תומכים ברצח יהודים? המשמעות האמיתית מאחורי הסיכה האדומה שכוכבי הוליווד ענדו באוסקר

בילי אייליש, מארק רופאלו וראמי יוסף הם רק כמה מהשמות הבולטים שנצפו עונדים את הסיכה, שלדבריהם נועדה לקרוא להפסקת אש ברצועת עזה • אלא שלפי עמודים היוצאים נגד אנטישמיות, היא בכלל מסמלת את הלינץ' שבוצע בשני מילואימניקים שנרצחו ברמאללה ב-2000

בילי אייליש בטקס פרסי האוסקר. צילום: איי.פי.

השטיח עליו צעדו הלילה (בין ראשון לשני) כוכבי הוליווד במיטב האאוטפיטים הנוצצים  שלהם לא היה הדבר האדום היחיד שתפס את העין בטקס פרסי האוסקר ה-96, כששמות בולטים בחרו לענוד לדש השמלה או החליפה שלהם גם סיכה אדומה.

הסיכה האדומה לא הייתה סתם עוד אקססורי, אלא נועדה לשמש כהצהרה פוליטית המייצגת, לדברי מי שענדו אותה, את תמיכתם בקריאה להפסקת אש בעזה במלחמה בין ישראל וחמאס.

הסיכה האדומה שראמי יוסף ענד בטקס פרסי האוסקר, צילום: אי.פי.איי.

בין עונדי הסיכה ניתן היה להבחין בזמרת בילי אייליש ואחיה פיניאס אוקונול, שזכו בפסלון עבורם שיר הנושא שיצרו עבור הסרט "ברבי", את השחקן מארק רופאלו (שהיה מועמד על תפקידו ב"מסכנים שכאלה", ושתקף בעבר את ישראל במספר הזדמנויות), הבמאית המוערכת אווה דוברניי ("סלמה") וזוכי העבר מהרשלה עלי ("אור ירח", "הספר הירוק") וריז אחמד ("צלילי מטאל").

גם הקומיקאי והשחקן זוכה גלובוס הזהב ראמי יוסף ("ראמי"), בן להורים ממוצא מצרי שגדל במשפחה מוסלמית, ענד את הסיכה בדש חליפתו. בריאיון שהעניק לרשת ABC, הסביר את מה שהיא מייצגת: "הסיכה הזאת שייכת ל'אמנים למען הפסקת אש', שכבר צברו יותר מ-400 חתימות וקוראים להפסקת אש מיידית וקבועה בפלשתין (כך נאמר במקור, ע"ח) כדי להבטיח את שלומם של אנשים חפים מפשע", הסביר יוסף, כשהוא מתייחס למכתב הפתוח מטעם הארגון עליו חתמו שורה ארוכה של שחקנים ומובילי תרבות בקריאה להפסקת אש מיידית ברצועת עזה.

"אנחנו רוצים שיפסיקו להרוג ילדים ואנחנו רוצים לוודא שכולם בריאים ושלמים. זאת פשוט סוגיה הומניטרית שלהרבה אמנים יש תשוקה כלפיה", הוסיף. מלבד הסיכה האדומה, כמה משחקני הסרט הצרפתי "אנטומיה של נפילה", שזכה בפרס האוסקר לתסריט המקורי הטוב ביותר, ענדו סיכה עם דגל הרשות הפלשתינית, עם הגעתם לטקס.

ראמי יוסף בטקס פרסי האוסקר, צילום: איי.פי.

למרות ההסבר המפורט של ראמי והאמונה שלו באג'נדה העומדת מאחוריה, כלל לא בטוח כי הוא והקולגות שלו שענדו את הסיכה מבינים מהי המשמעות האמיתית שעומדת מאחוריה. לפי מספר עמודי אינסטגרם היוצאים נגד אנטישמיות, מאחורי הסיכה האדומה העגולה, שבמרכזה יד אדומה עם לב שחור, יש משמעות מזעזעת למדי המסמלת את הלינץ' המחריד שאירע ברמאללה בשנת 2000, במהלכו נרצחו באכזריות חיילי המילואים ואדים נורז'יץ ז"ל ויוסי אברהמי ז"ל.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by A Wider Frame (@awiderframe)

התמונה שנחרטה בתודעה הישראלית והופצה מאז לעולם, תיעדה את אחד המשתתפים העיקריים בלינץ', עזיז צאלחה, ניצב מחוץ לחלון בניין כשידיו מגואלות בדם החיילים. היד האדומה בסיכה, כך מבקשים להסביר בעמודים, היא רפרנס לאותן ידיים מגואלות בדם, ומזוהה עם האדרה ותמיכה ברצח יהודים.

טקס האוסקר לא היה הפעם הראשונה שבה כוכבי הוליווד תועדו עונדים את הסיכה, כשקדם לו טקס הגראמי, שבו הזמרות המוערכות אנני לנוקס ופיבי ברידג'רס נצפו עונדות אותה. במקרים אחרים, הזמרת דואה ליפה והשחקן ג'ו אלווין נצפו עונדים את הסיכה במסיבות שקדמו לטקס פרסי הבאפט"א בחודש שעבר, פעולה שביצע גם השחקן זוכה האמי אבון מוס בכרך ("הדוב"), שענד אותה בטקס פרסי גילדת השחקנים.

סמל לרצח מחריד. הלינץ' ברמאללה, ב-2000, צילום: איי.אף.פי.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר