בעוד השנה שחלפה נפתחה באיסור עישון בקרבת בתי ספר, בתי חולים ומגרשי משחקים בגרמניה, במטרה להגן על קטינים ונשים בהיריון מפני עשן הטבק, כעת ברלין מוצאת את עצמה בדיון על הצעה מצומצמת יותר, אך בולטת לעין: איסור פדרלי על עישון ברכבים פרטיים המסיעים ילדים או נשים בהריון.
לאחר שנים של מאמצים כושלים, יעלה הבונדסראט (הפרלמנט הגרמני הפדרלי) בקרוב תיקון לחוק הפדרלי להגנה על לא-מעשנים. אם הפרלמנט יאשר את הנוסח, הוא יעבור לבונדסטאג (בית הנבחרים הגרמני).
הטיוטה תסווג הדלקת סיגריה, סיגר או סיגריה אלקטרונית ברכב שבו נמצאים קטינים או נשים הרות כעבירה מנהלית. המדינות התומכות (מחוזים פנימיים בתוך גרמניה) כתבו בהודעת ההסבר לתיקון לחוק כי קריאות קודמות להגבלת העישון מרצון נכשלו, וציינו כי סיגריה אחת בתא נוסעים סגור מייצרת זיהום "גבוה פי כמה מזה שנוצר במסעדה שבה מעשנים הרבה".
מספר חברות באיחוד האירופי, בהן איטליה, יוון, צרפת, בלגיה, בריטניה ואוסטריה, כבר אוסרות עישון ברכבים המסיעים קטינים או נשים בהיריון; אמצעים דומים קיימים בחלקים של ארצות הברית, אוסטרליה ודרום אפריקה. צרפת הוסיפה אזורים ללא עישון בחופים, בפארקים ובתחנות אוטובוס, ואילו מחוקקים בריטיים ניסחו איסורים על עישון בסביבת מוסדות לטיפול בילדים.
"אי-עישון בנוכחות קטינים או נשים הרות צריך להיות דבר מובן מאליו", אמר קלאוס ריינהרדט, נשיא איגוד הרופאים הגרמני, לפי העיתון Die Zeit. ריינהרדט הוסיף כי כאשר אין מודעות לסכנות העישון הפסיבי, "על המדינה להתערב".
המרכז הגרמני לחקר הסרטן (DKFZ) העריך כי כמיליון קטינים נחשפים באופן קבוע לעשן טבק במכוניות. מומחי המרכז הזהירו כי רמות החלקיקים העדינים במושב האחורי עלולות לעלות על 2,500 מיקרוגרם למטר מרובע - פי חמישה מהממוצע בבר מלא במעשנים - וכי ילדים נמצאים בסיכון גבוה יותר לנזק ריאתי, הפרעות גדילה, גידולים בכבד ולוקמיה.
שר הבריאות של מדינת נורדריין-וסטפאליה, קרל-יוסף לאומן, הוביל את הצעת החוק בבונדסראט. "זה חוסר אחריות מצד אנשים לעשן במכוניות בנוכחות ילדים או נשים בהיריון", אמר, וטען כי על המדינה להגן על מי שאינם יכולים להגן על עצמם.
התנגדות הושמעה הן בקואליציה והן באופוזיציה השמרנית. "איסור בלעדי במכונית יהיה פלצבו; יש להתמקד במניעה", אמרה סימון בורכארט, דוברת מדיניות הבריאות של סיעת CDU/CSU בפרלמנט, בהערות לתיקון לחוק שפורסמו ב-Die Zeit. בורכארט קראה לאסטרטגיה רחבה יותר שתכלול חינוך, שירותי גמילה ומניעה.
איגוד השוטרים הציג קשיים באכיפה. "איסור עישון ברכב יעיל רק אם הוא נאכף בקפדנות על ידי המשטרה", אמר יו"ר האיגוד הפדרלי, והוסיף כי השוטרים יוכלו לבצע את המשימה "אם סוף סוף יהיו יותר שוטרים ברחובות". חברות ביטוחי הבריאות ותומכי מניעת הסרטן תמכו בהצעה. "עלינו להגן על קבוצות פגיעות במיוחד, כמו ילדים ונשים הרות, מפני הסכנות של עישון פסיבי", אמרה קרולה ריימן, יו"ר התאחדות AOK.
המאמצים בנושא החלו ב-2019, כאשר יוזמה קודמת של הבונדסראט נכשלה בשל חששות בנוגע להגבלת החופש האישי. הטיוטה הנוכחית חוזרת ברובה על אותו טקסט, אך כעת היא זוכה לתמיכה רחבה יותר בקואליציה. שר הבריאות לשעבר, קרל לאוטרבאך, כינה את ההגבלה "צעד חשוב נגד עישון פסיבי", במיוחד עבור ילדים שטרם נולדו.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו