הטיפים שלא הכרתם: כך תתחתנו בלי לקרוע את הכיס

יוקר המחיה מתבטא בהעלאת מחירים באולמות האירועים, אבל עוד לפני כן בכל פעם שמזכירים "חתונה" המחיר אוטומטית עולה • איך כדאי להתנהל, מה מציעים הבנקים לנשואים הטריים ומה עושים במקרה של ביטול האירוע?

אילוסטרציה, צילום: גטי אימג'ס

עונת החתונות נפתחה בקול רם, והפעם נדמה שהיא שמחה מתמיד - בעיקר לאחר תקופת הקורונה שבה הן התקיימו בצמצום רב, אם בכלל. ואף שנדמה כי המגיפה הולכת ודועכת, השפעותיה עדיין כאן והן מתבטאות בעיקר ביוקר המחיה, שגרם לאולמות האירועים להעלות משמעותית את המחירים.

לפי נתוני ארגון פעמונים, עלות ממוצעת של חתונה עומדת על קרוב ל־110 אלף שקלים, אבל אפשר בהחלט לצמצם הוצאות ולחסוך גם כשמדובר באירוע גדול שמתרחש - בתקווה - פעם אחת בחיים. "הטיפ החשוב ביותר הוא להגדיר תקציב לחתונה ולהחליט כמה כסף יש לנו לאירוע", מסבירה שרון לוין, מנהלת ההסברה של ארגון פעמונים, "כדאי לתאם מראש מי משלם מה: האם שני ההורים של הזוגות משתתפים בתקציב? ובאיזה סכום? כמה הזוג עצמו מתכנן להוציא? גם לגבי המתנות כדאי להיערך מראש: האם הכוונה היא שהצ'קים יכסו את עלות האירוע, או שמא מדובר במתנה לזוג לתחילת החיים שלהם?".

לוין מזכירה שיש הרבה הוצאות נלוות שלא תמיד חושבים עליהן, כמו אירועים לפני ואחרי החתונה בסגנון מסיבת רווקים/ות, שבת חתן ועוד. במקביל, יש הוצאות נוספות מלבד האולם: הצלם, הדי.ג'יי, בגדים לכל המשפחה וטיפים שנותנים לעובדים בסוף הערב. "ההוצאות גם תלויות אופי חתונה, ויש השפעה ליום בשבוע. ימי חמישי הם היקרים ביותר, וימי ראשון הזולים ביותר. ניתן לחסוך 25% מעלות החתונה אם בוחרים את היום הנכון. כמו כן, זוגות רבים מתחתנים בקיץ, בעוד חתונת חורף יכולה לחסוך כ־30% מעלות החתונה".

יכול להיות שאירוע קטן ייצא פחות כלכלי, בגלל ההוצאות הקבועות שמתחלקות במספר האורחים?
"זה יוצא יותר יקר פר מנה, אבל בסוף הכל יכול להסתכם ב־50 אלף ולא ב־200 אלף שקלים. צריך לחשוב את מי אני רוצה לראות בחתונה, אבל גם לעשות חישוב כלכלי".

לרוב, כשאומרים את המילה "חתונה", המחירים קופצים מאוד.
"כשקונים בגדים לחתן אפשר להיכנס לחנות בגדים ולהגיד בפשטות שרוצים חליפה, ולא לציין שזו חליפת חתן. אפשר, לפי הטרנד האחרון של חתונה חברתית, לבקש מהחברים להתנדב ולתרום את כישרונותיהם: לאפר את הכלה, לצלם ועוד. יש גם לא מעט כלות שקונות שמלות פשוטות באתרים בחו"ל כמו איביי ושיין. יש גם גמ"חים שאפשר לשכור מהם שמלה במחיר מוזל".

יולי איז'ק ודותן גרינברג, צילום: מור אלנקווה

"ביקוש גדול מזה שלפני הקורונה"

יולי איז'ק, שותפה במשרד יחסי ציבור "דני לוי", ודותן גרינברג, הבעלים של קופי שופ 51, נישאו לאחרונה - ויש להם לא מעט תובנות כיצד ניתן לחסוך. "היתה לנו עזרה מההורים, והכל התבסס על תקציב", מספרת איז'ק, "לנו למשל היה מאוד חשוב האוכל, אבל מבחינת איפור ושיער לא הלכתי על אנשי המקצוע היקרים ביותר. אני עיצבתי בעצמי את ההזמנות והמתנות לאורחים, במקום לשלם למעצב גרפי. יש פלטפורמות מהממות לעיצוב עצמי. ראיתי שמלה שמאוד אהבתי, אבל היה נראה לי מוגזם להוציא על זה 10,000 שקלים. הלכתי למעצב אחר, ומצאתי שמלה עם גזרה דומה ב־6,000 שקלים".

נועם לוי, מנכ"ל התאחדות האולמות וגני האירועים, מאשר את הביקוש הגדול בקיץ: "יש ביקוש יותר גדול מזה שהיה לפני הקורונה. עם זאת, ראינו גם שינוי - כיום מזמינים פחות אנשים רחוקים, ויש ירידה של 10-15% בכמות המשתתפים בחתונות. בממוצע מדובר כיום על 320 מוזמנים באירוע".
לוי מציין גם הוא כי מחירי האירועים עלו, ובקיץ הזה הם יותר יקרים: "כל חומרי הגלם התייקרו מאוד, ולזה מתווספים מסי הממשלה על השתייה הממותקת. גם עלות כוח האדם עלתה ב־30% העלויות האלה בתוספת הרגולציה גרמו למנה, שכיום מחירה הממוצע עומד על 320 שקלים, להתייקר".

המועצה לצרכנות עומדת על כמה דגשים חשובים שימנעו מכם עוגמת נפש במקרה של ביטול או דחיית האירוע. תקנות ביטול עסקה לא חלות על הזמנת אירוע, ולכן אין זכות להתחרט בתוך 14 יום. הוראות ההסכם הן הקובעות, ולכן חשוב מאוד לבחון את ההסכם באופן מדוקדק לפני החתימה ולהקפיד שכל מה שהובטח לכם בעל פה מופיע גם בהסכם בכתב, וחשוב להסדיר מראש את הזכות להחזר כספי במקרה של ביטול, כולל ציון המועד להשבת הכסף.

מהמועצה נמסר: "בהסכם עם אולם האירועים ועם הספקים השונים, חשוב להסדיר מראש את הזכות שלכם להחזר כספי במקרה של ביטול אירוע, ולציין את המועד להשבת הכסף במקרה של ביטול. הקפידו לוודא שהמחיר שהוצע לכם הוא המחיר הכולל. כמו בכל חוזה צרכני, אסור לציין את המחיר בדולרים, וללא מע"מ".

לא חייבים לקרוע את הכיס. חתונה, אילוסטרציה, צילום: גטי אימג'ס

מקילים את התהליך

הלוואות לקראת חתונה הן דבר שהרבה חוששים ממנו, ומיזם ארזים הוא כזה שמנסה להנגיש לזוגות אופציה לקבלת הלוואה לקראת חתונה. "השקנו את המיזם בימים האלה", מספר יועץ המס ירון גינדי, מבעלי המיזם ארזים, "כדי לאפשר לצעירים לקבל הלוואה מחברת בלנדר. התפקיד של חברת ארזים הוא לחבר בין הזוגות הצעירים ואולם האירועים, לקרן שמעניקה להם את ההלוואות. הם מקבלים מספר תשלומים גדול, כאשר ההסכם הוא בינם לבין החברה. אנחנו לא מתערבים בכך, והקרן משלמת ישירות לאולם את הכסף במקום הזוג, לאחר שהזוג משלם". גיל סתיו, מנכ"ל בלנדר, מוסיף: "היתרון המשמעותי ללקוח הוא היכולת לבצע עסקה גדולה בתשלומים מבלי לפגוע במסגרת האשראי, באופן דיגיטלי מלא, ללא טפסים וביורוקרטיה".

גם הבנקים עצמם מציעים הטבות למתחתנים: בנק הפועלים מציע פתיחת חשבון בנק משותף באפליקציית פועלים, באופן דיגיטלי מלא וללא תלות בבנקאי או במוקד טלפוני. כמו כן, מתחתנים שיפתחו חשבון ויצטרפו ל"הטבות מתחתנים" בערוצים דיגיטליים כמפורט באתר הבנק, יוכלו לקבל פטורים רבים למשך 12 חודשים מעת ההצטרפות, ויוכלו לבקש הלוואה דיגיטלית למימון החתונה בסכום של עד 70 אלף שקלים בריבית החל מפריים 1.9%+, עם אפשרות לדחיית התשלומים עד חצי שנה.

אפליקציית אישורי הגעה והענקת המתנות Easy2Give בשיתוף Payme מציעות ללקוחות החברה הטבה בדמות ארנק דיגיטלי אשר מוטען ב10,000 שקלים לכל זוג, עימם יוכלו לשלם מקדמות לספקים לפני האירוע, כשאת הכסף ישיבו לאחר החתונה באמצעות המתנות העתידיות שיקבלו, זאת במטרה להקל על בעיות התזרים המוכרות לזוגות רבים הנמצאים לקראת החתונה

 

בנק לאומי מציע הלוואה לזוג המתחתן בגובה של 75 אלף שקלים, בריבית של החל מפריים 2.4%+, וכן הלוואה בסך 75 אלף שקלים בריבית זו להורי החתן והכלה. פותחי חשבון חדש בבנק זכאים גם להלוואה של עד 50 אלף שקלים ללא ריבית, או פטור מעמלות עו"ש לשלוש שנים לבחירת הלקוח, בכפוף לשיקול דעת עסקי.

בנק דיסקונט מציע הפקדה של כספי החתונה ללא עמלות והלוואות ייחודיות למתחתנים, שמחזירים רק אחרי האירוע.

בנק מזרחי טפחות מציע לזוגות מצטרפים חדשים - שיעבירו לבנק משכורת של 6,000 שקלים ומעלה ליחיד או 9,000 שקלים ומעלה לזוג - אחת משלוש הטבות: החזר הוצאות חודשי עד 500 שקלים בשנה למשך שלוש שנים, הלוואה עד 30 אלף שקלים ללא ריבית והצמדה, או פטור מלא מעמלות עו"ש למשך שלוש שנים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר