הכל לא דוב: כוס אחת של סטארבקס הצליחה בחודש נובמבר 2025 לעשות את מה שלא הצליחו לעשות גם קמפיינים יוקרתיים או שיתופי פעולה קודמים, להוציא אנשים מדעתם. מדובר ב-Bearista Cup (משחק מילים על המילה בריסטה) כוס זכוכית שקופה למשקאות קרים עם דמות דוב קטנה שנראה כאילו הוא חובש כובע ירוק של המותג כאשר למכסה מוכנס הקש.
הכוס שגורמת לסערה בכוס התה של הבריטים להתכרבל מתחת לגשר לונדון בבושה, הושקה תחילה בסניפים נבחרים של סטארבקס באסיה במסגרת קולקציית החורף השנתית לאספנים של הרשת - אותה סדרת מוצרים מוגבלת שמדי שנה גורמת לקונים לעמוד בתור עוד לפני שהשמש זורחת, אבל השנה הכוס התמימה הפכה להיסטריה של ממש עם ריקושטים שליליים של אלימות מצד צרכנים חסרי סבלנות לצד סחר במעין שוק שחור שתופס תאוצה באתרים דוגמת איביי.
תוך דקות מההשקה הרשמית ב-6 בנובמבר, כך לפי דיווח של האתר Business Insider, הכוס הפכה למצרך המבוקש ביותר בסניפים ברחבי העולם כשסרטונים שהופצו ב-X (טוויטר לשעבר) הראו תורים אינסופיים, מהומות שגלשו לאלימות מילולית ואף פיזית בין קונים ולקוחות שפרצו בבכי כשיצאו בידיים ריקות, כשההאשטאג #bearistacup חצה את רף 150 מיליון צפיות עד כה.
לפי דיווחים באתרים מעבר לים לקוחות טענו שהעובדים שמרו לעצמם את כל המלאי כדי למכור את הכוס מחדש, ועובדים בסניפים רבים מתארים ברשת תגובות אלימות מצד קונים ממורמרים שחלקם חיכו עשרות שעות ואף ישנו מחוץ לסניפים כדי לנסות להניח את ידם על הכוס.
בחלק מן הסניפים הוגבלה הרכישה לכוס אחת לאדם אך גם זה לא עזר - תוך פחות משעה הפך המוצר לאחד הפריטים הנחשקים ביותר ברשת.
בתגובה לטירוף, רשת סטארבקס הוציאה תגובה רשמית בה נכתב: "כי הביקוש התעלה על הציפיות, ולמרות ששלחנו לבתי הקפה יותר כוסות מאשר כמעט כל פריט אחר בעונת החגים הזו, הכוס אזלה במהירות". עוד הוסיפה: "אנחנו מבינים שלקוחות רבים התרגשו מהכוס ומתנצלים על האכזבה שנגרמה. סטארבקס לא מעודדת התנהגות תוקפנית או רכישה למטרות רווח פרטיות".
כמו בכל טירוף בסגנון הזה שנוצר, מוכרים מיהרו להריח את פוטנציאל הרווח של הכוס הנחשקת שמחירה המקורי עומד על 29.95 דולר, וזו החלה להימכר באתרים דוגמת איביי באלפי דולרים.
לפי ניתוחים של מומחים הטירוף סביב הכוס הוא המחשה מושלמת לאופן שבו תרבות הצריכה המודרנית נשענת על שני מקורות: נוסטלגיה וסמליות דיגיטלית, כשברחבי טיקטוק, אינסטגרם ודיסקורד כבר נבנו קהילות של "ציידי כוסות" - אנשים שרודפים אחרי כל מהדורה חדשה כאילו מדובר במהדורת אספנות של מותג יוקרה.
מעבר לסיפור הצרכני, קשה להתעלם מהמשמעות התרבותית הרחבה יותר. כוס שהפכה למדד חברתי ולמעין "תג כניסה" לעולם צרכני שבו לא חשוב מה אתה שותה אלא מה אתה מצליח להשיג. הצורך להראות שאתה חלק מהשיגעון גדול כנראה מהצורך לשתות קפוצ'ינו. בעידן שבו הכל מצולם, נמדד ומועלה לרשת, מחזיקי כוס הבריסטה לא קנו פריט - הם קנו מעמד. וזה אולי ההישג השיווקי הגדול של סטארבקס בשנים האחרונות - להפוך חפץ ביתי פשוט לסמל של השתייכות אסתטית, ב-30 דולר בלבד.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
