"אמרו לי: בנבה הוא הקצין הכי טוב בחטיבה": הובא למנוחות אל"מ יצחק בן בשט, שנפל בקרב בסג'עייה

בן בשט היה על סף שחרורו מצה"ל, אך התעקש להשתתף בלחימה בעזה • הוא הותיר אחריו אישה וארבעה ילדים • "למדתי ממך פרק במנהיגות ממלכתית", ספד לו ראש אכ"א, מפקדו לשעבר אלוף יניב עשור • "בהפוגה רציתי לבקר, אמרת: 'מה את רוצה שיגידו שיש לי ביקור הורים? מה אני ילד', אמרתי 'כן, אתה הילד שלי', ולא נפגשנו", סיפרה אימו עדנה • שישה אלופי משנה נשאו את ארונו

"אמרו לי: בנבה הוא הקצין הכי טוב בחטיבה": הובא למנוחות אל"מ יצחק בן בשט, שנפל בקרב בסג'עייה // צילום: שמואל בוכריס

 אל"מ יצחק בן בשט, מפקד חפ"ק חטיבת גולני, שנפל אתמול (רביעי) בקרב בשכונת סג'עייה.הובא למנוחות בבית העלמין הצבאי בכפר תבור. הוא הותיר אחריו אישה וארבעה ילדים. בן בשט היה על סף שחרורו מצה"ל, אך התעקש להשתתף בלחימה בעזה. 

שישה אלופי משנה נשאו את ארונו של בן בשט, ואלוף יניב עשור ראש אגף כח אדם, מפקדו ומח"ט גולני לשעבר, הספיד אותו. "בוכה איתך. מגשש אתה מילים למצוא את שביל הזהב בין האישי ללאומי. בנבה - שם הכינוי שלו. בשבת השחורה היית בחופשת פרידה. ירדת לעזה. לקחת נשק, ווסט וקסדה ונכנסתם לג'יפ ממוגן שני אל"מים, לנהג אמרתם - 'אתה המפקד'. ככה הקמת את כח בנבה.

הלווייתו של אל"מ יצחק בן בשט, צילום: שמואל בוכריס, תמונה הקטנה: דובר צה"ל

"מרגע נפילתך הרצתי בראש את הפגישה הראשונה שלנו, כשקיבלתי את הפיקוד על 51. היה משבר וחיפשתי מפקד. אבי פלד אמר לי - בנבה הוא הקצין הכי טוב בחטיבה, והכי ראוי. הספיקה לנו פגישה קצרה. מהר מאוד בלטת במנהיגות השקטה והבוטחת. השבת לפלוגה את חדוות היצירה והכנסת נורמות ומשמעות. למדתי ממך פרק במנהיגות ממלכתית. כאבת את נפילתו של רועי לוי ב-7 באוקטובר, קבענו להתאבל עליו אחרי המלחמה".

חיילי "צוות בנבה" ביחידת אגוז, עליו פיקד בן בשט לפני כעשרים שנה, צילום: ללא

בן בשט, בן מושב שדה יעקב, הוא בנם של עדנה ורפי, לשעבר סגן ראש המועצה האזורית בנימין. הוא הותיר אחריו אישה, אדר, וארבעה ילדים. אחותו סיוון נפטרה מחחלה קשה ב-2009.

עדנה, אימו של בן בשט, הספידה את בנה: "היית כלי שהקדיש את חייו בהגנת הארץ. יצחק, שקוראים לו כולם בנבה, הוא בן יחיד בין 4 אחיות. היה מנהיג ויוזם. גולני היה הבית שלך. שירתת תמיד בחוד בקיץ החלט לסיים את שירותך הצבאי. שמחנו שיצאתי בריא ושלם.

עדנה ורפי, הוריו של בן בשט, צילום: שמואל בוכריס

"כמובן שלא חלמנו שכעת כשפרשת תיפגע. חזרת מחופשת שיחרור עם המשפחה ישר אל גוב האריות. היית בלתי מנוצח מכל המבצעים שבהם השתתפת. יצאת בריא ושלם. אני הייתי בטוחה שיש עליך שמירה מיוחדת. איבדנו הרבה אנשים מובחרים שהמשפטים הפכו לקלישאות, אתה הילד שלי יחיד ומיוחד.

בהפוגה רציתי לבקר אותך בעוטף, אמרת: 'מה את רוצה שיגידו שיש לי ביקור הורים? מה אני ילד', אמרתי 'כן, אתה הילד שלי', ולא נפגשנו. נשתדל בכל מעודנו להמשיך. עד הניצחון כי זוהי דרך חייו וזוהי דרך חיינו, תן חיבוק גדול אחותך האוהבה סיוון"

"צוקי שלי. כל הלילה ניסיתי לכתוב. באיזו שלב הבנתי שאני לא מבינה מה מצופה ממני. לכתוב סיכום והלב ממאין להיפרד". אמרה אישתו, אדר, והמשיכה בהס]ד קורע לב: "אתמול שמעתי רכב והלב שלי אותת לי. שמעתי דפיקה אחת בדרך בדלת, אמרתי הגיעו שלושה וצריך רק שניים . אתה כבר השתחררת. סיכמנו שאתה שומר על פלאי והוא עלייך הצצתי מהוילון ומאז אנחנו בחושך. דאגתי לך מאוד.

אני יודעת שזה היה צריך לקרות, רק שגדול עלי להבין ולקבל את זה כרגע. הבוקר התעוררנו במיטה וסיפרתי גם לעומר ועידו. במיטה אח. חמישה לבבות שבורים. כמה שהם אוהבים אותך ומחוברים אלייך. בשנים האחרונות השקעת בקשר עם כל אחד ואחד מהם. הגעת לחיבור אמיתי ומרגש.

אדר, אישתו של בן בשט, צילום: שמואל בוכריס

תודה שבחרת בי ובנו, תודה על מסע משותף של הכל מהכל. תודה על טיול שחרור בארה"ב ובמקסיקו, שהיה התגשמות כל החלומות שלנו. שנסכת בי שאתה באמת חוזר ונשלים את שארית החופש. רקמתי חלומות לשנינו שאת חלקם אשלים עבורי עבורנו.

אני מבטיחה לכם ילדים שאלמד מחדש את קצב פעימות ליבכם. שתגדלו לחיים בריאים. נלמד לחיות גם עם כל הכאב. ואיך לצחוק שכל כך עצוב.
שאלתי אותך מתי זה נגמר. אמרת כשכל החטופים חוזרים ואחרון המחבלים יושמד. בטוחה שתעזור לנו גם מלמעלה להשיג את כל המטרות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר