חדשות מרעישות: המדריך האולטימטיבי להבחנה בין פייק לניוז

השבוע צללתי עמוק לבריכת הפעוטות החמימה שהיא הסקשן הפוליטי־מדיני • כשלא הבנתי כלום, בדקתי עם מקורותיי איך מזהים "מקורבים" ולמי כדאי להדליף מה ומתי • עכשיו, האינטרס שלי הוא לרוץ לספר לחבר'ה

עשיתי טעות חמורה. צרכתי חדשות. צילום: טליה דריגס

השבוע עשיתי טעות חמורה. צרכתי חדשות. אני יודעת שקצת משונה לכתוב דבר כזה בעיתון או באתר אינטרנט, אבל בחודשים האחרונים ניסיתי להימנע מזה בכל מחיר, כדי לשמור על שפיות חלקית ועל תפקודים בסיסיים מלאים.

ואז הבנזוג שלח לי לינק לאיזו ידיעה, ומשם צללתי עמוק אל בריכת הפעוטות החמימה שהיא הסקשן הפוליטי־מדיני באתרי החדשות. המצוקה האמיתית לא היתה כתוצאה ממה שקראתי, אלא כתוצאה מזה שלא הבנתי מה אני קוראת. למשל:

"בן גביר: "הזהרתי את ראש הממשלה מפני עסקה מופקרת" (N12)

אז יש עסקה??? אם מישהו אומר שהוא "מתנגד לעסקה", זה אומר שיש עסקה? כי ספציפית הוא אומר את זה פעם בשבוע.

"בכירים ישראלים: הקמפיין שנועד לפגוע במימון הבינלאומי לאונר"א נכשל" ("הארץ")

מי אלה "בכירים ישראלים"? האם הם בכירים יותר מ"גורם מדיני בכיר"? ומה עם "גורמים בישראל"?

"למרות תמימות הדעים בין שר הביטחון לרמטכ"ל על רפיח, בדרג הביטחוני מעלים סימן שאלה על דרישת חמאס לפתוח את המסדרון שמבתר את הרצועה לתנועת פלשתינים" (N12)

רגע רגע רגע, אם זה לא שר הביטחון ולא הרמטכ"ל, אז מי זה הדרג הביטחוני?

• • •

השנה היא 2024 ואני בסך הכל אישה שרוצה לדעת מה קורה סביבה. כבר למדתי לא להאמין לכותרת, במיוחד כשהיא מעצבנת אותי במיוחד.

אלוהים יודע כמה מקרים שבהם גיליתי בגוף הטקסט, שלא, זה לא באמת הציטוט, זאת לא באמת הכוונה, אבל החודשים האחרונים ניצחו אותי. הרי אני בסך הכל יצור תבוני, מסוגלת להפעיל את האינטרנט, יודעת קרוא וכתוב, ואמנם אני מבינה את המילים, אבל למרבה הצער, לא מבינה שום דבר חוץ מזה.

במצוקתי, הרמתי טלפון לחבר עיתונאי שיתרגם לי, ואני חולקת איתכם את המידע הזה כשירות חינם לציבור, שבסך הכל מעוניין לדעת מה יעלה בגורל בניו ובנותיו, אם יהיה מחר בית ספר, אם להזמין טיסה לקפריסין, או שמא שמונה שישיות מים ובטריות לטרנזיסטור. לנוחיותכם, הכינותי גם מילון:
גורם מדיני בכיר - ראש הממשלה.

מקורבים לראש הממשלה - ראש הממשלה.

סביבת משפחת נתניהו - דובר המשפחה.

משפחת נתניהו - דובר המשפחה.

גורם בסביבתו של ראש הממשלה - מנכ"ל משרד ראש הממשלה, ראש הסגל או דובר משרד ראש הממשלה.

רה"מ נתניהו. מי אתם, "מקורבים בסביבת"?, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

גורם צבאי בכיר - דובר צה"ל.

גורם בפיקוד מרכז - דובר צה"ל.

גורם בפיקוד צפון - דובר צה"ל.

גורם בפיקוד דרום - דובר צה"ל.

גורמים בכירים בצה"ל - דובר צה"ל.

קצין בכיר שאומר משהו שמציג את הצבא באור לא מחמיא - כל קצין מעל דרגת סרן שהסכים לדבר עם הכתב.

קצין בכיר שאומר משהו ממלכתי - קצין בכיר שיושב ברגעים אלה ממש ליד דובר צה"ל, שמסמן לו כן ולא עם הראש.

גורמים במשטרה - כולם. כולם מדליפים. כל הזמן.

גורם במשרד הביטחון - דובר משרד הביטחון.

גורמים בסביבת שר הביטחון - הדובר של שר הביטחון.

מקורבים לשר הביטחון - שר הביטחון.

גורמים בקבינט: מי שהידיעה מציגה אותו באור חיובי, חוץ מאיזנקוט, הוא קצת בונקר.

• • •

והנה שתי שאלות שכדאי לשאול בבואנו לקרוא ידיעה חדשותית:

"מי יוצא מזה טוב?" - ברוב המוחלט של המקרים, מי שמוצג באור מחמיא הוא זה שדיבר עם הכתב. אפשר גם יהיה לצפות לתמונה שלו באותו אייטם או להופעה מחמיאה שלו באותו כלי תקשורת, עם אותו הכתב, בשבוע-שבועיים שאחרי כן כ"צ'ופר".

"למה עכשיו?" - מה היה הטריגר שגרם לאותו אדם עלום להרים טלפון לכתב/ת? אילו אירועים התרחשו לאחרונה שמספקים הקשר להופעת הכתבה ואת מי הם משרתים? הרבה פעמים מי שמצוטטים כ"גורמים", "מקורבים" או אנשים "בסביבת" הם בעלי התפקיד עצמם, שמנסים להשתמש בתקשורת (שמצידה מרוויחה "סקופ"), כדי להפעיל לחץ על בעלי תפקידים אחרים.

• • •

והנה תרגיל קטן, לקחתי ידיעה מהקולגות החרוצים ב"וואלה" מ־25 באפריל, וברשותכם אנסה לקרוא בה קריאה מודרכת. מזהירה מראש: הכל להערכתי ועל דעתי בלבד:

כותרת ראשית: "ישראל מוכנה לשקול שחרור של כ־20 חטופים בלבד כחלק מעסקה עם חמאס".

מה אני מבינה: הופה, ישראל מתגמשת! היא מוכנה לשקול דברים! 20 חטופים בלבד! זה אומר שבטח יש בקרב מקבלי ההחלטות אנשים שממש חשוב להם לשחרר חטופים, ולא פחות חשוב - להיראות כמי שממש חשוב להם לשחרר חטופים. מעניין מי אלה יכולים להיות. ההימור שלי - בני גנץ.

כותרת משנה: "לפי בכיר ישראלי, חמאס טוען שבקטגוריה ההומניטרית שעליה מתנהל מו"מ נמצאים כ־20 חטופים, אך ישראל סבורה שבקטגוריה, שכוללת נשים, חיילות, גברים מבוגרים, חולים ופגועי נפש, יש 33 חטופים: 'על זה ינהלו מו"מ'. במהלך ישיבת הקבינט אישרו חבריו לאפשר ביקורים לאסירי נוחבה".

מה אני מבינה: החלק הראשון - זהה לכותרת. החלק השני, בנוגע למחבלי הנוחבה: זה כבר מעניין. למי יש אינטרס לספר לישראלים שהמחבלים המתועבים ביותר זוכים לביקורים? ובכן, לאף אחד בממשלה או בקואליציה, זה בטוח. ואם היה כזה, הוא לא היה מפרסם את זה. יש מצב שמהשורה הקטנה הזו אפשר ללמוד כמה דברים: מי שמסר את המידע לכתב הוא ככל הנראה הגורם היחיד שיש לו אינטרס שזה יקרה. ואת הכוח להכריח אותנו. הימור שלי - האו"ם.

מתוך הידיעה: "בנוסף אמר שבמהלך הישיבה הציגו ראש שב"כ רונן בר והאלוף ניצן אלון הצעות נוספות להתגמשות, שישראל תוכל לעשות כדי לנסות ולהגיע לעסקה שתזכה להסכמה של חמאס...".

מה אני מבינה: מישהו ציטט את רונן בר ואת ניצן אלון, ויש סיכוי לא רע שזה מישהו שהאינטרס שלו הוא להראות את עמדת אנשי המקצוע, כי כנראה היא זהה לשלו. אז... בני גנץ?

לסיכום, לכולם יש אינטרסים: לפוליטיקאים, לעיתונאים, למוכרי נעליים, לזמרים - לכולם. זה לא טוב, זה לא רע, זה פשוט ככה. זה כן מאפשר לנו לגשת לידיעה חדשותית ובאמצעות כללי האצבע שפה לקבל תמונה רחבה יותר - לא רק של מה קרה ולמה זה קרה, אלא גם של מי מרוויח מזה שתדעו שזה קרה. גם לי יש אינטרס. האינטרס שלי הוא שתגיעו עד לסוף הטור ותחשבו שאני בן אדם מדהים. אין. מדהימה. מהממת. מושלמת. וואו. פשוט וואו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר