חשש לחטיפה ומטענים שהתפוצצו: הפרטים שמאחורי הקרב בסג'עייה שבו נהרגו תשעה לוחמים

שבעה חיילים מחטיבת גולני, בהם מג"ד 13 תומר גרינברג ומפקד חטיבות יפתח ופארן לשעבר אל"מ יצחק בן בשט, שני מ"פים, מ"מ ולוחם בחטיבה - נפלו בהיתקלות • שני לוחמי 669 נהרגו לצידם • במהלך הפעילות נותק הקשר עם חלק מהכוח, מה שעורר את החשש לאירוע חטיפה

טנק צה"לי בשכונת סג'עייה (ארכיון). צילום: דובר צה"ל

הלחימה בצפון רצועת עזה גבתה אמש (שלישי) מחיר כבד מצה"ל עם נפילתם של תשעה חיילים וקצינים בקרב קטלני בשכונת סג'עייה. הנופלים באירוע הקשה: אל"מ יצחק בן בשט, שנהרג כאשר על חפ"ק מח"ט גולני; מג"ד 13 בחטיבת גולני סא"ל תומר גרינברג; רס"ן רועי מלדסי, מ"פ בגדוד 13; רס"ן משה אברהם בר-און, מ"פ בגדוד 51; סרן ליאל חיו, מ"מ ב-51; סמל ערן אלוני, לוחם ב-51, וסמל אחיה דסקל, לוחם ב-51. בתקרית נפלו גם שני לוחמי 669: רס"ן בן שלי ורס"ל רום הכט. בתקרית אחרת נהרג סמ"ר אוריה יעקב, לוחם בגדוד 614 בבית הספר להנדסה קרבית.

האירוע שבו נהרגו תשעת החיילים התרחש כאשר במהלך טיהור בשטח צפוף בין בתים, בוצע ירי לעבר כוח צה"ל מאחד הבתים, ובנוסף לכך הופעל מטען חבלה. הכוח השיב באש לעבר מקור הירי, וכתוצאה מהפעלת המטען נוצר ניתוק בין הכוחות - והחל הליך של חילוץ. כוח נוסף שהגיע למקום נכנס לתוך המבנה. אז הופעל מטען חבלה שני, שגבה את חייהם של לוחמים נוספים.

פעילות כוחות צה"ל בסג'עייה (ארכיון) // צילום: דובר צה"ל

במהלך הפעילות נותק קשר עם ארבעה מהלוחמים, מה שהעלה את החשש כי הם ייחטפו. מכיוון שלא ידעו אם יש לכודים בהריסות או שיש מחבלים במבנה, שלא נותנים לכוחות צה"ל להגיע אליו, נעשה מאמץ למנוע את החטיפה - כך שכל המפקדים התייצבו במיידי במקום, מה שמנע מחיר דמים כבד אף יותר.

גרינברג איגף את מתחם הלחימה מצפון, במקביל לכך שמפקד הסיירת התקרב לפתח פיר שנמצא במקום. מג"ד 53 ריכז את הכוח מאחור ואת הנפגעים. שני לוחמים מ-669 נכנסו פנימה על מנת לפרוץ לפיר, ואחד מהם נפגע מירי. מפקד הסיירת והסמח"ט שהגיעו לשם שלחו אותם לכוח כדי לעשות סדר ולוודא שלא יהיה ירי דו-צדדי בין הכוחות.

חיילים בלב עזה (ארכיון), צילום: דובר צה"ל

לגולני ולשכונת סג'עייה היסטוריה עקובה מדם. כזכור, בפעולה קרקעית של צה"ל במבצע צוק איתן בשנת 2014, התרחשו בין חמאס לצה"ל קרבות קשים, שבמסגרתם אותרו משגרי רקטות בתוך בתי מגורים. פגיעת נ"ט בנגמ"ש של צה"ל הביאה למותם של שישה חיילי צה"ל ולחטיפת גופתו של אורון שאול.

חיילי צה"ל פועלים ברצועת עזה (ארכיון), צילום: דובר צה"ל
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר