אחת ולתמיד: רכיבה על אופניים בחוץ יעילה יותר מאופני כושר וספינינג?

אחת השאלות בקרב רוכבי האופניים היא מה יותר אפקטיבי, רכיבה על אופני כושר במזגן או רכיבה בחוץ בשטח פתוח? התשובה הזו תפתיע אתכם

מרוץ האופניים בבריטניה, 2023. צילום: EPA

האם רכיבה על אופניים בחדר כושר יכולה להתחרות ברכיבת אופניים באוויר הפתוח? בזמן שרכיבה על אופניים בתוך אולם הספורט כשאתה עטוף במזגן קריר צברה פופולריות, בין אם לבד ובין אם בשיעור ספינינג קבוצתי, נדמה כי בקרב הרוכבים המקצוענים התשובה היא חד משמעית – רכיבה בחוץ. האמנם?

אופני כושר עשויים בצורה שונה מאופניים המשמשים לרכיבת כביש או שטח. לאופניים הנייחים יש "גלגל תנופה" שנועד לספק התנגדות בזמן דיווש כך שהרוכבים יכולים לחקות בצורה מיטבית את הרכיבה בחוץ, על אף העובדה שהאופניים קבועים ולא זזים לשום מקום. ההתנגדות מאפשר עבודה על שרירי הירך ואם עוברים לעמידה אז גם על שרירי הישבן. המהירות נקבעת אף היא על ידי הרוכב כך שבהחלט מעלים את קצת הלב בזמן הרכיבה ומשפרים את הסיבולת והכוח.

שיעור ספינינג, צילום: GettyImages

ומה קורה כשעוברים לאופניים מסורתיים לרכיבה בחוץ? על אף העובדה שאנחנו מפעילים יותר שרירים, כמו שרירי השוקיים והידיים, הרי שאנחנו עלולים להיתקל במכשולים במהלך הרכיבה, שיאלצו אותנו להאט או אפילו לעצור את הרכיבה. מכוניות, רמזורים, מעבירי חציה או אפילו מהמורה בדרך – כל אלו יאלצו אותה לשנות את הכיוון. כדי שהאימון יהיה מיטבי בזמן רכיבת חוץ, צריך להיות מקצוענים אמיתיים.

אפילו בתנאים הטובים ביותר, רכיבה על אופני כושר מספקת סביבה טובה יותר למאמץ אינטנסיבי מבלי לאבד את הפוקוס. כל מי שינסה לעשות את זה בחוץ, עלול למצוא את עצמו מתקשה לאתר קטע כביש נקי וחף מהפרעות על מנת לרכב ללא מעצורים.

סובב תל אביב, צילום: גדעון מרקוביץ

האופציה הטובה ביותר היא כמובן לשלב בין רכיבת פנים לרכיבת שטח, אך אם לא ניחנתם בכישורים מקצועיים לרכיבת חוץ כמו ב"טור דה פראנס", עדיף לכם להיצמד את רכיבת אופניים בחדר כושר על מנת להפיק את המרב מהאימון הגופני.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר