איך השפיעה הקורונה על תעשיית הקפה?

יותר בבית, פחות בחוץ - הישראלים אוהבים את חווית הקפה המלאה, אך בתקופת המגיפה נאלצו לשתות את הנוזל הממכר בביתם • מה הנזק שגרמה הקורונה למחזורי המכירות, ומי הרוויח ממנה?

כמה כוסות קפה מומלץ לשתות?, צילום: גטי אימג'ס

אין זה סוד שישראלים אוהבים קפה. לכל אחד מאיתנו יש את בית הקפה האהוב עליו, את השעה והזמן שבו אנחנו זקוקים למנת הקפאין שלנו ואת הדרך הייחודית שבה אנחנו מעדיפים את הקפה שלנו -  מוקצף, דל שומן, חזק או חלש.

הישראלים שותים בממוצע בין 2 ל-4 כוסות קפה ביום, כשאת מחציתן אנחנו שותים בבית ומחציתן בחוץ, ובמצטבר מדובר על 4.3 קילו קפה בשנה. באיטליה, שנחשבת לשליטת תרבות של קפה, שותים אותה כמות בדיוק, ושיאנית הצריכה היא בכלל פינלנד, שבה שותים בממוצע לא פחות מ-8 כוסות קפה ביום.

אלה שלא אוהבים קפה או מעדיפים תה נמצאים במיעוט, שכן קרוב ל־80% מהישראלים שותים לפחות כוס קפה אחת ליום, ומתוכם כ-50% נוהגים לשתות בין 2 ל-3 כוסות קפה ליום, ויותר משליש מאיתנו, 34% ליתר דיוק, שותים למעלה מ־3 כוסות קפה בממוצע ליום. נתון מעניין נוסף הוא שאין כמעט שוני בין המינים - גברים שותים 3.2 כוסות קפה ונשים שותות 2.9 כוסות ביום.

כשיש מגיפה שותים קפה בבית

אי אפשר לדבר על תעשייה מתחום המזון בלי להתייחס למשבר הקורונה ועל ההשפעות שלו. לפחות בכל הנוגע לעולם מוצרי הקפה, תקופת הקורונה עשתה לו דווקא טוב.

בשנת 2020, שיא תקופת המגיפה, מכירות מוצרי הקפה ברשתות השיווק צמחו ב-11% לעומת השנה הקודמת, והסתכמו בסך 960 מיליון שקלים. מעניין במיוחד לראות את הזינוק המטורף במכירות של קפסולות קפה ברשתות השיווק, אשר צמחו בלא פחות מ־55% והסתכמו ב־149.1 מיליון שקלים.

הקפה השחור מהווה שחקן חזק בשוק, צילום: Getty Images

הצמיחה בתקופת הקורונה מיוחסת בעיקר לתקופת הסגרים שכפו עלינו להישאר בבית. תקופה זו התאפיינה בכמה מגמות צרכניות בתחום המזון שהשפיעו גם על מכירות הקפה, בהן הרצון להמשיך בהרגלים, בבילוי ובחוויות, במיוחד למול הלחץ והחששות שאפיינו את התקופה. כמכורים לקפה איכותי הפכנו בעצמנו לבריסטות וקנינו יותר מכונות קפה, וכמובן גם קפסולות. צרכנים שהסגר מנע מהם לשתות קפה בחוץ עברו להכין את הקפה בבית, והשקיעו בממוצע כ-20 דקות ביום להכנה של קפה איכותי.

את העובדה שאנחנו עם שאוהב את הקפה שלו שחור, מר וחזק, ניתן לראות בנתח השוק של קטגוריית הקפה השחור, שהינה הגדולה ביותר - וגם היא צמחה ב-2020 ב־4.5% לסך כולל של 340.5 מיליון שקלים. הקטגוריה הבאה אחריה היא הקפה המיובש בהקפאה, שגם צמחה ב־8% לסך של 280 מיליון שקלים. מתוך כלל קטגוריות הקפה, היחידה שלא צמחה היא קטגוריית הנמס האבקתי, ששומרת על יציבות במכירות בשנים האחרונות, וגם ב-2020 צמחה ב־1.8% בלבד לסך מכירות של 129.7 מיליון שקלים.

בתי הקפה שנאלצו לוותר על החלום

אז אמנם הקורונה עשתה טוב לקטגוריות השונות בעולם מוצרי הקפה, אך מהצד שני ישנו נתון פחות משמח - הפגיעה בעולם בתי הקפה, שכמו עסקים רבים בתחום ההסעדה נפגעו בצורה קשה. הסגרים הרבים, המגבלות ומיעוט הלקוחות הביאו לכך שמחזור המכירות של שוק בתי הקפה צלל בצורה חדה, מ-6 מיליארד שקלים ב-2019 טרום הקורונה ל- 2.75 מיליארד שקלים בלבד ב–2020. בתי קפה רבים נסגרו ואחרים ספגו הפסדים קשים.

בישראל פועלים שני מסלולים: סניפים של רשתות קפה גדולות לצד בתי קפה בבעלות עצמאית. טרום משבר הקורונה פעלו ברחבי המדינה כ-1,000 סניפים של רשתות בתי קפה לצד כ-1,400 בתי קפה פרטיים. בעקבות המשבר הקשה נסגרו כ-1,000 בתי קפה ועגלות קפה, חלקם של רשתות וחלקם של בעלי בתי קפה עצמאיים שנאלצו להיפרד מהחלום שלהם.

למרות החזרה החלקית לשגרה, עולם בתי הקפה ממשיך להתמודד עם שינויים שמאלצים אותו להתאים ולשנות את אופי הפעילות. מצד אחד קיים קושי עצום בגיוס עובדים, שמאפיין גם ענפים נוספים, אך מצד שני הענף עובר בשנים האחרונות לכיוון של מכירה מהדלפק ופחות מקומות ישיבה, מה שמאפשר העסקה של פחות עובדים והוצאות יותר נמוכות שיאפשרו לבעלי העסקים להתאושש.

אמנם ב-2021 חזרנו לפעילות כמעט מלאה, אך עולם בתי הקפה, כחלק מעולם המסעדנות, פועל עדיין תחת מגבלות, ולכן צפי המכירות לשנת 2021 הוא מחזור של 3-3.5 מיליארד שקלים, שיפור לעומת המשבר וסוג של חוויה מתקנת, אבל יש עוד דרך ארוכה עד שיחזרו למסלול הרצוי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר