האבטיח הוא גם שלנו: המותג הישראלי שמעז לחלום בצבעי אדום-ירוק-שחור

Comme il faut עבר למיקום חדש וקולקציה חדשה • בשיחה עם סיביל גולדפיינר, היוצרת שמאחורי המותג, למדנו על הגבול הדק בין אופנה לאקטיביזם ועל האופן שבו בגד יכול להפוך לקנבס של זהות ומחאה

קולקציה חדשה ובית חדש לקום איל פו

לאחר 20 שנות פעילות בנמל תל אביב, בית האופנה Comme il faut עבר בתחילת השנה למשכן חדש ברחוב קיבוץ גלויות 29 בדרום תל אביב. המקום החדש, שנחנך רשמית בסוף שבוע האחרון, מהווה מרכז עצבים מקיף הכולל סטודיו רחב יריעה, משרדים, חדר עיצוב, מחסן, סטודיו לצילום וארכיון עשיר של בגדים מאז 1987 – שנת הקמת המותג.

"הסטודיו החדש הוא התחנה הראשונה של Comme il faut מחוץ לנמל תל אביב," מספרת סיביל גולדפיינר, שהקימה את המותג לפני כמעט 40 שנה יחד עם קרול גודין. "כאן מתרחשת כל העשייה והארכיון העשיר שלנו מהווה את חומר הגלם לקולקציות הבאות". 

הבית החדש של קום איל פו

המתחם החדש כולל גם חנות סטודיו המציעה עודפים מעונות קודמות, פריטים מיוחדים ובודדים ומחלקת וינטג' עם פריטים שנאספו וחודשו מלקוחות המותג – המשך ישיר של האג'נדה של בית האופנה המאמין באופנה איטית, סחר הוגן והתחשבות בסביבה.

הקולקציה החדשה של קום איל פו / צילום: גיא רשקובן

חלומות ב(ה)קיץ: קולקציה עם אמירה

בעוד המציאות הישראלית ממשיכה להיות מורכבת ובלתי צפויה, בית האופנה Comme il faut (כמו שצריך) מציע מפלט יצירתי בדמות קולקציית הקיץ החדשה שלו – "חלומות ב(ה)קיץ". קולקציה זו אינה רק שורה של בגדים עונתיים, אלא מניפסט חזותי המזמין את הלובשות להיאחז בתקווה ואופטימיות גם בתקופות סוערות.

הקולקציה מתאפיינת בהדפסים עשירים של פרחים, פירות וביניהם האבטיח המדובר, ציפורים וטקסטים מעוררי מחשבה, כשהיא משלבת בין אסתטיקה יפהפייה למסרים חברתיים עמוקים – המשך ישיר למסורת הארוכה של המותג, שמאז הקמתו ב-1987 משתמש בכוחו להעלאת מודעות ולהפצת אג'נדה פמיניסטית ופעילות חברתית.

הדפס שצוייר על ידי המאיירת הדס חיון / צילום: גיא רשקובן

הקולקציה החדשה מלאה במסרים של תקווה ואופטימיות בתוך תקופה סוערת מאוד. איך נולד הרעיון לחלום וליצור דווקא כשאי הוודאות שולטת בכל תחום בחיים?

"הקולקציה עוצבה בתקופה של כאוס. כדי להצליח לנשום כאן – אנחנו חולמות. בוראות אשליה של ודאות, מפתחות גרסאות של תקווה, ומתעקשות להאמין גם כשהיא נכזבת שוב ושוב. זה בא לידי ביטוי בפרינטים – פרחים, פירות, תינוקות חדשים, אהבה, ים, מוזיקה, נסיעות לחו״ל – וגם בטקסטים מחזקים על הבדים". 

הצבע האדום תופס מקום בולט בקולקציה, לצד צבעים עמוקים כמו יין ושחור. מה עומד מאחורי הבחירה להכניס אדום עז דווקא בעונה הזו?

"האדום תמיד היה חלק מהשפה שלנו – הוא גם טרנד וגם קלאסיקה. אבל השנה הוא מסמל משהו אחר: מחאה, התנגדות ותקווה. מבחינתנו, זה האדום של המאבק, של הכוח לשנות". 

אופנה עם מסר / צילום: גיא רשקובן

הדפס אבטיח / צילום: גיא רשקובן

בין הדפסי הקולקציה אפשר למצוא גם אלמנטים כמו אבטיח, שמזוהה בשיח הציבורי כסמל פלשתיני. איך אתן רואות את הבחירה בפרינט כזה?

"האבטיח הוא חלק מההוויה של שני העמים. אנחנו בעד לשחרר את האבטיח מהגדרות של לאומיות – הוא גם סמל וגם פרי. זו דרך לעורר שיחה על מה שאסור לדבר עליו, בצורה שמתוקשרת ויזואלית ואסתטית". 

איך הלקוחות מגיבות לפרינטים ולמסרים העדינים שבקולקציה?  את מרגישה שהן קולטות את הרובדים העמוקים שמסתתרים מאחורי הסמלים והטקסטים?

"קודם כל צריך לאהוב את הבגד ברמה הוויזואלית. אבל אנחנו כן משתפות בסיפורים שמאחורי ההדפסים, והתגובות מדהימות. אנשים מחפשים כיום טקסטיל עם משמעות. מאז המחאה, טי שירט עם אמירה הפכה לאקט של זהות – גם ביום-יום, לא רק בהפגנות. זה כלי אקטיביסטי". 

צילום: גיא רשקובן

צילום: גיא רשקובן

המשפט שמלווה את הקולקציה "הדבר היחידי שצריך כדי שהרע ישלוט הוא שאנשים לא יעשו דבר" הוא טעון מאוד. איך את רואה את תפקיד האופנה בימים כאלה?

"אופנה היא דרך להגדיר את עצמך ולהתנגד. היא מדיום ויזואלי שמאפשר לאנשים לזעוק את העמדה שלהם, לפתוח שיחה, ולדרוש שינוי. אנחנו לובשות טי שירט עם מסר כדי לומר – תראו אותנו, תקשיבו לנו. אנחנו לא אדישות". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר