שיין . צילום: AFP

מותג שוודי קטן הביס את הענקית שיין - אבל שילם על כך ביוקר

בית המשפט קבע כי שיין העתיקה תמונות שיווק של חברת האופנה נלי • אך לצד הפיצוי שנפסק לטובתה, נלי תחויב לשלם הוצאות עתק לחברות הבנות של שיין • כעת היא שוקלת אם לערער

כשחברת האופנה השוודית הקטנה נלי גילתה כי תמונות הקמפיינים שלה משמשות לפרסום בגדים דומים באתר של שיין, ענקית האופנה הסינית, היא החליטה שלא לשתוק. התביעה שהגישה נגד התאגיד הבינלאומי הפכה לסמל של מאבק בין מותגים מקומיים לשחקני ענק בזירה הדיגיטלית.

אלא שהמאבק המשפטי הסתיים בתוצאה מורכבת: בית המשפט לפטנטים ולענייני שוק בשוודיה קבע כי שיין אכן הפרה את זכויות היוצרים של נלי, אך פסק פיצוי צנוע יחסית של יותר מ-600 אלף קרונות שוודיות (כ-210 אלף שקלים). במקביל, נלי תחויב לשלם כמיליון קרונות (כ-350 אלף שקלים) הוצאות משפט לשתי חברות בנות של שיין, שנפסלו מאחריות ישירה.

"צודקים - אבל משלמים ביוקר"

על פי הדיווח ב-SVT Nyheter, נקבע כי החברה הקשורה לשיין Infinite Styles Ecommerce - עשתה שימוש בתמונות פרסום של נלי לצורכי שיווק ללא אישור. לעומת זאת, שתי חברות נוספות בקבוצה, Roadget Business ו-Infinite Styles Services, לא נמצאו אחראיות ישירות, מה שהפך את התוצאה המשפטית למעין ניצחון עבור נלי.

קשה להתמודד עם הענקית, צילום: AFP

מנכ"לית נלי, הלנה קרלינדר-אוסטלונד, הביעה תסכול מהפסיקה ואמרה לעיתון Expressen: "אנו מברכים על החלק בפסק הדין שניתן לטובתנו, אך מאוכזבים ומופתעים מהתוצאה הכוללת. העובדה שאנו צודקים במהות אך עדיין נדרשים לשאת בחלק גדול מהוצאות המשפט של היריב, מראה בבירור כי התקנות הקיימות כיום אינן מספיקות כדי להתמודד עם שחקנים מסוג זה בשוק". 

מאבק בין עולמות

נלי דרשה בתחילה קנסות של חצי מיליון קרונות (כ-175 אלף שקלים) על כל שימוש עתידי בתמונותיה, אך בית המשפט קבע כי האחריות הישירה חלה רק על אחת משלוש החברות בקבוצת שיין. בתגובה רשמית נמסר משיין כי היא "מתייחסת ברצינות רבה לטענות מסוג זה", והוסיפה: "מרגע שהנושא עלה, נקטנו בצעדים הדרושים ועשינו כל שביכולתנו כדי לפתור את הסכסוך יחד עם נלי.”

שיין, שנודעה כסמל לתעשיית האופנה המהירה, מעלה אלפי פריטים חדשים מדי יום וניצבת בשנים האחרונות במוקד של מחלוקות משפטיות רבות - ביניהן סכסוך מתמשך עם H&M סביב זכויות יוצרים והעתקת עיצובים.

לאן ממשיכים מכאן

במטה נלי שוקלים כעת אם לערער. "תחושת הבטן שלי אומרת כן", אמרה קרלינדר-אוסטלונד, "אבל כבר נשאנו בעלויות גבוהות, ולכן עלינו לדון בכך".

בינתיים, נדמה שפסק הדין השוודי הפך לסמל לא רק של מאבק על זכויות יוצרים, אלא גם לשאלה רחבה יותר - כיצד יכולים מותגים מקומיים להגן על עצמם בעולם שבו גבולות המסחר הדיגיטלי מיטשטשים מיום ליום.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...