מחר (ה׳) יצא לאקרנים הסרט ״מרשעת: חלק 2״, אחרי בדיוק שנה של המתנה ממושכת וציפייה גדולה. הסרט הראשון, ״מרשעת״, הראה לנו נקודת מבט מיוחדת ומשונה על המכשפה המרשעת מהמערב. חלקכם כנראה חושבים שהסיפור המוצג בסרט הוא סיפור נפרד לגמרי מהסיפור המפורסם של "הקוסם מארץ עוץ" - אבל זה לא לגמרי נכון.
זה הכל חלק מאותו סיפור, פשוט מנקודות מבט שונות. כמו בחיים האמיתיים, אנחנו נוהגים לשפוט על פי נקודת מבט אחת בלי לשמוע את השנייה.
דמות המרשעת ב"הקוסם מארץ עוץ"
אם נתייחס לאלפבה מהסרט "הקוסם מארץ עוץ" משנת 1939, נוכל להבין שאולי היא לא כזאת רעה. נזכיר שבסרט כל מה שהיא עשתה היה לבקש את הנעליים של אחותה לאחר מותה. אמנם הטון שלה היה מעט מאיים, אך גם אז היא לא פגעה בדורותי.
באף אחד מניסיונותיה להשיג את הנעליים היא לא פגעה במישהו במטרה להרוג אותו. רק בסוף הסרט המכשפה, שאת שמה אפילו לא ידענו במקור, מנסה לפגוע בדורותי וחבריה, וגם אז, רק אחרי שהם נכנסו לשטחה הפרטי.
השינוי בנרטיב של המכשפה ב"מרשעת"
בסיפור של ״מרשעת״, שעובד לסרט משנת 2024 שכולנו מכירים, אנחנו לא פוגשים במכשפה רעה, אלא בנערה חזקה ושונה שכולם נבהלים ממנה וצוחקים עליה רק בגלל שהיא ירוקה. אפילו אביה מקטין אותה ואחותה מתביישת בה. מהזווית הזו היא לא נשמעת כמו מישהי רעה, נכון? אפילו ההפך - היא נשמעת כמו מישהי שכולם רעים אליה.
זו בעצם מטרת היצירה המקורית, וזה גם שמו המלא של המחזמר: Wicked: The Untold Story of the Witches of Oz. כלומר - הסיפור הלא מסופר של המכשפות מארץ עוץ, שבא לענות על השאלה: מה קרה לפני עלילת הסרט ״הקוסם מארץ עוץ״?
גלינדה לא מושלמת כמו שחשבנו
אם תשימו לב, גם גלינדה לא מושלמת כל כך. בסרט "מרשעת" אנחנו פוגשים בנערה מתנשאת, שחושבת שהכול מגיע לה - ובכל זאת כולם אוהבים ומעריצים אותה. אבל במקרה הזה, לא רק ב״מרשעת״ גלינדה הנערצת לא מושלמת. גם ב״הקוסם מארץ עוץ״, דורותי מבקשת מגלינדה עזרה בתחילת הסרט, וכל מה שגלינדה עושה זה להשאיר אותה להתמודד לבד. כולם רואים את זה ובכל זאת נפרדים ממנה בהערצה.
כל הזמן שדורותי הסתכנה, גלינדה ידעה איך לעזור לה, אך חשבה שדורותי לא תאמין לה – ולכן לא סיפרה לה את האמת עד הסוף.
הקוסם מארץ עוץ - טוב או מניפולטור?
אנחנו יודעים שאנשים שיודעים להשתמש היטב במילים אינם בהכרח אנשים טובים, ולעיתים אף מניפולטיביים. בשני הסרטים אנחנו רואים קוסם לא טוב, שקרן ושרלטן - ששולח את דורותי למשימת התאבדות שחשב שלא תחזור ממנה. ובכל זאת, גם כשנחשף מי הוא הקוסם המסתורי, משום מה ממשיכים להעריץ אותו.
הקוסם מתרץ לדורותי שהוא "אדם טוב, פשוט קוסם רע", ולא רצה לאכזב את אנשי ארץ עוץ. זה מעלה את השאלה: אם אתה קוסם רע – אז למה אתה בכלל קוסם? במקום באמת לעזור, הוא מעדיף להסתתר מאחורי מילים יפות במשך שנים. בסוף הסרט הוא מעניק לחבריה של דורותי את "מה שביקשו", אך לא באמת – אלא רק סמלים ריקים ומינימום קסם.
שני צדדים לכל סיפור
משחק הנרטיבים הזה בא לידי ביטוי כמעט בכל יצירה גדולה, או לפחות ראוי שיבוא לידי ביטוי כשאנחנו מסתכלים בחשיבה ביקורתית על סרטים וסדרות. למשל, אפילו בסרט כמו ״היפה והחיה״ משנת 1991 יש שני צדדים לאותו סיפור: אחד שרואה את החיה כיצור בודד שמגיע לו לזכות באהבתה של בל, ואחד שרואה בה חיה מפלצתית שהעבירה את בל ״שטיפת מוח״.
אם תעצרו ותחשבו על כל סיפור, דמיוני או אמיתי, תבינו שלכל אחד כזה יש גם צד שני. קחו לדוגמה את סדרת הספרים על הנבלים של דיסני, המציגה בכל אחד מהכרכים את הסיפור מנקודת מבטו של הנבל. כך מתברר שגם לסיפורים הקלאסיים ביותר יש צד נוסף.
השיעור שאנחנו לוקחים לחיים מ"מרשעת"
אם נחזור לרגע לחיים שלנו, אנחנו לומדים מזה הרבה גם על עצמנו. החיים הם סיפור אחד גדול. בכל יום אנחנו חווים תסכול, אי־הבנה ולפעמים גם ריבים, שבכל אחד מהם יש נקודות מבט שונות.
מה שאנחנו צריכים לזכור הוא לא למהר לשפוט שום דבר לפני שקיבלנו את כל האינפורמציה והבנו את התמונה הרחבה. כפי שאנחנו לא רוצים שיראו אותנו כנבלים בסיפור של מישהו אחר מבלי לשמוע את הצד שלנו - כך גם אנחנו צריכים להתייחס לאותם "נבלים" שבחיינו, שאת הצד שלהם אנחנו נוטים לשכוח.

