לא מה שחשבתם: כך תדעו אם אתם נמצאים בסיכון לחלות בסרטן העור

לרגל שבוע המודעות לסרטן העור, מומחה מסביר על גורמי הסיכון של המחלה וכיצד תוכלו לצמצם את הסיכוי שלכם לחלות בה • אז מה הם הגורמים העיקריים לחלות במלנומה, מה צריך לעשות אם מזהים גידול חריג - ומה עושים כדי לטפל בה בזמן אמת?

בדיקת שומה. צילום: Thinkstock Photos

עונת הקיץ כבר כאן, וכמו בכל שנה - החשיפה לשמש מעלה את הסיכון לחלות בסרטן העור, המחלה הממארת והנפוצה ביותר בישראל, שבה כ-1,500 איש מאובחנים מדי שנה.

לרגל שבוע המודעות לסרטן העור, ד"ר מוחמד סח, מומחה לעור ומין במכבי שירותי בריאות מחוז צפון, מסביר על גורמי הסיכון של המחלה, מי נמצא יותר בסיכון - ומה הן דרכי הטיפול בזמן אמת.

סרטן העור עלול לצוץ בחלקי הגוף החשופים לשמש לאורך זמן, כמו הפנים, הזרועות, כפות הידיים, הרגליים או הקרקפת, אך גם באזורים נסתרים, כמו איברי המין ואף בין אצבעות הרגליים. המפתח להחלמה מלאה ומהירה טמון במודעות רבה לנושא, בדיקות עצמיות קבועות ובדיקה שנתית מקיפה על ידי רופא עור.

מי נמצא בסיכון גבוה יותר לחלות במחלה? (אילוסטרציה), צילום: Getty Images

גורמי הסיכון העיקריים לסרטן העור הם חשיפה לקרינת UV, שמקורה בעיקר בשמש. סרטן העור הוא מחלה המתבטאת בהתפתחות בלתי מבוקרת של תאי עור על פני עור שנחשף רבות לשמש. גידולי העור הלא ממאירים יכולים לגרום לבעיות רבות עקב גודלם ומיקומם, ואילו הגידולים הממאירים עלולים להתפשט ולחדור לרקמות העור שסביבם. בניגוד לדעה הרווחת, סרטן העור יכול להופיע גם אצל בעלי עור כהה - ולכן הם לא פטורים מבדיקה אצל רופא עור. 

אז מי בעצם נמצא בקבוצת סיכון לחלות בסרטן העור?

  • אנשים בעלי מספר רב של שומות.
  • אנשים בעלי עור, שיער ועיניים בהירים, ובעלי נמשים.
  • אנשים שעורם נצרב בקלות בשמש, או שלא מצליחים להשתזף כלל.
  • מי שבמשפחתם יש קרובים בעלי נקודות חן מרובות, או כאלו שחלו בסרטן העור.
  • מי שסבלו מכוויות שמש מרובות, בעיקר בילדות.
  • אנשים שלוקחים תרופות המדכאות את מערכת החיסון, או שסובלים ממחלות המחלישות אותה (כגון חולי פרקינסון או מושתלי איברים).

חשוב לציין כי חשיפה לשמש בצורה בלתי מבוקרת עלולה לגרום לכמה פגעים בגוף, כמו כוויות שמש, פיגמנטציה, נמשים, קמטים, כתמים, הזדקנות מוקדמת של העור ואף פגיעה בעיניים (קטרקט). נקודה חשובה נוספת עוסקת בייצור מוגבר של ויטמין D, מה שמגביר את הנטייה ליצירת אבנים בכליות. לפי המידע הקיים כיום, אין צורך ביותר מ-15 דקות בשמש על מנת לייצר כמות מספקת של ויטמין D, הדרוש לגוף לספיגת הסידן.

יצאתם לבלות בים? אל תשכחו להימרח בקרם הגנה (אילוסטרציה), צילום: Getty Images

אם זיהיתם גידולים חריגים, יש לפנות לרופא העור לבדיקה מקיפה. האבחון ייעשה באמצעות דגימה קטנה של העור הבעייתי והעברתו לאבחון מעבדה. לאחר מכן תתקבל ההחלטה אם להסירו באופן כירורגי או להמשיך לעקוב אחריו.

במקרה של איתור נגע חשוד במהלך בדיקה, הצעד הבא יהיה ביצוע ביופסיה. הנגע החשוד מוסר תחת הרדמה מקומית ונשלח לבדיקה מיקרוסקופית. רוב הנגעים שנשלחים לביופסיה מתבררים כנגעים שפירים (לא ממאירים), אך במקרה שתשובת הביופסיה חיובית - נעשות פעולות נוספות. ללא כל תלות בתוצאות הבדיקה, על המטופל להמעיט בחשיפה לשמש ואף להימנע מהקרינה החזקה בשעות 16:00-10:00, למרוח על גופו קרם הגנה, להיערך עם כובע וביגוד מתאים לפני יציאה לשמש, והכי חשוב - להמשיך לעקוב אחר נגעים חשודים.

אם אתם מעוניינים להיבדק - לרגל חודש המודעות לסרטן העור, לה רוש-פוזה והעמותה הישראלית לסרטן העור יקיימו פעילות בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן העור, ללא עלות. עמדות הבדיקה ייפתחו בחמישה חופים מרכזיים ברחבי הארץ - תל אביב, אילת, אשדוד, הכנרת וחיפה - ובדיקות העור יתבצעו בידי רופאי עור מומחים, במטרה להעלות את המודעות לסרטן העור ולעודד גילוי מוקדם בקרב הציבור הרחב.

עמדות הבדיקה יוצבו בחופים החל מ-14 ביוני: ב-15-14 בטיילת חוף תל אביב בסמוך לבריכת גורדון; ב-21-19 בטיילת חוף אילת בסמוך למלון דן; ב-23-22 בחוף גופרה שבכנרת; וב-30-29 בחוף הקשתות באשדוד. בחודש יולי: ב-7-6 בטיילת חוף זמיר שבחיפה.

שעות הפעילות באמצע השבוע: 18:00-10:00 (ניתן להירשם עד השעה 17:00 - ההרשמה בכניסה) ובימי שישי 12:30-9:00 (ניתן להירשם עד השעה 12:00).

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר