הבוקר (ראשון) נפתח בסניפי איקאה ברחבי הארץ באווירה חגיגית, השקת הקולקציה המוגבלת של ענקית הריהוט בשיתוף המעצב השוודי המוערך גוסטף וסטמן. ההבטחה הייתה ברורה - עיצוב נועז במחיר נגיש. בפועל, החוויה התגלגלה למשהו אחר לגמרי, עשרות חובבי עיצוב נדחקו, דחפו והסתערו על שולחן קטן עמוס במוצרים, בעוד העובדים עדיין מדביקים ברקודים.
התור וההתנפלות באיקאה | ללא
כבר בשעה תשע בבוקר, שעה לפני פתיחת החנות בראשון לציון, התגודדו בכניסה לקוחות נרגשים. חלקם עקבו מרחוק אחר ההשקות מעבר לים, וידעו שהפריטים של וסטמן יהפכו לאספנות נחשקת. אלא שכאשר ב-10:00 בבוקר שוחרר החבל והחלה המכירה, השמחה התחלפה במאבק הישרדות. בתוך דקות ספורות - הפריטים נחטפו, ומי שלא הצליח לדחוף מרפק, נדחק הצידה בידי עשרות צעירים חובבי אינסטגרם ועיצוב.
"היה ברור שתהיה התנפלות", מספרת אחת הלקוחות, "אבל לא כזו אנדרלמוסיה". לדבריה, מי שעבר את גיל 25 כמעט ולא היה לו סיכוי מול הצעירים שנדחקו, דחפו עגלות והפעילו מרפקים כדי לשים יד על פמוט בודד.
גם התנהלות החנות הותירה טעם מריר. אחד ממנהלי הסניף יצא לפתע מהמעלית עם 15 מנורות ו-15 אגרטלים בלבד, תוך שאחר מקריא שמות מרשימה מצומצמת של לקוחות - שאיש אינו יודע וכלל לא ברור מי הכין את אותה "רשימה סודית" של אנשים שזכו בפריטים במלאי המוגבל. עבור מי שהגיע כמה דקות מאוחר מדי - כבר לא נשאר דבר.
ומי שעשה את דרכו על מנת לרכוש את המגש המיוחד שעוצב על ידי וסטמן לרגל 40 שנה לקציצה האייקונית של איקאה, סביבה נולד שיתוף הפעולה הזה, גילה אכזבה מרה, שכן המגש יגיע לחנויות רק בעוד מספר ימים.
"מותג בסדר גודל כזה, שמוכר בסדר מופתי, היה חייב להתכונן אחרת", אומרת לקוחה אחרת.
הקולקציה עצמה, צבעונית, שובבה ומלאת הומור עיצובי, אכן עשתה את שלה. אך עבור רבים, החוויה בחנות גנבה את הפוקוס. במקום אווירה חגיגית של עיצוב נגיש לכולם, ההשקה הפכה לזירה צפופה שבה מי שזריז יותר זכה.
"זה הרגיש כמו כרטיס להופעה מבוקשת," מתארת אחת הרוכשות המאוכזבות. "רק שכאן, בניגוד להופעה, לא הייתה שום הקפדה על סדר, על כבוד או על חוויה ללקוח".
מה שהתחיל כהבטחה גדולה לחגיגה עיצובית הפך לאכזבה צורבת עבור רבים. העובדה שהלקוחות נאלצו להמתין בזמן שהעובדים עוד מדביקים ברקודים ולראות כיצד הסחורה נחטפת תוך דקות, הותירה לא מעט תסכול. במקום תחושת שייכות לקהילה של חובבי עיצוב, רבים יצאו עם תחושת החמצה וחוסר סדר.
מאיקאה נמסר: "הקולקציה בעיצובו של גוסטף וסטמן היא מהדורה מוגבלת שמעוררת עניין רב. כמו בכל קולקציות הקפסולה שהשקנו לאורך השנים, נוצר ביקוש גבוה במיוחד ולכן במקרים אלו מומלץ להקדים ולהבטיח את הפריטים האהובים והמבוקשים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו