דקה אחת של אימון משפיעה על הבריאות הרבה יותר ממה שאתם חושבים

אחת הבעיות הגדולות בכל מה שנוגע לכושר היא גישת "הכל או כלום", אבל מחקרים בתחום מוכיחים כי בכל מה שקשור לאימונים – גם לדקה אחת יש השפעה • ככה תתחילו

דקה של אימון / שירלי קורן, פיטמאמא

רובנו רוצים להתאמן יותר, להיות בתנועה, להזיז את הגוף, לשפר את הכושר - אבל מוצאים את זה מאתגר להתמדה. החיים עמוסים, השגרה משתנה ובכלל עכשיו באווירת המלחמה יש הרבה יותר בלת"מים והרבה פחות חשק לצאת מהבית ולעשות אימון בסטודיו או בחדר כושר.

אחת הבעיות הגדולות בכל מה שנוגע לכושר היא גישת "הכל או כלום", אבל מחקרים בתחום מוכיחים כי בכל מה שקשור לאימונים – גם לדקה אחת של אימון יש השפעה.

מחקר שפורסם בסוף שנת 2022 על ידי אוניברסיטת סידני מצא שאימון של דקה אחת 3-4 פעמים ביום יכול לשפר את הבריאות ולהוריד את הסיכון למחלות לב וכלי דם ב-49% אחוזים. במחקר הם ראו שדקה אחת מספר פעמים ביום של פעילות עצימה כמו לרוץ אחרי הילדים, הליכה מהירה וקצרה, או אפילו ריצה לאוטובוס – בעלת השפעה עצומה על הבריאות.

לדקה אחת של אימון בבית יש השפעה על הבריאות. שירלי קורן,

בפעולות האלה הדופק עולה לפרק זמן קצר ומשפיע על הבריאות הגופנית והפחתת הסיכון למחלות שונות.

  1. זמן ההכנה - לרגע הזה שבו אנחנו מחליטים לקום מהספה ולזוז למשך דקה יש השפעה גדולה על המוח שלנו. היכולת לעצור, לתכנן איזה אימון נעשה, איפה זה הולך להיות, באיזה חדר בבית, מה ללבוש - כל זה מוביל ליצירת חיבורים חדשים בנוירונים במוח, בדומה למה שהיה קורה בפועל כשהיינו עושים את האימון. זאת אומרת לעצם החשיבה והתכנון של האימון כבר תהיה השפעה על הביצוע כך שנגיע לרגע האמת - כבר יהיה לנו הרבה יותר קל לפעול.
  2. תחושת ההצלחה - אחד הגורמים שמשפיעים על המוטיבציה ועל ההתמדה זה תחושת הסיפוק בסיום פעולה שהשלמנו בהצלחה. לכך אחראי הורמון הדופמין שמשתחרר כשאנחנו משלימים משימה, מסמנים וי על מטלה וחווים תחושת הצלחה. כשנצליח לעשות אימון, אפילו של דקה - נרגיש טוב יותר, נעלה את המוטיבציה וגם את הסיכוי שמחר נוכל גם לעשות עוד דקה.
  3. מתחילים בדקה - כולנו יודעים שההתחלה תמיד הכי קשה. להצליח להניע את עצמנו, להתחיל בפעולה חדשה ובמיוחד במשהו שדורש מאיתנו הרבה אנרגיה. כשאנחנו מגדירים מטרה קטנה, כזו שנראית לנו אפשרית ולא גוזלת אנרגיה גדולה, הסיכוי שלנו לבצע אותה הרבה יותר גדול ומשם הדרך לשתי דקות של אימון או אפילו 20 דקות של אימון הרבה יותר קצרה.
  4. 1 תמיד יותר גדול מ-0 - האם לדקת אימון תהיה השפעה על קצב חילוף החומרים? על חיטוב הגוף? על שריפת קלוריות? כל דבר שנעשה, שיגרום לנו לזוז, שיתן גירוי לשרירים, שיעלה את הדופק - ישפיע הרבה יותר מלא לעשות כלום.
  5. השליטה בידיים שלנו - דקת אימון, או חמש דקות אימון אפשר לבצע בכל מקום ובכל זמן. בחופשה בחדר במלון, במשרד בעבודה ואפילו בסופי שבוע יחד עם הילדים, זה הרבה יותר אפשרי לשלב את זה בכל תקופות החיים. כשהשליטה בידיים שלנו, שאנחנו פחות תלויים בגורמים חיצוניים, הסיכוי שלנו באמת להצליח לבצע - הרבה יותר גדול.
  6. צעדים קטנים - תוצאות גדולות! הרבה יותר קל להתחיל בקטן, בפעולה אחת שלא דורשת הרבה אנרגיה ואפשרית לביצוע גם בימים העמוסים ביותר. הדרך היעילה ביותר להצליח היא על ידי התמדה. לכן, כל פעולה שתצליחו להתמיד בה, גם אם היא קטנה, תגרום לכן להצליח לשמור על עקביות ולבצע אותה על בסיס יומי. בסופו של דבר אם תתאמנו כל יום חמש דקות תשפיעו הרבה יותר על הגוף מאשר אימון של שעה פעם בשבוע. 
דקה אחת זה הרבה יותר מכלום. שירלי קורן, צילום: ללא

תרגילים שתוכלו לעשות בדקה אחת

  1. עליה וירידה במדרגות למשך 60 שניות.
  2. 60 שניות של תרגיל הפלאנק.
  3. דקת אינטרוולים סיבולת כוח - 10 שניות ריצה במקום, 10 שניות סקווט.
  4. דקת אינטרוולים כוח - 15 שניות פושאפ / 15 שניות כפיפות בטן כפול שתי חזרות.
  5. באפליקציה של פיטאמאמא תוכלו למצוא בבנק האימונים, קטגוריה שלמה של אימוני רק דקה עם מבחר תרגילים שונים.

שירלי קורן, דיאטנית קלינית ומאמנת כושר, מייסדת אפליקציית הכושר FitMama.
להורדת האפליקציה לחצו כאן

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר