לטבע, אנתרופוסופי או דמוקרטי: איפה הילדה שלי תלמד?

הילדה עולה לכיתה א' , ובתל אביב יש לא מעט אפשרויות, שיעצבנו את אמא שלי • איה כורם מתלבטת

שלום עיתה א'. אבל באיזה בית ספר?, צילום: דוד כהן־ג'יני

מכיוון שאנגלית היא לומדת מיוטיוב ובחשבון היא טוענת שלספור עד 20 זה ממש מספיק לה, נותרנו עם כל הדרישות האחרות שאפשר לצפות ממסגרת חינוכית: חינוך לערכים, רכישת יכולות חברתיות וכישורי חיים, וטיפוח יצר הסקרנות הטבעי. אחרי הכל, אמרתם מצוינות - אמרתם מערכת החינוך הישראלית.

בשבתנו בעיר היקרה ביותר בעולם, אנחנו מושא לגיטימי לירידות כמעט בכל תחום, אבל תגידו מה שתגידו, אפשרויות יש פה. בעניין התוכניות החינוכיות של אבי מעוז ואורית סטרוק עבור ילדי ישראל, אני לא כל כך מודאגת. עושה רושם שבכל פעם שמישהו ממלמל את המילים "ערכי משפחה", רון חולדאי מופיע, עטוף בדגל הקהילה ומחזיק שקים של כסף מדו"חות חניה (תודה לרון ותודה לחונים שלא כחוק). אז לקראת שנת הלימודים תשפ"ד, אנחנו מוצאים את עצמנו מתלבטים בין שלל מסגרות בקשת רחבה של גוונים ותפיסות. הנה רשימה חלקית.

בית הספר לטבע - מתוך האתר: "תלמידינו לומדים בסביבות למידה שונות ומגוונות - החל מכיתות הלימוד, מעבדות המדעים, הספרייה, החממה הלימודית, המרחב הזואולוגי, הבוסתן, הגן הבוטני וכלה במגוון עשיר של סיורים לימודיים". על פניו, נשמע מעולה. כמעט אפשר לשכוח שמאה מטר משם נמצא המכון הפתולוגי של אבו כביר. יתרונות: שהייה באוויר הצח ולא בכיתה דחוסה, לגור בעיר אבל לגדול בטבע. חסרונות: לא ברור לי איך זה יעבוד בהינתן שהילדה מפחדת מנמלים.

בית הספר האנתרופוסופי - מתוך ויקיפדיה: "הגישה רואה את הילד כישות מתפתחת, ואת הילדות כפרק זמן משמעותי ובעל ערך בפני עצמו. הילדות נתפסת כתקופה של הבשלה, של צמיחה פנימית ושל התפתחות הדרגתית של כישורים, איכויות והבנות". וואלה, לא הבנתי, אבל אני יודעת מאימהות אחרות שמשחקים עם מקלות ומודים על דברים. אין לי בעיה עם מקלות, ואני בהחלט מודה למי שמבלה עם הילדה שלי שש שעות בכל יום. יתרונות: רוגע, מרחב אישי, התבוננות שקטה (כרגע היא בהתבוננות שקטה בפרק הרביעי ברציפות של "שי‏־רה, נסיכת הכוח"). חסרונות: אם כל היום מדברים בלחישות, אפשר רק להניח שהיא תחזור בכל יום הביתה ותתחיל לצרוח.

בית הספר הפתוח הדמוקרטי - מתוך האתר: "ביה"ס שם לעצמו כערך עליון את עקרון חירות הפרט וחירות הזולת: כל ילד הוא פרט יחיד ואדם ייחודי. יש לו אישיות משלו וקצב התפתחות וגדילה המיוחד לו. על כן, נכבד את הילד כאדם שלם ונעריכו כפרט|. אני מאוד מעריכה את הילדה שלי כאדם שלם וכפרט; היא מעריכה אותי כסוג של רהיט. יתרונות: הילדה תלמד מה שהיא אוהבת ואיך שהיא אוהבת. חסרונות: הילדה בוודאות תגדל להיות אמנית מיצג.

בית הספר לאמנויות - מתוך ויקיפדיה: "המגמות שבהן מרחיבים התלמידים את לימודיהם בבית הספר הן קולנוע, מחול, אמנות חזותית ודיגיטלית, תיאטרון ומוזיקה. במגמות מלמדים אמנים פעילים.

שוטטתי קצת בעמוד הפייסבוק של בית הספר: תלמידי כיתה ט' בדיוק העלו מחזה מאת חנוך לוין, ותלמידי כיתה ה' יצרו קולאז'ים יפהפיים של ציפורים. אצלנו בבית הספר רקדו את ריקוד הפופקורן ומרחו אחד את השני בדבק פלסטי. יתרונות: כבר בגיל שנה ותשעה חודשים הילדה המציאה את השיר הראשון שלה, והוא הלך ככה: "יה יה, יו יו, עגלולו". תאמינו לי שזה טוב יותר מהרבה מהשירים שיוצאים היום לרדיו. הילדה אמנית, זה ברור. חסרונות: אהובה שלי, אבא ואמא אמנים בעצמם והם לא יוכלו לממן אותך לנצח.

בית הספר הדו־לשוני - מתוך האתר: "החינוך הדו־לשוני ביפו נולד מחלום ומיוזמה של קבוצת הורים, יהודים וערבים, ביפו ובדרום תל אביב, אשר רצו שילדיהם ילמדו במסגרת משותפת ובסביבה רב־תרבותית, שוויונית ומכבדת. התפיסה מאחורי רצונם היתה פשוטה: אם חיים ביחד ביום־יום, גרים ביחד ונפגשים במרחב הציבורי ביפו, אין סיבה שהחינוך יהיה נפרד".

בעוד חצי שנה הילדה תסיים את שנתה האחרונה בגן הדו־לשוני ביפו. מדובר בגן המבוקש ביותר ביפו, והילדה שלי משחקת יום־יום עם סג'ידה, תמרה, ג'ודי, ארד, נאי ומירה. ילד בשם אחמד מציק לכולן באופן שוויוני, מכבד ורב־תרבותי. יתרונות: זה יעצבן את אמא שלי. חסרונות: הולכים לצלוב אותי בטוקבקים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר