קטלנית, מסוכנת ומעוטרת: זו יחידת "אגוז"

לוחמי יחידת אגוז באימון | צילום: אורן כהן

יחידת "אגוז" הוקמה בשנות ה-90 ומתמחה עד היום בלחימת גרילה • במלחמת לבנון השנייה ובצוק איתן לוחמיה חיסלו עשרות מחבלים בקרבות נועזים • וגם בעתיד היא צפויה לשנות את פני הלחימה – בצפון ובדרום, תחת הסיסמה המחייבת: "ארדוף אויביי ואשיגם, ולא אשוב עד כלותם" • צפו

"אנחנו יחידת 'אגוז'. תוך מימוש ערכים מובילים בשגרה, דרך פתרון הבעיות המבצעיות בכל הגזרות. הייחוד שלנו הוא בלמידה ובהתאמה למציאות המשתנה, דרך מיצוי ההון האנושי שבידנו ובדבקות יוצאת הדופן שלנו במשימה. אנחנו יחידת 'אגוז', ואנחנו מוכנים למלחמה".

סרטון התדמית של היחידה שפורסם לפני שנה חושף טפח ומסתיר טפחיים מאחת היחידות המובחרות האיכותיות ביותר בצה"ל, שכבר לפני עשרות שנים החלה לפעול, ועד היום נחשבת לאחת מיחידות חוד החנית של צה"ל - פעם בתוך חטיבת גולני, היום כאחת ממובילות של חטיבת הקומנדו. התאונה הקשה שבמסגרתה נהרגו שני מפקדי פלגות – רס"ן איתמר אלחרר ורס"ן אופק אהרון, העלתה הפעם בצורה קשה את היחידה שכל כולה מכוונת ללחימת גרילה שמשנה ושתשנה את פני הלחימה, תחת הסיסמה המחייבת: "ארדוף אויביי ואשיגם, ולא אשוב עד כלותם".

לוחמי יחידת אגוז באימון, צילום: אורן כהן
לוחמי יחידת אגוז באימון, צילום: אורן כהן

"אגוז" הוקמה ב-1995 על ידי הרמטכ"ל אמנון ליפקין-שחק ז"ל ואלוף פיקוד צפון עמירם לוין, שביקשו להביא למהפך במלחמה בחיזבאללה באמצעות שיטות לחימה חדשות. ב-20 שנות פעילותה הראשונות היא פעלה תחת חטיבת גולני, וב-2015, עם הקמת חטיבת הקומנדו, היא הועברה אליה.

שני קצינים באגוז נהרגו מאש כוחותינו בבקעת הירדן // צילום: יוני ריקנר

כבר עם הקמתה של היחידה היא בלטה וצברה הישגים רבים. שישה חודשים בלבד לאחר הקמתה הצליח כוח מהיחידה לחסל שני מחבלים. בהמשך השתתפו לוחמי היחידה בשורה של מבצעים הרואיים. בין היתר, פעלו הלוחמים נגד חוליית אבטחה של חיזבאללה בכפר ע'נדוריה, שבמסגרתו נהרגו כשמונה מחבלים. במבצע אחר, מבצע "נוף פראי" ב-1997, נהרג האדי נסראללה, בנו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה.

לוחמי אגוז תוקפים מטרה במבצע שומר החומות // צילום: דובר צה"ל

לאחר הנסיגה מלבנון המשיכו לוחמי היחידה בפעילות בצפון וביהודה ושומרון, ובין היתר השתתפו בכיבוש המוקטעה ברמאללה ובמלחמת לבנון השנייה, אז נהרגו חמישה מלוחמי היחידה בקרב ליד היישוב אביבים. בקרב מארון א-ראס טיהרו לוחמי אגוז בונקרים של חיזבאללה וחיסלו כ-20 מחבלים. במבצעים בעזה השתתפו הלוחמים באינטנסיביות וחיסלו מחבלים רבים.

המבצעים הכי שווים על ציוד ספורט

ב-2008 הרגו לוחמי אגוז בעזה 18 מחבלים בסיוע של שריון וחיל האוויר, ביניהם בנו של מחמוד א-זהאר. במהלך מבצע "צוק איתן" חיסלו הלוחמים כ-50 מחבלים בקרבות בשכונת שג'אעיה. מפקד היחידה, סא"ל יונתן רום, נפצע קשה במהלך הלחימה במבצע. גם במבצע "שומר החומות" היו אחראים לוחמי היחידה לחיסולם של מחבלים שהתכוונו לשגר רקטות לשטחי ישראל ולפגוע בכוחות.

סמל היחידה, צילום: אורן כהן
לוחמי יחידת אגוז באימון, צילום: אורן כהן

על פעילות היחידה, היא ומפקדיה עוטרו בעיטורים רבים. ב-1998 קיבלה היחידה את צל"ש הרמטכ"ל, וכך גם ב-2005. ב-2006 ולאחר מבצע "צוק איתן" קיבלה היחידה צל"ש אלוף. כמו כן, קיבלו מפקדי היחידה הראשונים, ארז צוקרמן וצ'יקו תמיר, את צל"ש אלוף פיקוד צפון.

יחידת אגוז השתתפה ב-2020 בתחרות מקצועות לחימה בתוך חטיבת הקומנדו כדי לבחון מיהי יחידת הקומנדו הטובה ביותר בצה"ל. במשך 24 שעות השתתפו הלוחמים ב-11 תחנות שונות וביניהן חבלה, צליפה, ניווט, רתק ועוד. סגן מפקד חטיבת הקומנדו סא"ל י' סיפר כי "בתחנות התמודדו הלוחמים עם תרחישים מורכבים כמו השמדת משגר רקטות, פריצת דרך סגורה ואף תכנון פשיטה על כפר של חיזבאללה - לפרטי פרטים". בשבע תחנות העפילה אגוז למקום הראשון והביסה את שתי היחידות האחרות - דובדבן ומגלן - וניצחה בתחרות.

לוחמים עושים שימוש ברחפן באימון, צילום: אורן כהן
לוחמי יחידת אגוז באימון, צילום: אורן כהן

"אין היום מישהו אחר שיודע גם לטפל באירועים מתפרצים בגבולות וגם להיות אקס פקטור במלחמה", אמר מפקד חטיבת הקומנדו לשעבר אל"מ קובי הלר בראיון ל"ישראל היום" על פעילות החטיבה, ואגוז בתוכה. "בכל בוקר אנחנו קמים ושואלים מה הערך המוסף שלנו. איזה דבר שונה אנחנו מביאים. אז קפצנו משמעותית בלחימת לילה, ביכולות הקליעה והצליפה, וביכולת של אש עצמאית, גם בחזית, ובוודאי בעומק".

אגוז נחשבת גם כיום לאחת היחידות המובחרות החשובות בצה"ל, וצפויה לפעול בכל עימות עתידי – בצפון ובדרום. היא ידועה ביכולת הלמידה וההסתגלות שלה, ומתמחה בלחימת סבך ובלוחמה בשטח בנוי, לצד פעילות עם אמצעים טכנולוגיים מתקדמים.

לוחמי יחידת אגוז באימון, צילום: אורן כהן
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר