"חומר של שנתיים בשנה? אנחנו לא סופרמן": תמונת מצב לקראת מבחני הבגרות במתמטיקה

אחוז המשיבים כי הם אינם מוכנים כלל או בצורה חלקית בלבד לבגרות במתמטיקה זינק ל-64% • התלמידים מעידים: "השנה לא למדתי יותר מידי, לא הצלחתי להתרכז" • מנכ״ל קרן טראמפ לחינוך: "עלינו להתעשת ומהר" • ועדיין, יש מספר טיפים שאפשר להתנחם בהם לקראת הבחינה

בגרות במתמטיקה. (ארכיון). צילום: יהושע יוסף

כ- 250 אלף תלמידים ותלמידות ייגשו מחר (שני) ומחרתיים לבחינת הבגרות שנחשבת למאיימת מכל – בחינת בגרות במתמטיקה, בכל הרמות (3 יחידות – חמש יחידות).

בחינת הבגרות במתמטיקה היא בחינה מורכבת במיוחד, ומשרד החינוך השקיע עשרות אלפי שקלים בכתיבה שלה. במשרד החינוך מתכננים מאבק חסר פשרות נגד התלמידים המעתיקים – בחינות הבגרות כבר נמצאות בכספות של בתי הספר אשר נפתחות בשלט רחוק על ידי אגף הבחינות.

אירועי 7 באוקטובר והמלחמה בעקבותיהם פגעה בסיכויי תלמידים רבים להצליח בבחינה. טוביה ולדמן (16.5), תלמיד כיתה יב' במקור מאורט המתמיד קריית שמונה, שבעקבות המלחמה עבר ללמוד בישיבת ברוכין בשומרון, מסביר: "אני לא מרגיש הכי מוכן לבגרות. השנה לא למדתי יותר מידי, לא הצלחתי להתרכז. זה שילוב של הרבה דברים – הגעגוע לבית, הגעגוע לחברים שהוא מאוד משפיע על חווית הלמידה שלי.

ההבדל בגודל הכיתות בין הבית ספר הישן שלי למקום שאני לומד עכשיו. בקרית שמונה הייתי יכול לקבל יחס אישי מהמורה וכאן זה בית ספר גדול וזה פחות אפשרי – הכל משפיע על כמות החומר שאני מספיק ללמוד. זו בעיה של קבוצה שלמה – הרבה תלמידים שפונו מהבית – יש לי חברים שירדו במספר היחידות, וגם אני- הייתי אמור לגשת לחמש יחידות וברגע האחרון החלטתי לרדת לארבע יחידות, כי הגעתי למסקנה שהסיכוי שלי יהיה הרבה יותר טוב. אני חושב שהיה צריך יותר למקד את החומר ולמצוא דרך לתגבר את התלמידים באופן אישי".

כאמור, הבגרות במתמטיקה מגיעה כשהתלמידים הישראלים נמצאים בדשדוש רציני, הם עברו קורונה ואז מלחמה מאז 7 באוקטובר, רבים מהתלמידים בצפון ובדרום פונו או למדו תחת טילים מה שלא אפשר להם להתעמק בלמידה.

בגרות במתמטיקה. 7 באוקטובר והקורונה הביאו לדשדוש רציני בחומר, צילום: צילום: יהושע יוסף

סקר שפורסם ב"ישראל היום" אף העלה כי קרוב למחצית מכלל הניגשים לבחינת הבגרות במתמטיקה מעידים כי הם אינם מוכנים לבחינה או מוכנים אליה באופן חלקי בלבד – 44%. זאת לעומת 55% שמעידים כי הם מוכנים במידה רבה או רבה מאוד.

כאמור, בקרב תלמידים שפונו מבתיהם בעקבות המלחמה, אחוז המשיבים כי הם אינם מוכנים כלל או בצורה חלקית בלבד לבגרות במתמטיקה מזנק ל-64%. מבין התלמידים שמעידים כי אינם מוכנים לבחינה, 32% ציינו את המלחמה כסיבה מובילה לכך, בקרב תלמידים מפונים אחוז זה האמיר ל-60%.

בשל המלחמה משרד החינוך הכריז על הקלות בבחינות הבגרות במתמטיקה ובאנגלית לתלמידי קו העימות בצפון ובדרום: מתמטיקה - מבחן מותאם ותוספת זמן לבחינה (15%). אנגלית - מבחן מותאם, תוספת זמן לבחינה (15%) ותוספת של 10% לציון הבחינה.

ליהי קריאף (17) תלמידה ביד מרדכי, בכיתה יב' ניגשת לבגרות בחמש יחידות במתמטיקה: "יש לחץ בעיקר, במיוחד כי השנה בניגוד לשנים קודמות ההקלות בחומר הרבה פחות משמעותיות וצריך להספיק הכל.

בסוף גם המורים וגם אנחנו לא הצלחנו. לא הצלחנו לדחוף וללמוד חומר של שנתיים בשנה אחת, אנחנו לא סופרמן. אחרי המלחמה היו הקלות משמעותיות בבגרויות כי אף אחד לא חשב מה יהיו ההשלכות קדימה.

היכולת להספיק את כל החומר הוא בלתי אפשרי, עשינו כמויות של תגבורים על ידי המורים שלנו שראויים להערכה. כל בית הספר התגייס לטובת זה, אבל יש גבול של מה שאפשר לעשות ביחס לשעות הקיימות, וביחס להיבחנות גם במקצועות אחרים, שאנחנו צריכים להשקיע בהם גם.

צריך להבין שהמציאות שלנו היא מציאות שונה – וצריך לשקול פקטור בתוך הבחינה ותוספת זמן יותר משמעותית ובטח הקלות לשנה הבאה – בגלל הקורונה וסבבי הלחימה כל הלימודים שלנו מהחטיבה ועד התיכון עברו דרך המסכים".

בחינת בגרות במתמטיקה. "צריך לשקול פקטור בבחינה. המציאות שלנו שונה", צילום: דני מרון

רוני קמאי, יושבת ראש מועצת התלמידים והנוער הארצית: ״התלמידים שניגשים מחר ומחרתיים לבחינות הבגרות במתמטיקה הם התלמידים שחוו חוסר יציבות לאורך כל שנותם במערכת החינוך. הקורונה בחטיבה יצרה פערי בסיס שקשה להשלים, עיצומי ארגון המורים עם הכניסה לתיכון,שהוסיפו עוד מתחים ופערים ומלחמת ״חרבות ברזל״ והשפעות אירועי 7 באוקטובר בשנה וחצי האחרונות.

תלמידים רבים פונים אלינו ומשתפים בתחושת, הלחץ לקראת בחינת הבגרות. רבים לא הספיקו ללמוד חלק ניכר מהחומר עקב השפעות המלחמה והלמידה מרחוק במהלך השנה. ישנו קושי רב להתרכז וללמוד בתקופה מורכבת זו, במיוחד בקרב התלמידים שמתגוררים בצפון. כפי ששיקפנו למשרד החינוך ולמפמ״ר מתמטיקה בפרט, אנו מצפים להתחשבות בבחינות בהלימה למצב זה".

לדברי אלי הורביץ, מנכ״ל קרן טראמפ לחינוך: "הבגרות במתמטיקה מספרת לנו סיפור ישראלי גדול יותר על החברה שלנו, ומה עלינו לעשות כדי להצעיד אותה קדימה. בחמש יחידות במתמטיקה, כבר הגענו לשיוויון מגדרי, אבל המלחמה מטילה צל כבד של פערים נוספים בין מגזרים ובין פריפריה למרכז.

אנו רואים כי ערים שמשקיעות בקידום מצוינות - מצליחות להביא להישגים מרשימים, אך עדיין עלינו להתעשת ומהר. עכשיו הזמן להשקיע בבנית דור המצוינות הבא של ישראל לקראת עידן של בינה מלאכותית, כדי שהדור הצעיר יבנה עתיד טוב יותר לכולנו".

חמישה טיפים מנצחים לבגרות במתמטיקה

על אף המצב, רימה דריזין, מנהלת התוכנית לקידום 5 יח"ל מתמטיקה ברשת החינוך "עתיד", מעניקה מספר עקרונות חשובים שיכולים לעשות את ההבדל. הנה חמישה טיפים אפיקטיביים:

תנו למוח לנוח: כמו כל שריר בגוף, גם המוח זקוק להתאוששות לפני מאמץ. חשוב לסיים את הלמידה מוקדם היום ולאפשר למוח מנוחה – שינה מספקת היא הכרחית. ביום הבחינה, מוח רענן יתרום לריכוז ולבהירות מחשבתית.

הצטיידו באנרגיה: מבחן ארוך דורש משאבים פיזיים ומנטליים. לכן, חשוב להגיע מצוידים בבקבוק מים ובמאכלים קלים שמספקים אנרגיה לאורך זמן, כגון אגוזים, פירות או כריך. כך ניתן לשמור על ריכוז לאורך כל הבחינה.

מומלץ להתחיל עם השאלות הקלות והבינוניות. תלמידים בבית ספר (אילוסטרציה), צילום: : Darko Novakovic

גישה חיובית: ישנה משמעות רבה לאופן שבו ניגשים למבחן. תחושת מסוגלות וביטחון עצמי מייצרות גישה חיובית ותורמות לביצועים מיטביים. מומלץ לזכור שהעבודה הקשה כבר נעשתה – כעת הזמן להאמין ביכולות שנרכשו לאורך הדרך.

אסטרטגיית ניקוד חכמה: כדי למקסם את סך הנקודות, מומלץ להתחיל עם השאלות הקלות והבינוניות – אלו שמאפשרות צבירת נקודות בקלות יחסית. לאחר מכן ניתן לעבור לאתגרים המורכבים יותר. כך ניתן לבסס ביטחון כבר בתחילת הבחינה.

ניהול זמן נכון: רצוי לחלק את הבחינה לפרקי זמן קצרים ולשלב הפסקות קצרות כל 40 דקות לערך. הפסקות קצרות מסייעות לרענן את המוח ולשמור על ערנות ודיוק לאורך הבחינה כולה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר