עונת החתונות כאן: מחירי המנות זינקו ב-25%

בשל עליות המחירים - זוגות מצמצמים את מספר המוזמנים • סקר Eesy2Give: שליש מהמתחתנים חרגו מהתקציב, 85% הסתייעו בהורים • רק 55% מהזוגות עומדים בתקציב שקבעו • מנכ"ל התאחדות האולמות: "התייקרות עלויות המזון וכוח האדם, בתוספת הרגולציה, גורמות למנה להתייקר, אין לנו אפשרות אחרת"

חופה בחוף. "הכל התייקר", צילום: gettyimages

כמו בכל שנה, ל"ג בעומר מהווה יריית הפתיחה של עונת החתונות, וכמדי שנה אלפי זוגות צעירים יעמדו נרגשים מתחת לחופה וישברו את הכוס. החתונות תמיד נחשבו עסק יקר, אלא שהשנה מחירי המנות באולמות האירועים זינקו בכ־25% בהשוואה לשנה שעברה.

העלייה מגיעה בעקבות גל ההתייקרויות במשק, העלייה בשכר העבודה וכן "צוואר הבקבוק" של אירועים שנדחו בתקופת הקורונה, שגרם לעלייה חדה בביקושים.

המחירים הגבוהים של המנות גורמים לזוגות רבים לצמצם את מספר המוזמנים לכ־300, לעומת כ־500 מוזמנים בקיץ 2018, וכשליש מהזוגות נכנסים לגירעון של כ־30% מהתקציב ההתחלתי. כך עולה מנתוני אפליקציית תכנון החתונות Easy2Give. לפי נתוני האפליקציה, עלות המתנה הממוצעת עומדת כיום על כ־550 שקלים לאדם - עלייה של כ־30 שקלים בהשוואה לשנת 2019.

עוד ניתן ללמוד מן הסקר כי 38% מהזוגות תכננו להשתמש בכספי האירוע במטרה לייצר עבורם חיסכון ראשוני לחיים המשותפים, ו־45% מהנשאלים סיפרו כי לפני החתונה קיוו לכל היותר לכסות את הוצאות החתונה. ובחסות הקורונה שעיכבה את החתונה, רק 55% הצליחו לעמוד בתקציב שהציבו לעצמם.

עוד עולה מהסקר כי כמחצית מהאירועים התקיימו במתכונת מצומצמת יותר בשל ההתייקרות. כ־30% מהנשאלים השיבו כי צמצמו עד כחצי מכמות המוזמנים המקורית, וכ־10% אמרו שצמצמו 90% אחוזים ומעלה ממספר המוזמנים, וקיימו חתונה מצומצמת.

ההורים משלמים

על פי הסקר, 85% מהזוגות הסתייעו בהוריהם במימון החתונה, ו־62% מתוכם מעידים כי ההורים עזרו במידה רבה או רבה מאוד. בחתונות של זוגות בוגרים יותר, בגילי 30 ומעלה, הסיוע של ההורים מצומצם יותר.

הנושא הכלכלי הופך לא פעם לנושא מרכזי, כש־20% מהמתחתנים דיווחו על בעיות בתזרים המזומנים בתקופה שלפני החתונה, וזו גם כנראה הסיבה שבגינה 20% מהזוגות נאלצו לקחת הלוואה לפני האירוע. מחצית מלוקחי ההלוואות דיווחו כי לקחו הלוואה של עד 50 אלף שקלים, וברוב המוחלט של המקרים ההורים לקחו את ההלוואה.

אולם שמחות. רבים מהמתחנתים חורגים מהתקציב, צילום: יהודה בן יתח

לדברי גיא גיאור, מנכ"ל Easy2Give: "ההבנה של המגמות החדשות הביאה אותנו ב־Easy2Give לעשות גם התאמות. משירות להענקת מתנות ואישורי הגעה - הפכנו לגוף שמקצה מימון עבור זוגות בדמות ארנק דיגיטלי, כך שיוכלו לשלם לספקים מקדמות על חשבון מתנות עתידיות".

"התעוררות בהזמנות"

ענף אולמות האירועים עבר טלטלה קשה בתקופת הקורונה, ועד לפני שלושה חודשים חווה גל של ביטולי אירועים. למרבה המזל, בימים אלה הענף נהנה מהביקושים המוגברים לקיום האירועים, לצד הקטנת מספר המוזמנים.

נועם לוי, מנכ"ל התאחדות האולמות וגני האירועים, מספר בשיחה עם "ישראל היום" כי הביקוש לאירועים אף עלה על המספרים שנרשמו לפני הקורונה: "אנחנו מרגישים שיש התעוררות עצומה בהזמנות אירועים לקיץ. אנשים מתחתנים, חזרנו לשגרה וגם לקוחות מחו"ל חזרו. עם ישראל חזר לשמוח".

לוי מציין כי מחירי האירועים הקיץ גבוהים יותר בכ־20% לעומת חודש מארס האחרון, וב־20% עד 25% לעומת טרום הקורונה. לדבריו, "הקיץ הזה כל המחירים יותר גבוהים. חומרי הגלם התייקרו מאוד, ולכך מתווספים המסים על השתייה הממותקת. כל מוצרי המזון התייקרו ביותר מ־30%. גם עלות כוח האדם עלתה ב־30%, ולא ניתן להשיג כוח אדם. העלויות האלה, בתוספת הרגולציה, גורמות למנה להתייקר. אין לנו אפשרות אחרת".

לדברי לוי, מחיר מנה ממוצעת עומד על כ־320 שקלים. המחירים באזור המרכז והשרון גבוהים יותר, ועומדים על כ־350 שקלים. בצפון הארץ ובדרום הארץ המחיר עומד על כ־280 שקלים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר