עם הכנסות בינלאומיות שצפויות לעקוף בסוף השבוע הזה את רף 800 מיליון הדולר ללא מאמץ מיוחד, וכשהדרך למיליארד סלולה, "מיינקראפט: הסרט" הוא הרבה יותר מעוד שובר קופות שגרתי. ההפקה מבית אולפני האחים וורנר - הרפתקת אקשן קלילה ועמוסת אפקטים מיוחדים שמבוססת על מותג הגיימינג המפורסם - פוררה עד אבק את התחזיות האופטימיות ביותר, והפכה מאז עלתה לאקרנים בתחילת אפריל לסרט ההוליוודי הכי מצליח של השנה עד כה, ולתופעה תרבותית חסרת תקדים, יש שיגידו מטרידה, בעיקר בארה"ב אבל לא רק.
מתי בפעם האחרונה, למשל, ראיתם אדם שמבריח תרנגולת לתוך אולם הקולנוע ומניף אותה באוויר במהלך ההקרנה, לקול תשואות הצופים? - ואנחנו מדברים פה, למען הסר ספק, על תרנגולת מהסוג החי והמקרקר, לא על כזו מהאסכולה המטוגנת והמצופה שמגיעה בצורת נגיסים או בבאגט - בדיוק. אף פעם.
העלילה של "מיינקראפט: הסרט", בבימויו של ג'ארד הס ("נפוליאון דינמיט" האיקוני, ועוד כמה הפקות פחות משמעותיות) ובכיכובם של ג'ייסון מומואה וג'ק בלאק, לא כל כך רלוונטית לסיפור ההצלחה המטורף, אבל בכל זאת: ארבעה אאוטסיידרים נשאבים לתוך "עולם העל" (ה־Overworld, אם נשתמש בז'רגון הגיימינג המקורי), מקום סוריאליסטי שבו הכל עשוי קוביות מחומרים שונים, והכל פחות או יותר ניתן לחציבה וליצירה (פירוש המילה מיינקראפט).
הארבעה רוצים מאוד לחזור הביתה, ובסופו של דבר הדבר אכן יעלה בידם, אבל לא לפני שכל אחד מהם יעבוד על הבעיות האישיות שלו וירכוש בעולם החדש והמשונה תובנות וכישורים שיסייעו לו להפוך לאדם טוב וחיוני יותר בעולם האמיתי. בדרך הם יפגשו בחור תימהוני בשם סטיב (בלאק), יילחמו ביצורים שונים ומשונים, וגם יצילו את עולם העל - לפחות עד לסיקוול הבלתי נמנע. שום דבר שלא ראיתם קודם, בווריאציה זו או אחרת, באינספור הפקות הוליוודיות לכל המשפחה.
מדובר בצירוף מקרים של אחד לדור וחצי, שמשלב התרפקות נוסטלגית של בני נוער בוגרים על מותג הגיימינג האהוב שעליו גדלו, והערצה עיוורת של ילדים, שגדלים על המשחק בימים אלה ממש
מעבר לכך, אולי תופתעו לדעת ש"מיינקראפט: הסרט" גם רחוק מלהיות סרט טוב במיוחד - וזו לא רק דעתו האישית של כותב שורות אלה, אלא הקונצנזוס הכללי. נכון להיום, הציון של הסרט באתר שקלול הביקורות הפופולרי "Rotten Tomatoes" (מטעם מבקרים מקצועיים) הוא 48 (מתוך 100), ובמסד הנתונים הקולנועי IMDB, המבוסס על ביקורות גולשים, ציונו עומד על 5.9 (מתוך 10) - פושר למדי, אך מעט יותר סלחני. במילים אחרות, אל תצפו לאוסקר.
אז אם הסרט בינוני מינוס, מה בעצם הופך את העיבוד הקולנועי של "מיינקראפט" לבלוקבאסטר האדיר שהוא? ובכן, מדובר בצירוף מקרים של אחד לדור, או ליתר דיוק, לדור וחצי, שמשלב את ההתרפקות הנוסטלגית של בני נוער בוגרים יותר על מותג הגיימינג האהוב שעליו גדלו בעשור וחצי האחרונים, ואת ההערצה העיוורת של ילדים, שגדלים על המשחק בימים אלה ממש.
לראות את סטיב על המסך הגדול, בגרסת לייב אקשן בשר ודם, מתרוצץ ומניף את המכוש המפוקסל שלו בעולם העל, זהו חלום שמתגשם עבור כל מעריץ "מיינקראפט" באשר הוא. תוסיפו לכך את העובדה ש"שלגיה" של דיסני, שעלה לאקרנים בסמוך ל"מיינקראפט: הסרט", התרסק בקופות, ואת ההיצע ההוליוודי הדליל מלכתחילה של תחילת אפריל 2025, ותקבלו ואקום קופתי שלגמרי אפשר למלא בקוביות. ולא, לא שכחנו את כוחן של הרשתות החברתיות, ובראשן טיקטוק, שהן ללא ספק ה־דבר שסייע לסרט הזה להפוך מעוד מוצר הוליוודי מלוטש לתופעה תרבותית חסרת תקדים. כן, עד כדי כך.
בלוק פארטי
בשבועות אחרי ש"מיינקראפט: הסרט" עלה לאקרנים בארה"ב, נהרו האמריקנים לבתי הקולנוע - לא בהכרח כדי לצפות בסרט, אלא יותר בשביל לתעד את עצמם זורקים לעבר המסך פופקורן ושתייה ומעלים לרשת את מעלליהם כדי שכולם יראו. בני הנוער נהנים לצפות בסרטונים שבהם בני נוער אחרים משתוללים ונהנים באולמות החשוכים. מיליוני הלייקים, התגובות והשיתופים מעידים על עוצמת הטרנד, שגם אחרי שלושה סופי שבוע על המסכים עדיין שולט ברשתות. דמיינו את הטקסים שמתקיימים בהקרנות של "מופע הקולנוע של רוקי", רק בגרסה עדכנית, פרועה, טכנולוגית וילדותית יותר, או שפשוט תקלידו ביוטיוב "Minecraft movie reaction".
ושימו לב לזה: בסצנה מכוננת בסרט, שמצד אחד תיזכר על ידי הצופים כרגע השיא של ההקרנה ומצד אחר תיזכר לדיראון עולם על ידי עובדי הקולנוע האומללים, מוצגת זירת קרב שבה תינוק־זומבי ירקרק וקובייתי רוכב על תרנגולת לבנבנה וקובייתית לא פחות. כשסטיב, בחור שכבר הספיק לראות כמה דברים בחיים, מסנן באסרטיביות את צמד המילים המכונן "צ'יקן ג'וקי" (Chicken Jockey, רוכב תרנגול) - מחווה לווריאציה של דמות קאלט מתוך המשחק - הקהל פשוט מאבד את זה.
גם אחרי שלושה סופי שבוע על המסכים, הטרנד סביב הסרט עדיין שולט ברשתות. דמיינו את הטקסים בהקרנות של "מופע הקולנוע של רוקי", רק בגרסה עדכנית, פרועה, טכנולוגית וילדותית הרבה יותר
הרשת מלאה בתיעודים של צופים צורחים, משתוללים, משליכים באוויר מזון ומשקאות שנרכשו קודם לכן בקופות הקולנוע בכסף רב, יורים בתותחי קונפטי, מטפסים זה לזה על הכתפיים, והשיא שתועד בסרטון שצולם בעיר יוטה: "חוגגים" בתוך האולם עם תרנגולת אמיתית שהצליחו להגניב פנימה. הסרט אמנם הופסק מייד, אבל זה לא מנע מהקהל להתרועע עם העוף המסכן גם בחניון שבחוץ, בעת שעובדי הקולנוע הרוטנים התעסקו בקרצוף האולם המטונף.
במקרה אחר ומטריד הרבה יותר שהתרחש באמצע אפריל בעיר וורוויק שבמדינת רוד איילנד, דווח כי שני מבוגרים נדקרו מחוץ לקולנוע ונפצעו באורח קל במהלך עימות עם בני נוער שהרעישו במהלך הקרנת הסרט. עם תום ההקרנה, הנערים, בני 14, 15 ו־16, עקבו אחר האנשים שהעירו להם בתוך האולם ותקפו אותם בסכינים.
על רקע המקרים האלה, לצד תקריות ונדליזם "קלות" ונפוצות יותר, החלו בתי קולנוע בארה"ב - כמו גם בבריטניה ובמדינות נוספות - לפרסם לפני הקרנות של "מיינקראפט: הסרט" הודעות אזהרה בנוסח "כל ביטוי של התנהגות אנטי־סוציאלית שעלול להפריע לצופים אחרים, במיוחד צרחות והשתתפות בטרנדים של טיקטוק, יטופל באופן מיידי", זאת לצד תחינות ידידותיות דוגמת "אנחנו יודעים שהצ'יקן ג'וקי אדיר, אבל בבקשה אל תזרקו פופקורן ושתייה קלה על המסך".
ג'ק בלאק עצמו התייצב בהקרנה בלוס אנג'לס כשהוא מחופש לסטיב והפציר בצופים להימנע מזריקת פופקורן - לפני שהניף את המכוש שלו לקול שאגות הצופים הצעירים בסרטון שהפך ויראלי. עם זאת, בהקרנות רבות בצפון אמריקה סולקו הפורעים מהאולם בלי לקבל את כספם בחזרה, ובמקרים יוצאי דופן המשטרה הוזעקה כדי לטפל בהפרות הסדר.
"זה מוזר שאתה עושה יותר מדי כיף וקוראים למשטרה", אמר מוקדם יותר החודש הבמאי ג'ארד הס לאתר התרבות האמריקני "אנטרטיינמנט וויקלי", כמה ימים לפני אירוע הדקירה שאולי היה משנה את דעתו. "זה מצחיק, מפני שאני חושב שבסך הכל מדובר בקריאות עידוד ובזריקת פופקורן - ומזמינים שוטרים בגלל פופקורן. ראיתי כל כך הרבה סרטונים מצחיקים וזה נהדר, במיוחד כשאנשים מטפסים על הכתפיים של החברים שלהם וקמים על הרגליים בשביל להריע.
"אני בעיקר שמח שאנשים יוצרים זיכרונות עם החברים והמשפחות שלהם, ושהם נהנים לחזור לקולנוע ולצפות בסרטים כקהילה, כקבוצה. אנשים רעבים לחוויה הזו, וזה נחמד שהם מצאו אותה בסרט הטיפשי הזה שעשינו".
בישראל, עד כה, לא נרשמו תקריות יוצאות דופן בהקרנות של "מיינקראפט: הסרט" (וטוב שכך), אבל גם בארץ הוא מסתמן כהצלחה יוצאת דופן. חברת טוליפ אנטרטיינמנט, המפיצה של אולפני וורנר בישראל, מוסרת כי 300 אלף כרטיסים לסרט נמכרו מאז עלה לאקרנים בתחילת החודש. לפי החברה, כמות הצופים נחלקת שווה בשווה בין הגרסה המדובבת לעברית לגרסה המקורית באנגלית, מה שמחזק את הטענה כי "מיינקראפט: הסרט" פונה לקהל צעיר, אך רחב במיוחד. כך או כך, מדובר בלהיט הקולנועי הגדול ביותר בישראל של השנה עד כה, ויש להניח כי ההישג הזה יישמר.
והנה לכם עוד שיא תרנגולי שנקבע בבריטניה, השבוע ממש: "Steve’s Lava Chicken" - "שיר" מתוך הסרט, שבו מהלל סטיב טעם של עוף שנצלה בלבה רותחת - נמצא כרגע במקום ה־21 במצעד הסינגלים של הממלכה המאוחדת. אורכה של היצירה התמוהה הזו הוא 34 שניות בלבד, מה שהופך אותה לסינגל הקצר ביותר אי־פעם שנכנס למצעד - וגם לסינגל הכי מצליח בקריירה של ג'ק בלאק, שהוא גם מוזיקאי ותיק שבאמתחתו ארבעה אלבומים כחבר בצמד הרוק הקומי "טניישס די". אף אחד מהסינגלים שקידמו את האלבומים הללו לא הצליח כמו שיר ההלל המטופש שלו למעדן העוף הלוהט.
משחק משכנע
ההצלחה המסחררת של "מיינקראפט: הסרט" ככל הנראה תדרבן את אולפני וורנר להתחיל את העבודה על ההמשכון הבלתי נמנע בהקדם האפשרי, והסצנה שלאחר הכתוביות מרמזת על הכיוון - ועל הדמות החדשה - שהסיקוול יתהדר בה (ספוילר: הכירו את אלכס, מקבילה נשית לסטיב). כמו כן, סביר להניח שהוליווד כולה תניח אפילו עוד יותר ז'יטונים על ז'אנר הסרטים שמבוססים על משחקי מחשב, שצובר בשנים האחרונות תאוצה לאחר עשורים של דשדוש, שבהן ההנחה הרווחת היתה שסרטים מבוססי משחקים פשוט לא מספיק טובים ו/או נאמנים למקור.
נכון להיום, "מיינקראפט: הסרט" הוא עדיין לא הסרט הרווחי ביותר בז'אנר, אלא אוחז כרגע במקום השני בדירוג. התואר עדיין שייך ללהיט האנימציה "האחים סופר מריו: הסרט" מ־2023, שגרף ברחבי העולם 1.3 מיליארד דולר (ג'ק בלאק, אגב, מככב גם בסרט הזה). עם זאת, בקצב הנוכחי אנחנו צפויים לראות מהפך בפסגה בתוך חודשים, ואפילו שבועות ספורים.
הבמאי ג'ארד הס: "אני מאוד שמח שאנשים יוצרים זיכרונות עם חברים ונהנים לחזור לקולנוע ולצפות בסרטים כקהילה. אנשים רעבים לחוויה הזו, וזה נחמד שהם מצאו אותה בסרט הטיפשי הזה שעשינו"
מה שבטוח, 2025 מסתמנת כשנת סרטי גיימינג עמוסה במיוחד, בזכות שלוש הפקות נוספות שמעבדות למסך הגדול משחקים מצליחים. הראשונה שבהן, סרט האימה "עד הזריחה" ("Until Dawn"), השואב השראה מכותר פלייסטיישן אהוב, עלה לאקרנים כבר אתמול (24 באפריל). מדובר בסלאשר על־טבעי המתמקד בחבורת צעירים שמנסה לשרוד, ובכן, עד לזריחה, בעוד רוצח סדרתי מדלל את שורותיה בעקביות.
הטוויסט: אחרי כל הריגה הדמות מתעוררת לחיים בתחילת אותו היום במעין לולאת זמן, ומנסה להינצל על ידי קבלת החלטות אחרות (המשחק עצמו היה בעצם סיפור אינטראקטיבי עם עלילות מתפצלות). באוקטובר יושק המשכון האקשן "מורטל קומבט 2", שמתרגם למסך הגדול את משחק הקרבות האיקוני לסיבוב שני, שבו הכוכב קארל אורבן נכנס לנעליה של הדמות האהובה ג'וני קייג', ובדצמבר יגיע אלינו "חמישה לילות אצל פרדי 2" - המשכון ללהיט האימה מ־2023, שמבוסס על משחק ההישרדות המפורסם המתרחש בפיצרייה רדופת מפלצות רצחניות, ובראשן הדוב פרדי פאזבר.
הטרנד צפוי להמשיך ביתר שאת גם בשנתיים הבאות. באפריל 2026 יגיע לקולנוע "האחים סופר מריו: הסרט 2", ופרק נוסף בסאגת הזומבים "האויב שבפנים" (כבר איבדנו את הספירה) יושק בספטמבר. "אנגרי בירדס: הסרט 3" יתעופף לכיוון שלנו בינואר 2027; "סוניק הקיפוד" יתרוצץ על המסכים בפעם הרביעית במארס 2027; ועיבוד לייב אקשן קולנועי מעורר עניין במיוחד למותג העל של נינטנדו "האגדה של זלדה" ייצא באותו חודש בדיוק. ואלה רק הסרטים שכבר קיבלו תאריכי יציאה. יש עוד עשרות פרויקטים שנמצאים כעת בשלבי פיתוח שונים, ובהם סרטי "סטריט פייטר", "פוקימון", ואפילו "פקמן".
גם בגזרת המסך הקטן לא חסרות סדרות חדשות ו/או עונות נוספות לסדרות שמבוססות על מותגי גיימינג. העונה השנייה של "האחרונים מבינינו" ("The Last of Us") עטורת השבחים מבית HBO עלתה לפני שבועות בודדים, והעונה השנייה של "Fallout" האיכותית של אמזון מופקת בימים אלה ממש. בד בבד, נטפליקס חידשה לאחרונה את סדרת האנימציה למבוגרים "Devil May Cry" לעונה שנייה, העונה השנייה של "Twisted Metal" תשודר אף היא השנה, וברקע נמצאות הפקות שאפתניות שמבוססות על מותגי פלייסטיישן מובילים כמו "God of War" ו"Ghost of Tsushima".
גם זו רשימה חלקית ביותר שצפויה להתארך, אבל כרגע מרכז הבמה שמור ל"מיינקראפט: הסרט", שממשיך לכרות את דרכו להצלחה - גם אם בדרכים שנויות במחלוקת ולעיתים פסולות, כשהתרנגולות מקרקרות והקופה רושמת.
•••
גיים צ'יינג'ר
"מיינקראפט" הוא המשחק המצליח בכל הזמנים - וממש לא במקרה
כשהמתכנת השבדי מרקוס "נוטץ'" פרסטון, מייסד אולפן פיתוח המשחקים מוג'אנג (Mojang), שחרר ב־2009 את גרסת ההדגמה המוקדמת והחינמית של "מיינקראפט", הוא עדיין היה בחור אלמוני שלא שיער כי בתוך שנים מעטות כותר "ארגז החול" שלו יהפוך למשחק המחשב הנמכר בכל הזמנים, ושגיבור המשחק, בחור חרוץ האוחז במכוש שלימים יזכה לכינוי האנמי "סטיב", יבסס את מעמדו כגיבור תרבות.
"מיינקראפט", שמתרחש בעולם חסר גבולות שבו הכל עשוי מקוביות, הוא משחק נטול עלילה, שמעניק לשחקן חופש פעולה עצום. המטרה הכללית: לחקור את העולם האקראי שנוצר בכל פעם מחדש, לחצוב ולאסוף משאבים שבעזרתם ניתן ליצור חפצים ומבנים, להילחם באויבים, וחוזר חלילה. למרות הגרפיקה הבסיסית והבלתי מושכת בעליל, החופש המוחלט הזה קסם מאוד לגיימרים הצעירים, שמצאו ב"מיינקראפט" דרך קלה ואינטואיטיבית להפגין את היצירתיות שלהם ולעצב לעצמם עולם דמיוני, תוך כדי חיסול זומבים.
במשך הזמן המשחק התעדכן, התרחב והתפתח, וב־2011 שוחררה הגרסה המסחרית הרשמית של "מיינקראפט". ב־2014 נפל דבר, לאחר שמיקרוסופט רכשה את מוג'אנג ואת זכויות הקניין של המותג תמורת 2.5 מיליארד דולר - חתיכת אקזיט למר פרסטון, שהונו מוערך כיום ב־1.4 מיליארד דולר.
נכון ל־2025, המשחק "מיינקראפט" נמכר ביותר מ־350 מיליון עותקים, מה שהופך אותו למשחק המצליח ביותר אי־פעם, בפער עצום לפני "GTA V", המשחק השני הנמכר ביותר בכל הזמנים, ששינע עד כה כ־210 מיליון יחידות. "מיינקראפט", שגם נחשב לאחד ממשחקי המחשב החשובים והמשפיעים ביותר בהיסטוריה, הוסב כמעט לכל פלטפורמת גיימינג קיימת (מערכות הפעלה שונות, קונסולות וסמארטפונים).
לא מעט כוכבי רשת מתפרנסים יפה מאוד מהפקת סרטונים שמוקדשים למשחק, ונהנים ממיליוני צפיות. הונו של היוטיובר Mumbo Jumbo, למשל, ששיתף בעמוד שלו יותר מ־2,000 סרטונים, נאמד בכ־8 מיליון דולר, כך לפי האתר "Net Worth Sport" המתמחה בהערכת שוויים של משפיעני רשת.
עם השנים הניב "מיינקראפט" משחקי ספין־אוף מז'אנרים שונים כמו הרפתקאות ("קווסטים") ומשחקי תפקידים, והמותג ביסס את עצמו כמעצמת מולטימדיה ומרצ'נדייז אדירה, שחולשת על סדרות ספרים, חוברות קומיקס, קולקציות ביגוד, ערכות לגו רשמיות, ארוחות ילדים במסעדות מזון מהיר, וכאמור - יש שיגידו באיחור של עשור - גם סרט קולנוע שובר קופות ומוסכמות.