אי של שקט: הטיפים לעיצוב מושלם של המטבח

מטבח | צילום: אלעד גונן

עץ, נירוסטה או אבן? • עם מקרר יין או בלי? • ואיפה למקם את שקעי החשמל? • המדריך שיעשה לכם סדר ויעזור לכם לבחור את האי המושלם עבורכם

המטבח המודרני הלך והשתכלל עם השנים. ממכשירי חשמל חכמים, ועד טרנדים שהשתלבו בהצלחה ונחשבים לנורמה בכל בית. אחד מהדברים האלו הוא האי, שהפך לסטנדרט ותוכלו למצוא אותו בבתים רבים. אין ספק שמבחינה עיצובית מדובר בתוספת שמשדרגת את מראה המטבח, וטומנת בחובה גם יתרונות פרקטיים. את האי אפשר ליצור ממגוון רחב מאוד של חומרים - עץ, אבן, נירוסטה, פולימרים שונים ובהם גם הקוריאן, משטחי חומר כמו סילסטון, אבן קיסר, דקטון, וחומרים נוספים שחוץ מהמראה האסתטי, כמעט ואינם ניתנים לשריטה והם אינם סופגים.

המטבח שלכם לבן? כך תזרקו בו טיפת צבע שתשדרג אותו

השראה: תריסר מטבחים הכי יפים שראינו

אופן הישיבה סביב האי

הרבה איים משלבים אפשרות ישיבה. האפשרות הנפוצה היא סוג של דלפק בר, שמאפשר מיקום של שורת כיסאות מעוצבים. מדובר בפתרון נהדר, אבל חשוב לשים לב שהיא לא היחידה. ניתן לסדר כיסאות משני צדי הדלפק, כך שאפשר לשבת אחד מול השני.

שורת כיסאות באי, צילום: שי גיל, אדריכלות, תכנון ועיצוב: שלומית זלדמן

 

עוד דבר שכדאי לשים לב אליו ולקחת בחשבון הוא היחס למשטח עצמו. יש משטחי אי שמתוכננים עם מגרעת שמאפשרת מקום לרגליים, ויש איים שממשיכים את המשטח העליון הרבה מעבר לארונות האחסון. אלו שני אופציות שכל אחת מתקבלת מעט שונה מבחינה עיצובית, וכשמתכננים כדאי לחשוב למה יותר מתחברים, וכמובן שגם לצרכים המשפחתיים.

הדבר תלוי גם בכמה מקום אחסון אתם צריכים, משום שמשטח במראה מרחף, הוא משטח בלי ארונות תחתיו וחשוב לקחת גם את זה בחשבון.

המשטח העליון ממשיך הרבה מעבר לארונות האחסון, באדיבות משטחי למינם – איטליה, צילום: אלעד גונן, עיצוב: ליאת הראל,

 

גם לכיסאות שאתם בוחרים יש משמעות - כיסא צבעוני, מונוכרומטי, ממתכת או מפלסטיק, מרופד או לא. הכיסא מהווה נקודת עניין שמושכת תשומת לב, ולכן חשוב להתעכב גם על העיצוב שלהם.

הכיסא מהווה נקודה שמושכת את תשומת הלב, כיסאות בר מרופדים, זגה פינות אוכל, צילום: מאור מויאל, , עיצוב פנים: רוית אוסקר
את הכיסאות אפשר למקם משני צדי האי, צילום: שירן כרמל, עיצוב: אלה מורגן
כיסאות רשת שחורים ממוקמים בראש ובצד האי, צילום: שירן כרמל, עיצוב: אלה מורגן

 

אחסון בקבוקי יין

היין נכנס אט אט לתרבות הישראלית. האמת, בין אם אתם שותים ובין אם לא, שילוב מקרר יינות או פתרונות אחסון אחרים לבקבוקים כחלק מהאי, יעניקו לו מנות גדושות של סטייל עדכני. ישנם מקררי מובנים שניתן לתכנן כחלק מהאי, ואפשר להסתפק בפתרונות מידוף פשוטים יותר.

מקרר יינות משולב באי, באדיבות אלוני, צילום: מירב פלברג, עיצוב: אתי עובדיה

 

משטחים נשלפים

פונקציה נוספת שחשוב להכיר היא משטחים נשלפים. בראש ובראשונה היא יכולה להכפיל את שטח האי במידת הצורך, לטובת משטח עבודה גדול יותר ואפילו לצורך בופה. בסיום העבודה ניתן להחזיר את המשטחים הנשלפים למקומם – או במקום נסתר ייעודי מתחת למשטח האי, או בתור משטח עץ מוגבה על שטח האי עצמו. נציין כי הפונקציה בהחלט נוחה, אבל יש לקחת בחשבון את מחירה הגבוה.

אי עם פינת אוכל ומשטחים נשלפים. אביבי מטבחים, צילום: ליאור טיטלר, תכנון: שלומי לוין

 

נקודות חשמל

נקודות החשמל הן עקב אכילס בבית בכלל ובמטבח בפרט. רוב האנשים לא חושבים עליהן מראש, או לא חושבים לעומק על הצרכים שלהם בנושא. ככל שתקפידו לתכנן מראש את נקודות החשמל, כך העלות הכללית תהיה נמוכה יותר. חשוב לבחור בנקודות חשמל שייטמעו מבחינה צבעונית בחלקי המטבח השונים, ולמקם אותן במגוון מקומות אסטרטגיים, גם לטובת מוצרי החשמל, וגם לטובת הטענה של הטלפון הנייד או הלפטופ בזמן העבודה על האי.

על נקודות החשמל להיות בגוון חזיתות המטבח, אביבי מטבחים, צילום: אלעד גונן

 

פינת אוכל בהמשך לאי

הדלפקים השונים מהווים אלטרנטיבה לאכילה סביב האי. יש פעמים בהם מצליח המתכנן לייצר הפרדה על בסיס גוון וחומר, בין החלק שמשמש להכנה ובין החלק שמשמש לישיבה. ההפרדה לעיתים באה לידי ביטוי גם במשחקי הגבהים - בעוד חלק ההכנה גבוה ומתאים לעבודה בעמידה, החלק שמוקדש לאכילה נמוך יותר ומאפשר להתייחס אליו כאל פינת אוכל לכל דבר ועניין.

אי שמשלב בין אזור הכנה לאזור ישיבה, אביבי מטבחים,

 

תאורה

האי הוא סוג של טיזר לסגנון העיצובי של המטבח ושל הבית כולו. ההשקעה בעיצוב גדולה, ואין ספק שגוף התאורה שנבחר למקם מעל למשטח האי הוא בעל משמעות אסתטית גבוהה. גוף התאורה הוא היהלום שבכתר - מדגיש את הסגנון ומאדיר את האי. עם זאת, חשוב מאוד לבחור בגוף שיעניק אלומת אור מספיקה כדי להאיר היטב את אזור ההכנה. אפשר כמובן לבחור בגוף דקורטיבי ולשלב גם תאורה טכנית שתשטוף את החלל באור. הטיפ האפקטיבי ביותר הוא להשתמש בגוף שמורכב ממספר גופים קטנים, כאלו שיוצרים יחד אולמה עוצמתית, כך שרוב הזמן הגוף הזה בלבד יספיק לכם.

גוף תאורה אורכי בעיצוב חן זלקינד. משלב מספר נורות שמאירות שטח רחב, אביבי מטבחים, צילום: שירן כרמל, עיצוב: אלונה עששור
חמישה גופי תאורה גליליים מעל לאי, סטודיו טל אלימלך, אביבי מטבחים, צילום: אלעד גונן

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר