עולם הכושר והוולנס כבר מזמן איננו טרנד חולף, אלא שוק ענק שצומח בקצב מסחרר. לפי Global Wellness Institute, שוק הוולנס העולמי שווה כיום 6.3 טריליון דולר – זינוק של 28 אחוזים מאז 2019. מתוך כך, פעילות גופנית תורמת טריליון דולר, אך המשמעות עמוקה בהרבה: הצרכנים מחפשים לא רק גוף חטוב, אלא איזון בין גוף לנפש, שגרה שמקדמת בריאות מנטלית, רוגע, שייכות ומשמעות.
המעבר הוא בעצם מתפיסה של כושר בלבד וחיטוב הגוף - לתפיסה של וולנס: חוויה הוליסטית שמחברת בין אימון, תזונה, שינה, קהילה ובריאות נפשית, כאשר הדור הצעיר לא מסתפק באימון – הוא רוצה להרגיש, להיראות ולחיות טוב.
מחקר עדכני נוסף שנערך בתחילת השנה גילה כי 96 מיליון אמריקנים מתכננים לשים את הבריאות בראש סדר העדיפויות לקראת 2025, ו-42 אחוזים מהם מונעים בעיקר מהרצון לשפר את הבריאות הנפשית. אבל הדרך לא תמיד פשוטה – 40 אחוזים מהנשאלים הודו שקשה להם לשמור על מוטיבציה, ו-38 אחוזים מתקשים למצוא זמן לאימון.
שנת הפילאטיס
אך אם פעם חדרי הכושר התמקדו בעיקר במשקולות וריצה, היום המגוון הוא שם המשחק. נתוני ClassPass מראים שבשנת 2024 הייתה שנת שיא לפילאטיס – האימון הפופולרי ביותר זו השנה השנייה ברציפות, עם עלייה של 84 אחוזים בהזמנות לעומת השנה הקודמת, כאשר גם יוגה ואימוני כוח קבוצתיים מככבים ברשימת המובילים.
"פילאטיס עונה בדיוק על הצורך של הדור החדש – שיפור יציבה, נשימה מודעת, עבודה על הגוף והנפש יחד", מסביר יורם אילת, בעל תואר שני בפיזיולוגיה של המאמץ ומנכ''ל Les Mills ישראל. "הצעירים מחפשים אימונים שמאזנים בין רוגע לבין אתגר – והם גם מושכים איתם את הדור שלפניהם. זו הסיבה ששיעורים כגון יוגה, מדיטציה ואימונים קבוצתיים תופסים תאוצה".

יורם אילת, מנכ"ל Les Mills ישראל // תמיר נוי
קהילה, שייכות וחיבורים חברתיים: הלב של דור ה-Z
לפי סקר שנערך על ידי Life Time Fitness, לא פחות מ-99 אחוזים מהנשאלים הרגישו שמחים יותר לאחר אימון, אך ממצא מפתיע לא פחות היה מתוך דו''ח מפורט שמצא כי 82 אחוזים מבני דור ה-Z מבצעים את האימונים שלהם בחדר הכושר – זאת בין היתר בכדי להרגיש שייכים, לבנות קהילה וליצור חברויות חדשות.
"החיבור החברתי הוא המנוע המרכזי של הדור הזה", מסביר צחי נחום, בעל תואר שני בפיזיולוגיה של המאמץ ומבעלי רשת מתחמי הכושר Friends, שהשיקה החודש מתחם טכנולוגי מתקדם המשולב במכשירי AI. "הם לא רוצים להיות לבד, אלא להרגיש חלק ממשהו גדול. זו גם הסיבה שהם נמשכים לאימונים קבוצתיים – זה לא רק הכושר, אלא החוויה המשותפת, התמיכה וההעצמה ההדדית".
עם זאת, לא לכולם קל להשתלב - וכאן נכנסת לתמונה החשיבות של תוכן אותנטי ברשתות החברתיות, סרטונים קצרים שמציגים את המועדון, את סוגי האימונים, הצוות והאווירה – כל אלו מאפשרים לצעירים מדור ה-Z לדמיין את עצמם משתלבים והופכים לחלק מהאווירה בחדר הכושר.
כידוע, דור ה-Z הוא דור דיגיטלי מובהק, כאשר 72 אחוזים מבני הדור משלבים בין אימונים פרונטליים לאימונים דיגיטליים, ומצפים לאפליקציות חכמות, חוויות אינטראקטיביות ומעקב אישי. המודל ההיברידי – Omnifitness – הופך לסטנדרט החדש: שילוב של אימונים במועדון, שיעורים דיגיטליים, תכנים זמינים בכל מקום ובכל זמן. "הטכנולוגיה כבר אינה רק תוספת – היא הופכת לאט לאט לליבה של החוויה", מדגיש אילת. "מי שלא יאמץ פתרונות דיגיטליים, יישאר מאחור. הצעירים רוצים גמישות, נגישות, התאמה אישית – והם לא מתפשרים בנושא".
גיוון, גמישות וחיפוש עצמי: דור שלא מפסיק לחדש
64 אחוזים מבני דור ה-Z רוצים לנסות כל הזמן אימונים חדשים, לשלב בין שיטות ולגלות עולמות תוכן מגוונים – ממדיטציה ויוגה ועד אימונים אינטנסיביים כמו BodyPump. המודל ההיברידי והפלטפורמות הדיגיטליות מאפשרים להם להתנסות, להתאים ולשנות – בלי להתחייב למסגרת אחת נוקשה. "עבור הדור הזה, גיוון הוא לא מותרות – הוא הכרח", מסכם נחום. "הם לא מוכנים להיתקע בשגרה. השילוב בין אונליין לאופליין, בין קבוצות קטנות לאימונים אישיים, מאפשר להם למצוא בדיוק את מה שמתאים להם בכל רגע נתון".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו