מחאת המכנסיים של החיילות: "זו הטרדה מינית בלתי נגמרת"

שני פוסטים אנונימיים שפורסמו בפייסבוק הצליחו לעורר גל של זעם ברשת • מרגישה מוטרדת כשאני הולכת עם המכנסיים", שיתפה חיילת וקראה לחיילות להגיש קבילות בהמוניהן • דובר צה"ל: "לאור אי שביעות הרצון שעלתה בקרב משרתות רבות הוחלט לשנות את דגם מכנסי הנשים לגזרה גבוהה"

חיילת שנפגעה, אילוסטרציה, צילום: עמי שומן

מחאת המכנסיים של החיילות: בהפרש של יומיים עלו שני פוסטים בעמוד הפייסבוק IDF Confessions שעוררו סערה לא קטנה, כשבמרכזם מחאה מצד שתי חיילות על כך שמעצם היותן חילוניות הן נדרשות ללבוש רק מכנסי מדים ואינן זכאיות ללבוש חצאיות, דרישה שלדבריהן גובלת כמעט בהטרדה מינית ומציבה אותן בסיטואציות מביכות.

בתיאוריה, כל חיילת בצה"ל רשאית לקבל מכנסיים בכל מידה ואין הכרח לנוע עם מכנסיים צמודים או לוחצים. במידה ועולה הצורך, ניתן להחליף את מידת המכנסיים גם במהלך השירות הצבאי לאחר הגיוס. בפועל, הדבר לא תמיד כל כך פשוט, והזעם והתסכול שהצטברו בקרב חיילות רבות לאורך תקופה ארוכה, מצאו כאמור כעת את דרכם למחאה ברשת.

"למה אין מחאה על זה שלחיילות חילוניות אסור לשים חצאית?", נפתח הפוסט שהצית את המחאה. "גברים מדברים כל הזמן על הזקן ומשיגים פטור זקן יחסית בקלות (אפילו בימי כוכבי) בזמן שחיילות חוטפות דלקות בשתן והמדים עושים להן קפ"ק (קפל פות קדמי. ע"ח) היסטרי (גם בלי להצר מדים)", מחתה החיילים האלמונית.

"אני לא הצרתי ועדיין לא נעים לי להיאבק במכנסיים כל פעם (גם אחרי שלקחתי מידות גדולות יותר) ושהחיילים והמפקדים שאתי יכולים לראות את קווי המתאר של הפות שלי", המשיכה ותיארה בצורה גרפית את סלידתה ממכנסי המדים. "אם צה"ל לא מתכוון לספק מכנסיים נורמליים, שלפחות יאפשר לנו חצאית גם בלי שנאלץ לשקר שאנחנו דתיות", דרשה.

יומיים לאחר שהתפרסם ובעקבות סערת התגובות שחולל, עלה פוסט נוסף בנושא שגם הוא לא חסך בתיאורים גרפיים והיה רווי זעם. "בהמשך לווידוי", נפתח החיילת האנונימית, "אני אישית הרגשתי מוטרדת ללכת עם המכנס הזה. תגידו מה שתגידו, וואלה מרגישה חשופה ללכת כשכל הגברים בבסיס רואים את הצורה של הפות שלי", נכתב. "ניסיתי לבקש מכנסי בנים או חצאית, האפסנאות לא אישרה (לא מאשימה אותם, זה הפקודות)".

חיילות. (למצולמות אין קשר לכתבה), צילום: דודו גרינשפן

"קבלתי, ולא כתבתי שאני קובלת כי זה אפליה או משהו", הדגישה החיילת הזועמת מאחורי הפוסט, "כתבתי שאני מרגישה מוטרדת מינית מעצם ההליכה ככה, שאני מרגישה בסביבה לא בטוחה, וכמו שאני לא אלך בחוטיני מול המפקדים בבסיס כי זה מרגיש לי חשוף, גם כשאני הולכת עם המכנסיים וכל האנטומיה של האיברים האינטימיים שלי חשופה אני מרגישה מוטרדת, חשופה ושזה יוצר סביבה שאינה מרגישה בטוחה ומוגנת עבורי. תוך יומיים נקח"ל (נציב קבילות החיילים. ע.ח) התערבו וקיבלתי מכנסי בנים".

החיילת הציעה לעורר מחאה מקורית "במקום לצעוק שיוויון ודלקות בדרכי השתן ושזאת החפצה פשוט שכולן יקבלו (לנציב קבילות החיילים ע"ח)", הציעה. "שכל חיילת תלך לבקש מדי בנים. ברגע שלא יאשרו לה - שתקבול ותגיד שהיא מרגישה מוטרדת. כשנקח"ל יקבלו 100, או 1000 קבילות מחיילות שמרגישות מוטרדות זה כבר יעלה כצורך מערכתי. זה להציף ברמה המערכתית לנקח"ל את הבעיה הכי פשוטה שב-2022 אי אפשר להתעלם ממנה. אנחנו פיזית מרגישות חשופות עם החרא הזה. כל הקפ"ק שלנו חשוף מול כל הבסיס. זה לא הגיוני שזאת המציאות ב-2022. זה גם לא שאנחנו מבקשות בקשה הזויה שדורשת מלא תקציב או שינוי מהיסוד של דברים. כבר מייצרים מכנסי בנים - שפשוט ייצרו אותם גם לבנות. בנות צה"ל בואו נתאחד ונעלים את מדי הבנות מהצבא!".


התגובות היו מעודדות. "את אלופה. מסכימה עם כל מילה", "סוף סוף רעיון. יאללה תעשו שינוי", "צודקת!", כתבו גולשות. כשגולש נוסף חיזק את דבריהן והוסיף: "יאללה שיעיפו כבר את הדביליות הזאת של מדי בנות שליטרלי נוצרו כדי להיות לא נוחים. צריך מדים נוחים לכולם עם הרבה כיסים ומרווח נורמלי וזהו", סיכם.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "על פי כללי ההופעה והלבוש בצה״ל, רק חיילות המקיימות אורח חיים דתי רשאיות ללבוש חצאית במקום מכנסיים. כללי ההופעה והלבוש נבחנים בקפידה מעת לעת ומספקים מענה רלוונטי למשרתות ולמשרתים בהתאם לפקודות הצבא. בצה"ל קשובים לבקשות המשרתים, ולאור אי שביעות הרצון שעלתה בקרב משרתות רבות הוחלט לשנות את דגם מכנסי הנשים לגזרה גבוהה על מנת לתת מענה לצורך שעלה. המכנסים בגזרה החדשה מחולקים מאז שנת 2021 בצורה הדרגתית לכלל המתגייסות החדשות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר