מה שהאימא גילתה בשמלה של הבת שלה יזעזע אתכם

בוטיק משפחתי שמתהדר בפריטי לבוש איכותיים מכר באתר שלו שמלה עם ציורי ארנבונים ולצידם כיתובים קטנים, שנראים מרחוק כתמימים לחלוטין • מבט מקרוב גילה משהו אחרי לגמרי

שמלת הארנבונים. צילום: טיקטוק

זה התחיל כמו רכישה תמימה של אם לילדה קטנה. סוואנה, אם צעירה ובלוגרית טיקטוק עם מאות אלפי עוקבים קנתה שמלת פסחא חמודה לבתה מאתר Lele & Co - בוטיק משפחתי בפלורידה שמתהדר באיכות ובסגנון "נצחי" לילדים. השמלה, שהייתה מקושטת באיורים מתוקים של ארנבים ואפרוחים צבעוניים לא עוררה בתחילה כל חשד, אבל יום אחד כשבתה נמנמה סוואנה מצאה את עצמה מתבוננת מקרוב בהדפסים ומגלה את מה שהסתתר מתחת: מתחת לארנבונים והאפרוחים הופיעו כיתובים גסים עם רמיזות מיניות בוטות. 

במקום לשמור את הזעזוע לעצמה, היא עשתה בדיוק את מה שעושים הורים בעידן הנוכחי - שלפה את הטלפון, צילמה סרטון והעלתה אותו לטיקטוק. זה היה לפני יומיים בלבד. מאז הסרטון צבר למעלה מ-20 מיליון צפיות, מיליוני לייקים, אלפי תגובות מזועזעות וגם לא מעט שיתופים, הסברים וכמובן גם את מנת תיאוריות הקונספירציה המתבקשת.

@savannah00112#read#kidsclothes♬ original sound - Savannah

הזעזוע והקונספירציות 

אלפי התגובות נעו בין חוסר אמון מוחלט בסגנון "זה מבוים, אין מצב שזו שמלה אמיתית", לבין האשמות כבדות כלפי החנות וחוסר האחריות שהפגינה כשהעלתה לעמוד שלה ברשת מוצר מבלי לבדוק אותו כשרבים קראו לסוואנה גם לתבוע את החנות.

משתמשים ציינו כי Lele & Co ככל הנראה רכשה את הבד עם ההדפסים ממקור חיצוני בחו"ל שהיה בסבירות גבוהה אתר  מסוג shein או temu שמתמחה בייצור זול והמוני מבלי לבדוק מה באמת נמכר תחת המותג שלה. אחת הגולשות שהשקיעה שעות ארוכות בתחקיר אף טענה כי הצליחה לאתר את המאיירת המקורית של הדמויות שנעשה בהן שימוש חוזר בהדפסים על השמלה שלדבריה לא הייתה מודעת כלל לשימוש החורג בציורים שלה ולתוספת של הטקסטים הבלתי הולמים. 

ההתנצלות של החברה / טיקטוק

ובתוך בליל התגובות צצה גם תיאוריית קונספירציה נוספת: אם זו שמלת פסחא, הרי שהמטען הפגאני של החג - סמלים של פריון, מיניות ושפע תמיד היה שם מתחת לפני השטח, כך טענו עשרות גולשים. הארנב והביצה הם סמל קדום לחיים חדשים והכיתובים המיניים כאילו "חשפו" את מה שהנצרות ניסתה להסתיר מתחת לסמליות התמימה של שוקולד וצלבים נוצצים, וזה, כך טענו הגולשים בכמה שרשורים טעונים שהתפתחו, היה מתבקש שיתפוצץ דווקא על שמלת פסחא לילדות קטנות. 

תגובת החנות - התנצלות והכחשות 

אחרי שנחשפה לעוצמת הסערה, מייסדת Lele & Co מיהרה להוריד אותה מפרסומי הרשת, הגבילה את כל הפוסטים של החנות לתגובות ופרסמה התנצלות רשמית בעמוד הטיקטוק של החברה: 

"אני רוצה להביע את התנצלותי העמוקה על הטקסט הבלתי הולם שנמצא באחד מפרטי הלבוש שנמכרו בחנות שלי. מדובר בפריט שנמכר מספק חיצוני ולצערי לא זיהיתי את הכיתוב לפני שהועלה לאתר", ביקשה ספק להבהיר ספק להסיר מעצמה אחריות. "הפריט הוסר באופן מיידי מכל הפלטפורמות וכל המלאי יושמד", התחייבה והוסיפה כי הרוכשת היחידה שקיבלה אותו כבר מקבלת פנייה אישית.

"אני מחויבת מעכשיו לבדוק בקפדנות כל מוצר לפני שהוא מוצע למכירה", התחייבה. "על אף המסרים הקשים שאני מקבלת מאז שהתפוצצה הפרשה, הם לא יערערו את התשוקה שהובילה אותי להקים את החברה. Lele & Co עומדת כעת בפני השמצות חסרות בסיס ואני מודה לכל מי שציין בפניי את הנושא ואפשר לי לטפל בו".

 האירוניה במקרה הזה לא חמקה מעיני רבים: באתר הרשמי מתארת החברה את עצמה כ"בוטיק משפחתי שמציע סגנונות נצחיים, איכותיים ונוחים לילדים שמעצימים אותם, מגבירים את ביטחונם העצמי ומאפשרים להם לבטא את עצמם". המוטו שמדבר על "בגדים עם מחשבה וערכים" קיבל פרשנות צינית במיוחד נוכח המחדל. המקרה הזה חשף שוב את הפרצה הקבועה בתעשייה: חנויות מקוונות קטנות שמסתמכות על ספקי טקסטיל גלובליים מבלי לבדוק לעומק את המוצרים לפני שיווקם. בעידן שבו סרטון טיקטוק בודד מסוגל להפיל מותג תוך כמה שעות הלקח ברור: אין יותר תירוצים. 

השאלה שנותרה פתוחה היא אם החברה תצליח לשקם את אמון ההורים ולחזור לתדמית המקורית שלה כחנות קטנה עם ניחוח משפחתי כשעבור רבים הנזק כבר נעשה לא רק למותג אלא גם לאמון במערכות הפיקוח שמאפשרות לשמלה כזו להגיע בכלל למדף. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר