לשנן, ללמוד ולזכור מתמטיקה. אילוסטרציה. צילום: GettyImages

כנראה למדנו חשבון לא נכון: כך תשדרגו את לימודי המתמטיקה

בלי דמעות ובלי תסכול • מחקר פורץ דרך חושף את השילוב המנצח שיעזור לילדים להצליח במתמטיקה

נמאס לכם מהמריבות על שיעורי הבית במתמטיקה? האם גם אתם מוצאים את עצמכם במאבק יומיומי כשהילדים נתקעים בחשבון? רגע לפני מבחני סיום השנה - מתברר שיש דרך טובה יותר. מחקר חדש שפורסם בכתב העת היוקרתי Psychological Science in the Public Interest מציע שיטה מהפכנית שמשלבת בין טכניקות שונות ומבטיחה לשפר משמעותית את יכולות המתמטיקה של ילדכם.

 שטף החשבון ומדוע הוא חשוב

שטף חשבון הוא היכולת של הילד לפתור במהירות ובדיוק בעיות מתמטיות בסיסיות. אולם, המחקר מדגיש כי מדובר בנטייה לשלב זכירה אוטומטית של עובדות חשבוניות עם יכולות לגמישות מספרית ולשימוש ביחסים והקשרים בין מספרים כדי לפתור בעיות.

לדוגמה, יכולת לזהות כי חיבור של 7 ו-3 משווה לחיבור של 3 ו-7, וכן ההכרה כי יחס בין מספר 8 ל-4 מצביע על יחס של 2:1. שליטה זו מאפשרת לתלמידים לא רק לבצע חישובים מונוטוניים אלא גם להבין וליישם עקרונות מתמטיים בסיסיים בהקשרים מגוונים.

הגישה שמציע המחקר היא שיש לשלב בין תרגול ממוקד לבין דיונים מעמיקים והבנה מושגית. תרגול קצר שממוקד בחיזוק עובדות חשבוניות בסיסיות (כגון טבלאות כפל ושינון ערכי מספרים) מוביל ליצירת אוטומטיזציה בתגובה, שמאפשרת להקדיש יותר זמן לחשיבה אסטרטגית והגיונית מאחורי ההחלטות. בנוסף, זמן שמוקדש לרפלקציה ולדיון על תהליך הפתרון מכוון לפיתוח החשיבה הגבוהה וההבנה של מבנה הבעיה. כך, התלמידים מפתחים לא רק מיומנויות חישוביות אלא גם תבניות חשיבה גמישות שתומכות בלמידה מתמטית מתקדמת יותר, כמו אלגברה ושברים.

צריך לשנן, אבל לא רק. מתמטיקה (אילוסטרציה), צילום: יהושע יוסף

האיזון בין שינון ללמידה אסוציאטיבית

לאורך השנים התפתח ויכוח מסורתי בין תומכי שינון בעל פה לבין תומכי למידה אסוציאטיבית מושגית. המחקר הנוכחי מציע שהשיטה היעילה והאופטימלית היא דווקא השילוב בין השניים.

שינון של עובדות וקשרים חשבוניים תורם ליצירת בסיס יציב ומפתח יכולת לעבור לרמות מתקדמות יותר. יחד עם זאת, לשם פיתוח מיומנויות מתקדמות, יש להאריך את מעגל השימוש בהבנה המושגית ולפתח את היכולת ליישם את הידע בצורה אסוציאטיבית, גמישה ויצירתית.

ההוראה צריכה לשלב בין תרגול קצר וממוקד לבין דיונים פנימיים שמתמקדים בהיגיון ובחשיבה. גישה זו עשויה להפחית את העומס המנטלי שחווים התלמידים ולשפר את המהירות והדיוק במענה על בעיות מתמטיות. לצד זאת, תרגול מובנה (כגון לוחות כפל, שינון ערכי מספרים, חיבור וחיסור בסיסיים) מפתח אוטומטיזציה של הפעולות ומקל על התלמידים להשתמש באלו באופן אוטומטי בעת פתרון בעיות מסובכות יותר.

מקצוע שדורש תרגול. אילוסטרציה, צילום: GettyImages

תרגולים מסוג זה, שמבוצעים בעזרת שמירה על קצב קבוע ובהגבלת זמן, מחזקים את הקשרים בין עובדות ומגבירים את הזריזות החישובית. 

מחקרים בנושא מראים כי תהליך של דיון, שיתוף וחשיבה מנטלית מסייע משמעותית להעמקת ההבנה המתמטית. התלמידים מתבקשים לבטא את הדרך שבה הגיעו לפתרון, להסביר את ההיגיון שמאחורי האסטרטגיה, ולנתח את היתרונות והחסרונות של שיטות שונות. תהליך זה תורם לפיתוח חשיבה ביקורתית, ליצירת קישורים בין מושגים ולחשיבה אסוציאטיבית גמישה שמסייעת בפתרון בעיות מורכבות יותר בעתיד.

בנוסף, גם עזרים טכנולוגיים, כמו אפליקציות אינטראקטיביות ומשחקי למידה, עשויים לתרום להוראה בתחום. שימוש בפלטפורמות שמאפשרות התאמה אישית של רמות הקושי וקצב התרגול עשוי לעודד למידה עצמאית וממוקדת במקביל לקבלת פידבק מידי ומעקב אחר ההתקדמות.

עזרים טכנולוגיים במתמטיקה הם כלי יעיל. אילוסטרציה, צילום: AFP

כפי שהמחקר מראה, שילוב בין הוראה מבוססת עובדות, דוגמאות והמחשות, תרגול ממוקד וקצר, דיונים מותאמים והעצמת החשיבה הכמותית, עשויים להפוך את תהליך הלמידה במתמטיקה ליעיל, מהנה ומאתגר יותר.

בנוסף, יש לעודד חקירה מתמשכת של שיטות הוראה חדשניות ולהקנות מענה מותאם לתלמידים עם צרכים שונים, כדי להבטיח שכל ילד יוכל להגיע לשיא הפוטנציאל שלו בחשבון ובמתמטיקה בכלל. תהליך זה עשוי לשפר לא רק את ההישגים הלימודיים, אלא גם לתרום לגיבוש מיומנויות, חשיבה ביקורתית, אסטרטגיה ויצירתיות—ככישורים חיוניים בהמשך החיים.

אז מה עושים? 

  1. ודאו הבנה לפני שינון - במקום ללמד את ילדכם לשנן את הנוסחה לחישוב היקף מעגל, הסבירו באמצעות דוגמה מוחשית: "אם ניקח חוט ונעטוף איתו כדור, ואז נמדוד את אורך החוט, נגלה שהוא תמיד יהיה פי 3.14 מהקוטר".
  2. השתמשו בויזואליזציה - ציירו תרשימים, השתמשו בחפצים ביתיים להמחשה. למשל, השתמשו בקוביות לגו להסביר שברים או משוואות פשוטות.
  3. צרו חיבורים לחיי היומיום - בזמן קניות בסופר, הציעו לילדים לחשב כמה יעלו שלושה מוצרים יחד או איזה מבצע משתלם יותר.
  4. עודדו למידה אקטיבית - במקום לשאול "האם אתה מבין?", בקשו מהילד להסביר לכם את החומר כאילו הוא המורה.
  5.  

כותב הטור הינו איתי עניאל, חוקר מוח וזיכרון ודוקטורנט באוניברסיטת בר אילן

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...