האוזמפיק גמר אותם: שומרי משקל העולמית קורסת

התוכנית שהפכה לשם נרדף לדיאטה במשך דורות נכנעה לחובות ולעידן זריקות ההרזיה • כזכור, הזכיינית הישראלית סגרה את כל סניפיה כבר לפני שנתיים לאחר פשיטת רגל

ירידה במשקל. דיאטה. צילום: GettyImages

שומרי משקל, התוכנית בת 62 השנים שחוללה מהפכה בתחום הדיאטות עבור מיליוני אנשים ברחבי העולם, הגישה בקשה לפשיטת רגל - מהלך שרבים ראו מגיע, במיוחד בישראל, בה הזכיינית המקומית קרסה כבר לפני שנתיים.

החברה הודיעה אתמול (שלישי) כי נכנסה להליך פשיטת רגל כשהיא כורעת תחת חובות של כ-1.5 מיליארד דולר. המותג האייקוני, שהתבסס על ספירת נקודות וקלוריות, לא הצליח להתחרות בעידן החדש של זריקות הרזיה כמו אוזמפיק, המציעות פתרון נוח ומהיר לירידה במשקל.

עתיד לא בטוח במשקל קל

למרות המשבר, החברה מבטיחה שהפעילות עבור חבריה תימשך כרגיל. במהלך תהליך פשיטת הרגל, החובות העצומים צפויים להימחק, והחברה מתכננת לצאת מההליך תוך כ-40 יום כחברה ציבורית נסחרת.

הדרך לפשיטת הרגל הייתה רצופת ניסיונות הצלה כושלים. המנכ"לית הקודמת, סימה סיסטאני, שנאלצה לעזוב את תפקידה בספטמבר 2024 לאחר כהונה של שנתיים וחצי, ניסתה לחדש את החברה ברכישת פלטפורמת רפואה מקוונת שחיברה מטופלים עם רופאים לקבלת מרשמים לתרופות הרזיה.

אוזמפיק. פופולריות מטאורית, צילום: REUTERS

המפנה האסטרטגי הזה היה שינוי קיצוני עבור מותג שבנה את שמו על מפגשים פנים אל פנים ושליטה במנות, אך לא הצליח לעצור את הנפילה במניות החברה.

סיסטאני הוחלפה בטארה קומונטה, סמנכ"לית כספים לשעבר ברשת המזון המהיר Shake Shack, אך גם היא לא הצליחה לבלום את ההידרדרות. דו"ח הרווחים האחרון מפברואר חשף ירידה של 12% במספר החברים, וחובות שדרשו תשלומי ריבית של 100 מיליון דולר.

כשאופרה עוזבת את הספינה

החברה ספגה מכה תדמיתית קשה בשנה שעברה כאשר המשקיעה המפורסמת אופרה וינפרי הודיעה על עזיבתה את דירקטוריון החברה לאחר כמעט עשור בתפקיד, כשהיא תורמת את כל מניותיה למוזיאון.

המנחה האהובה, שפעם הייתה הפנים של המותג וזקפה לזכות התוכנית את הצלחתה לרדת 20 קילו ב-2016, חשפה מאוחר יותר כי היא עצמה השתמשה גם בתרופה לירידה במשקל כדי לרדת עוד במשקל - הודאה שנתפסה כסימן לשינוי הזמנים.

השיטה ששינתה את עולם הדיאטות

שומרי משקל נוסדה בשנת 1963 על ידי ג'ין נידץ', אישה שהגדירה את עצמה כ"עקרת בית בעלת משקל עודף שהייתה אובססיבית לעוגיות" שנמאס לה מדיאטות אופנתיות. היא החלה בצורה צנועה - מפגשים שבועיים בביתה עם חברותיה כדי לדון בקשיים עם דיאטה ופעילות גופנית.

דיאטה בשיטת הנקודות. אילוסטרציה, צילום: GettyImages

"אכילה כפייתית היא בעיה רגשית", אמרה נידץ' למגזין "טיים" בשנת 1972, "ואנחנו משתמשים בגישה רגשית לפתרון שלה". בהתאם לפילוסופיה שלה, נידץ' הצליחה להפחית כ-35 קילו ולשמור על משקלה החדש.

הסוד להצלחת השיטה היה מערכת הנקודות המהפכנית, שבה כל מזון קיבל ניקוד המבוסס על שקלול הערך הקלורי והערכים התזונתיים שלו. מזונות המכילים ערכים תזונתיים גבוהים ותורמים לתחושת שובע לאורך זמן, כמו אלה העשירים בחלבון, קיבלו כמות נקודות נמוכה.

לעומתם, ממתקים ומזונות עתירי שומן רווי קיבלו ניקוד גבוה עבור נפח יחסית קטן של מזון. הגאונות של השיטה הייתה פשטותה: ירקות לא קיבלו ניקוד כלל, וניתן היה לאכול מהם באופן חופשי - עידוד לאכילה בריאה שהיה מהפכני לזמנו.

ראינו את זה מגיע

המפתיע הוא ששומרי משקל הישראלית, שפעלה מאז 1968, נסגרה כבר בשנת 2022 - שנתיים לפני החברה העולמית. בשיאה, הזכיינית המקומית ניהלה מעל 400 סניפים ברחבי הארץ, העסיקה כ-200 עובדים והייתה דיאטה פופולרית במיוחד בקרב נשים בשנות ה-80 וה-90, שראו בה גישה חדשנית לירידה במשקל.

לספור נקודות וקלוריות זה מיושן. אילוסטרציה, צילום: GettyImages

ב-31 במרץ 2022, כשחובותיה הגיעו לכ-20 מיליון שקלים, ביקשה חברת שומרי משקל בישראל מינוי נאמן זמני, הגנה מפני נושיה וצו פתיחת הליכים. קריסתה המוקדמת של הזכיינית הישראלית היוותה, במבט לאחור, סימן מקדים לקשיים שהיו צפויים למותג העולמי.

הנפילה של שתי החברות - בישראל ובעולם - מסמנת את סופו של עידן בעולם הדיאטות, ומדגישה את הקושי של מותגים ותיקים להסתגל למציאות שבה תרופות מרשם לירידה במשקל משנות את כללי המשחק ומציעות אלטרנטיבה לשיטות המסורתיות של ספירת קלוריות ומפגשי תמיכה קבוצתיים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר