי ראה שק פק"ל עם תרמילים, ואופק ז"ל ענה לו שחבל שלא הביא את הציוד כי ייתכן שהאמר"ל הגנוב היה בתוכו.

בסביבות 20:30 אופק ז"ל ביצע תדריך למאהל והגדיר ציר לבן כגבול גזרה שאסור לעבור לכיוון המטווחים. בינתיים, סגן מפקד הפלגה פגש את סגן נ' והציע לו להצטרף אליו לצאת לסריקה יזומה במרחב. סגן נ' הסכים בהתלהבות, אך הסמפל"ג החליט לא לצאת ביתיים. סגן נ' ניסה למצוא חיילים אחרים שיבוא איתו, אך לא מצא מי שהסכים לעשות כן, ויצא לבדו ללא כל אישור ותיאום בסביבות השעה 22:00. הוא חבש קסדה עם אמצעי ראיית לילה, שהצרה מאוד את טווח הראיה שלו.

תחקיר האירוע, צילום: דובר צה"ל
תחקיר האירוע, צילום: דובר צה"ל

זמן קצר לאחר מכן מגיעים למקום אלחרר ז"ל ומפל"ג נוסף, לאחר ההשתלמות בצאלים ולאחר שעצרו בביתם, פגשו במקום את אופק ז"ל והחליטו לצאת גם הם לחיפושים. כוונתם הייתה לתפוס בדואי, ובמסגרת זו הם הולכים במשך כ-40 דקות עם כדור בקנה. והסוף ידוע: לרגע ההיתקלות מגיעים מפקד הצוות היורה ושניים ממפקדי הפלגות עם כדור בקנה. המפק"צ, שכאמור היה עם קסדה ואמר"ל על העיניים, טוען ששמע רעש חזק, הסתובב במהירות וראה מולו במרחק של כשמונה מטרים חמושים שחשב שמסכנים את חייו. 

הוועדה מצאה כי המפק"צ נ' ירה שישה כדורים מדויקים - שלושה לעבר אלחרר ז"ל ושלושה לעבר אהרון ז"ל, ואילו אלחרר הספיק אף הוא לירות ארבעה כדורים. הועדה לא הגיעה למסקנה חד משמעית מי פתח באש ראשון. תוך כדי הירי, סגן נ' צעק. מפקד הפלדה שלא נהרג, ושהמפק"צ היה תחת פיקודו הישיר, זיהה את קולו, צעק את שמו, וקרא: "חדל, חדל. צה"ל, צה"ל". וכך פסקה האש.

"האירוע נגרם בגלל אי קיום פקודות הצבא. ניתן היה למנוע אותו", פסק אלוף (במיל') תיבון. האימון לא יצא לדרך כנדרש. הפו"ש כשל. כך גם זיהוי תהליך ההתדרדרות, נורמות, ערכים וחניכה. מפקד היחידה וסגנו נכשלו בבלימת האירוע. הועדה קובעת כי סריקת המאהלים הבדואים שבוצעה על ידי המפל"גים בשטח מוגדרת ככשל מקצועי וערכי. בשבוע האימונים לא התקיימה תרבות צבאית של דיווח כמצופה, לא בוצע נוהל דיווח בין המפקדים בשטח למפקד היחידה. לאורך כל האירועים לא היה מפקד או לוחם שהרים דגל אדום, שאמר 'עצור', בואו נבדוק את עצמנו. ייתכן שניתן היה למנוע את האירוע הטראגי לו היו מדווחים למפקד היחידה".

אלוף במיל' נועם תיבון, צילום: גדעון מרקוביץ

אלוף תיבון: "הקביעה שהקצינים מסרו את נפשם – לא אחראית"

אמירה חשובה נוספת של אלוף (במיל') תיבון נגעה לנרטיב שנוצר סביב מותם של השניים: "קביעת הנרטיב לפיו הקצינים אופק ואיתמר ז"ל מסרו את נפשם על הריבונות הישראלית הוא מסר מטעה, ולא אחראי לפני שמושלם תחקיר". עוד ציין כי הועדה קבעה שהתוצאה לא קרתה כתוצאה מאי מילוי הוראות הפתיחה באש, אך כן הצביע על כך שיש בעיה בהטמעת הפקודה בדרג הזוטר.

הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, קבע: "מדובר באירוע קשה וחמור ביותר שניתן וצריך היה למנוע אותו. האירוע נבע מליקויים במקצועיות, מאי קיום פקודות ובראש ובראשונה מטעות חמורה בשיקול הדעת". עוד ציין: "מקצועיות והקפדה על ביצוע הפקודות כלשונן הן שני צדדים של אותו מטבע, והן המאפשרות עמידה במשימה ושמירה על חיי אדם. מקצועיות ומשמעת הן גם הבסיס ליוזמה. אל לנו להתפשר ולו במעט על בטיחות, בריאותם וחייהם של חיילנו".

יממה לפני האירוע: תקלות נוספות בהתנהלות המפקדים

בערב יום שלישי, יממה לפני האירוע, סיים הכוח מיחידת "אגוז" אימון ירי במטווחי נבי מוסא. על רקע אווירה עכורה ביחידה, התבקשו שני לוחמים להחזיר את שני ספקי האור שסימנו את גבולות הגיזרה של המטווח, ולחות אחד מהם זעם על כך והשאיר בקו היורים את הווסט שלו ועליו קסדה עם אמר"ל חדיש. כשהשניים שבו, גילו שמלבד אמצעי ראיית הלילה והקסדה, נגנבו מהם שבע מחסניות.

השניים נחפזו למאהל היחידה הסמוך, דיווחו על כך למפקדיהם, ומאותו רגע החלה יממה של מרדפים מסוכנים, לא מאושרים ולא מתואמים, ללא נוהל קרב סדור, וכל זאת במטרה לאתר את אמצעי הלחימה האבודים. הלוחמים, שעליהם פיקד בניגוד להוראות סגן מפקד פלגה, חולקו לחוליות חיפוש ללא גבולות גזרה ברורים, בחשיכה, ללא מכשירי קשר, באופן שעל פי אלוף (במיל') נועם תיבון יכול היה לייצר בקלות אירוע ירי דו-צדדי. במהלך האירוע אחד מהלוחמים אף חשב שראה חשוד וירה באוויר כמה כדורים.

לאחר התקרית הטרגית באגוז: הרמטכ"ל כוכבי בשיחה עם לוחמים // צילום: דובר צה"ל

בתום הזמן שהוקצה לחיפושים כינס סגן מפקד הפלגה את החיילים במאהל, ומשלא תפס את סגן מפקד היחידה, עדכן את מפקד היחידה, שסבר כי רס"ן אלחרר בשטח. מפקד היחידה הורה לו להגביר את האבטחה ולעצור את האימונים. רס"ן איתמר אלחרר ז"ל, שכאמור היה בביתו בזמן האירוע, החליט לחזור למאהל באמצע הלילה, ללא נהג, וכך גם מפל"ג נוסף. השניים היו ללא נהג, ואלוף (במיל') תיבון מצא שההתנהלות הזו הייתה מסוכנת מאוד ולא אחראית מצידם.

לפי האלוף (במיל') בסביבות השעה 2:30 הגיע רס"ן אלחרר ז"ל למאהל, לקח איתו שלושה לוחמים, אחד מהם דובר ערבית, ויצאו לסיור שאותו כינו 'סיור בדואיות'. "הם נכנסו לחנות סמוכה, ושאלו את המוכר היכן מאהלי הבדואים הקרובים. הם סרקו ארבעה מאהלים, ללא כל אישור או תיאום, ומצאו בסופו של דבר שק שינה ואלונקה צבאיים".

סגן מפקד יחידת אגוז, שלא התעורר מהטלפונים באותו הלילה, עודכן על האירוע רק למחרת, והורה למפקדי הפלגות להפסיק לפעול כך כי "זה לא יעיל", ושלח אותם להשתלמות בצאלים באותו הבוקר, בנהיגה ללא נהג, למרות שהיו אחרי לילה לבן. שרשרת האירועים דווחה באופן חלקי בלבד למפקד אגוז, שהיה עסוק בפעילות מבצעית בצפון.

מפקד היחידה לא יקודם במשך שנתיים

לאור ממצאי התחקירים ומסקנותיהם, החליט הרמטכ"ל על ביטול מינויו של מפקד היחידה, סא"ל א', לתפקיד מח"ט 3 (אלכסנדרוני) וקידומו יעוכב בשנתיים. סגן מפקד היחידה, רב-סרן ר', יסיים את תפקידו והוא לא ישרת בתפקיד פיקודי בשנתיים הקרובות. מפקד פלגה ב', רב-סרן י', יסיים את תפקידו והוא לא ישרת בתפקיד פיקודי בשנתיים הקרובות. מפקד הצוות בפלגה ב', סגן נ', יסיים את תפקידו והוא לא ישרת בתפקיד פיקודי ביחידות לוחמות לצמיתות. סמל-ראשון ג', לוחם ביחידה, יודח מלחימה.

לצד החלטות אלה, הנוגעות במישרין באירוע הקשה, קבע הרמטכ"ל כי אין להסתפק במסקנות אישיות ויש לנקוט פעולות מערכתיות נרחבות למניעת מקרים מסוג זה. לפיכך, הורה על מספר מהלכים מערכתיים בכלל יחידות צה"ל, אשר מטרתם לעקור מן השורש נורמות פסולות, שהביאו לאירוע הקשה ביחידת אגוז ולהטמיע את הלקחים הנדרשים.

הרמטכ"ל כוכבי, צילום: קוקו

הרמטכ"ל הנחה כי בכלל יחידות צה"ל תיעצר שגרת הפעילות למשך שבוע, לצורך הטמעת 'סדרי בראשית' (פקודות ונהלים המגדירים את יסודות ההתנהלות הרצויים בשגרה, באימונים ובמבצעים). מטרת שבוע 'סדרי בראשית' תהיה ללבן מהיסוד את כלל נהלי השגרה, נורמות התכנון, אופן שילוח וביצוע של משימות ואת אופן מימושן של ההוראות והפקודות. כמו כן, הנחה על הטמעת פרק ניהול שגרת יחידה בכל הקורסים וההכשרות.

בנוסף לתחקיר הפיקודי ולוועדת המומחים, מתנהלת בגין האירוע חקירת המשטרה הצבאית, שבסיומה יועברו ממצאיה לבחינת הפרקליטות הצבאית. ממצאי התחקיר הפיקודי ושל ועדת המומחים הוצגו למשפחות אלחרר ואהרון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר