חובבי הבשמים יודעים שהקיץ שהגיע לסיומו מראה גם על תום זמנם של הבשמים החמצמצים והרעננים שמזוהים עימו, והכניסה לסתיו הקריר מביאה איתה ניחוח בשמים מתוקים לקראת החורף. עם זאת, נדמה שחוקים וכללים בכל מה שקשור לבישום, כמו גם לאופנה ולטיפוח, הופכים בשנים האחרונות להמלצות בלבד, שדועכות עם הזמן.
בגדים רבים אינם מוגדרים כבר כ"גבריים" או כ"נשיים", פריטים לא תואמים הופכים לסט לוהט, ואפשר ללבוש תכשיטי זהב וכסף ביחד בלי להיחשב מוזרים. האם גם בנוגע לבישום הכללים הם שאין כללים, ואפשר להריח כמו קינמון חם גם באמצע הקיץ?
"ריח זה דבר אינדיבידואלי", מסבירה הרצליה אשכנזי, מנהלת שיווק וסחר קוסמטיקה בסופר־פארם. "זה משהו שמגדיר אישיות ומצב רוח, ולאו דווקא עונה. לקראת הסתיו והחורף אנו נראה בדרך כלל ניחוחות כבדים יותר, אוריינטליים ומתובלים. אבל כיום ניתן לשלב ולערבב בין בישום קל וכבר יותר. מתחילים עם בושם קליל כבסיס, ועליו משלבים ניחוחות יותר דומיננטיים".
שפרה פנטנוביץ, מנהלת פיתוח עסקי של תחום הקוסמטיקה במשביר, מעודדת אף היא את טרנד ה"ליירינג": "בעולם המודרני פחות מגדירים את עונות השנה. רוצים להיות נוכחים ובעלי ריח מיוחד, בלי קשר לעונות השנה. ולכן, או שקונים בשמי נישה, או שעושים 'ליירינג' משניים־שלושה בשמים - מתיזים אחד, ומעליו את השני".
אז אין כללים בנוגע להתאמת בשמים לעונות השנה?
"מקובל לחלק את הבשמים עצמם לפי עונות, אבל זה לא אומר שחייבים להשתמש בהם בעונה מסוימת. בקיץ התווים הדריים או בעלי ריחות של ים. באביב פרחוני, והסתיו גם יכול להיות פרחוני, אבל עם תווים ירוקים - בזיליקום, דשא, אורן וטחב, שהוא מאוד כבד ונמצא בעוצמות בבשמי חורף.
"בחורף יש גם תבלינים: קינמון, זנגביל שמחמם, ציפורן, ריחות מעושנים, אוד שרוף שמגיע מערב הסעודית. אבל החוכמה היא השילוב - כשאומרים 'פרחוני' זה יכול להיות אביבי וקליל עם ריח נעים, אך יכול גם להיות מאוד עוצמתי ודביק".
אשכנזי מוסיפה: "ריחות כמו מאסק או וניל הם בדרך כלל חורפיים, אך כיום ניתן לראות שילוב ריחות רעננים יותר גם במהלך עונת החורף. הכל תלוי בטעם האישי".

ריח מסטיקי. Musk-Poudre, כריסטיאן פרובנצאנו באסנס פרפיום, צילום: יח"צ חו"ל
בושם 24 קראט
לא רק שילובי הריחות בעונות השתנו והתערבבו - גם הריחות הגבריים והנשיים כבר אינם מה שהיו, וקטגוריית היוניסקס התחילה לפרוח ולמלא את המדפים. "אם פעם היו רק בשמים לגברים ולנשים, כיום אפשר למצוא בשמי יוניסקס עם ריחות נייטרליים", מפרטת דריה זמיר, מנהלת חטיבת הבישום בסניפי הקונספט של גוד פארם. "יש בשמים שהם יותר אוריינטליים ומומלץ לשים אותם בחורף או בסתיו. בחורף יש יותר נטייה לאכול, וכמו שאוהבים פחמימה מתוקה, ככה חוש הריח יעדיף בשמים יותר חמימים ומתוקים בחורף, שנותנים תחושה מחבקת. בקיץ, לעומת זאת, הריח בורח יותר מהר מהעור כשהגוף מנדף זיעה ומנסה לצנן את עצמו, ולכן ריחות שהם יותר 'פרשיים' והדריים מומלצים בחודשים האלה".
אם מדברים על ריח שבורח, איך אפשר להשאיר את הניחוח יותר זמן על העור?
דריה זמיר: "כדאי לשים בסיס של שמן גוף ומעליו את הבושם. גם בשמים שמכילים יותר שמן נספגים בעור ועמידים יותר. אפשר גם לקנות בושם בריכוז גבוה יותר, כמו אקסטרייט דה פרפיום. אז גם מריחים אותו יותר".
שפרה פנטנוביץ: "זמן ההישארות של הבושם תלוי במין, בחומציות העור ובמה שעשית לפני ההתזה. אם את אחרי ספורט - זרימת הדם טובה יותר, העור חם יותר, והעור והבושם מגיבים זה לזה. בשמים מריחים אחרת על אנשים שונים - ככל שהבושם יותר מורכב, הנטייה לשונות שלו יותר גבוהה. ככל שיש בו יותר חומרים סינתטיים, יש יותר שליטה על הריח לאורך זמן. בשמי נישה הם מאוד מורכבים, מחומרים יותר נדירים ופחות סינתטיים, ולכן יש להם יותר נוכחות והם שונים מאדם לאדם".

בושם אינגליש פייר אנד פרזיה, ג'ו מלון, צילום: יח"צ חו"ל
מה נחשב חומר נדיר?
"בבשמי נישה אפשר למצוא מיצוי נקי של טונקה, שנחשב נדיר, או מיצוי של ורד דמשקאי שגדל רק במקום מסוים, ופרחי יסמין או לבנדר שגדלים במקומות נדירים. יש בושם שבא מפרח איריס מיוחד, שהעלות של טיפה שלו היא אלפי דולרים. יש חומרים שבתי הבישום מגדלים במיוחד - לדיור ולשאנל יש שדות ורדים ושושנים רק שלהם, והם משתמשים רק בהם בבשמים שלהם. לבית מיקאלף הצרפתי, למשל, יש בושם עם שבבים של זהב, שכשאת מתיזה על העור נשאר לך שימר מוזהב 24 קראט".
עניין של ניסוי וטעייה
רובנו מכירים את הסיטואציה - התזנו בושם בבוקר, ואחרי שעתיים אנחנו מתאמצים למצוא שרידים שלו. מלבד העצות לשימור ולהארכת זמן הריח - צריך גם לדעת היכן להתיז את החומר הריחני, ומה גורם לו להתנדף מהר יותר. "כדאי להתיז בעורף", מפרטת זמיר, "בנות עם שיער ארוך מחביאות ככה את הריח בשיער, ועם כל צעד הריח יוצא מהשיער ומקרין ממנו. זה גם תורם ליכולת הנידוף של הבושם - השיער מכסה כמו מגן, והאלכוהול לא בורח מייד. וחשוב - לא לשפשף את פרקי הידיים זה בזה, כי זה משבש את הכימיה. צריך לתת לבושם לנוח על העור".
גם פנטנוביץ תורמת מניסיונה: "יש רכיבים שנשארים יותר זמן על הגוף, כמו מוסק, טונקה, אוד ופרחים לבנים מרוכזים. אפשר להתיז גם מאחורי הברכיים, על כל מקומות הדופק, על המרפקים, וכמו שהצרפתיות עושות - על הצעיף. בַשמים יגידו לך שאין דבר כזה יותר מדי התזות. תו הדרי, למשל, אף פעם לא יהיה יותר מדי, כי הוא מתנדף. הבעיה של עודף בישום יכולה להיגרם רק עם הבשמים הדביקים והמתוקים".
גם "ליירינג" יכול להיות יותר מדי, לא?
"זה עניין של ניסוי וטעייה, וקשור גם לרכיבי העור - לרמות ה־PH, להורמונים ולשלב בחודש. טסטוסטרון מגיב אחרת מאשר אסטרוגן. אם אני אדם ש'מחמיץ', בושם לימוני יהפוך עלי ליותר לימוני, לעומת אדם ש'ממתיק', שאצלו הבושם יירד בדרגה. אצל אדם ממתיק, בושם מתוק יהיה יותר עמוק ויותר כבד. זה עניין של ניסיון".
איך אפשר לדעת אם אני חמוצה או מתוקה?
"כדאי להיכנס לחנויות בישום ולבקש מהדיילת להתיז עלייך בושם עם תו עליון הדרי ביד אחת, ובושם מתוק שיש בו וניל או פרחים לבנים ביד השנייה, ולראות מה מתייצב עלייך טוב יותר".
מבחן הבשמים הגדול
כדי לבחור את עשרת הבשמים בעלי הריחות הכי טובים לסתיו/חורף הקרובים החלטנו לערוך מבחן בשמים בצורה עיוורת. ארבעה חברי מערכת (שני גברים ושתי נשים) קיבלו להרחה פיסות נייר שעליהן הותז הבושם, מבלי לדעת באיזה בושם מדובר, וכך דורגו כל הבשמים שהגיעו אלינו. לאחר שקלול, בחרנו את העשרה שקיבלו את הציון הכולל הכי גבוה - ואלו לפניכם.
חשוב לזכור שמדובר בטעם אישי בלבד. חלק מהבשמים כמעט נכנסו לרשימה וירדו בגלל דירוג בודד נמוך מאוד, או לחלופין - קיבלו נקודה מתחת לבושם שהגיע למקום העשירי. כך, למשל, הבושם English Pear & Freesia Collection של ג'ו מאלון היה אהוב במיוחד, פרחוני, מתקתק ואגסי, אך לא זכה להיכלל, וכמוהו גם Musc Poudre של בוטיק אסנס, שהגיע בניחוח מיוחד, מתקתק ומסטיקי.
היו בשמים שקיבלו את הציון 9 על ידי אחד ו־3 על ידי אחר, והיו כאלה ששלושה חשבו שמדובר בריח אלוהי, ואילו הרביעי סבר שמדובר בריח של פרדה חורשת בשדה תבואה. לסיכום, זה אמנם שקלול הבחירות שלנו, אבל כמו שאומרים - על טעם ועל ריח.
AUTENTICA, FURLA
פורלה מספקים רעיון מעולה למתנה לחגים הקרבים, וגם לימי קיץ מהבילים: בושם לנשים בניחוח פירותי, עדין ומאוד נעים, רחוק במיוחד מהריחות הכבדים ששולטים פה בימים קרים יותר. השפרצה על נקודות דופק כמו הצוואר והזרועות בבוקר הספיקה לכמה שעות, וחרף החום ששלט בחוץ - הבושם לא הרגיש דביק ומכביד מדי, כנראה בשל תרכובת הניחוחות העדינה של אגס, פטל, מנדרינה ודובדבן. האריזה משדרת פרקטיות אלגנטית, וכבר על זה הבושם מרוויח עוד כמה נקודות.
מחיר: 299 שקלים ל־100 מ"ל, להשיג בסופר־פארם
BAD BOY - GOLD FANTASY קרולינה הררה

הבושם הזה הולך על כל הקופה: עיצוב אקסטרווגנטי בצורת ברק, במטרה ברורה לשמש אקססורי מהודר שאפשר להציב על שולחן העבודה או הטואלט גם אחרי תום השימוש. האריזה מעוצבת בזהוב מנצנץ, ומכילה פלפל שחור ולבן, ברגמוט, מרווה, ארז, פולי טונקה, קקאו ועץ ענבר - מרכיבים חזקים וגבריים מאוד; וכך גם הניחוח - מתקתק, רענן, נקי וספורטיבי, ונשאר על הגוף שעות ארוכות אחרי ההתזה, למי שמעוניין בסוס עבודה. יש תחושה כי אף שהוא משווק לגברים, שילוב הניחוחות והנטייה המבורכת של היצרנים ליצור ריחות יוניסקסיים בהחלט יכולה לקרוץ גם לנשים שמחזיקות בתחביב של גניבת בשמים לבני הזוג שלהן.
מחיר: 420 שקלים ל־100 מ"ל, להשיג בסופר־פארם ובמשביר
BORN IN ROME - CORAL FANTASY, VALENTINO

ולנטינו כבר הרוויחו נקודות התפייטות על הבושם החדש שהם הוציאו: תזה שלמה נכתבה באתר המותג על הבושם הנשי, המתיימר לעזור לנו להמציא את עצמנו מחדש, כשמושג "שעת הזהב" הוא ההשראה הריחנית לבושם החדש. גם ולנטינו מבינים שבימי הקיץ, באירופה וגם פה בלבנט, ריחות פירותיים הם הנמכרים ביותר: תמצית תפוז, קיווי, ארז טקסס ומושק לבן יוצרים בושם נפלא וארומטי, עם דגש חזק על ניחוחות עציים כיפיים. הוא לא מכביד, ומצליח להיות מרענן ולא להידבק על הגוף בימים החמים. כשהנסיינית התיזה ממנו על גופה, היא דמיינה את עצמה מחבקת מכרים שמתפעלים מהריח הטוב, שלפרקים הרגיש כמו כניסה לאמבטיה חמימה עתירת פרחים צפים. מי צריך יותר מזה?
מחיר: 499 שקלים ל־100 מ"ל, להשיג ברשתות הפארמים ובמשביר
Idôle Eau de Parfum Nectar לנקום

הבושם הנשי, ששואב השראה מנשים חזקות ומשפיעות, לקח על עצמו את המשימה המאתגרת "לעמוד בקצב המומנטום העוצמתי והמשכנע של נשים שמעצבות את עולם המחר". ניכר כי במשימה הזאת הוא עומד בכבוד. מהבקבוק עולה ריח עדין, צעיר ונעים, שמזכיר ניחוחות מהעבר. אחרי ההתזה הראשונה על הגוף הריח הוסיף להעמיק, וקיבל רבדים מעט בוגרים וחריפים יותר, כשלרגעים הריח המוכר והמקורי מהבקבוק כמעט נותר כזיכרון מעומעם. מדובר בריח חזק, נוכח ולא מתנצל, כשהתזה אחת הספיקה לנו לאורך כל היום - והותירה אחרינו שובל של צמחי הוורד והווניל הממוקמים בלב־ליבו של הבושם, כמו גם אקורד פופקורן מפתיע, עם הדגשים של דגנים וקרמל. התגובות היו בהתאם, עם שאלות על אודות הריח המסקרן.
מחיר: 309 שקלים ל־50 מ"ל
ICON PRIVATE 10, GA-DE
![]()
הבושם של GA-DE הוא חלק מסדרת בשמי בוטיק המיועדת לגברים שמחפשים ניחוח ייחודי. מדובר בריח אלגנטי, מתקתק וגברי במיוחד, שאי אפשר להתעלם ממנו. התווים העליונים שלו כוללים מנדרינה, לימון וערער, וכן קמצוץ בזיליקום. לב הניחוח מכיל ארומה של גרניום, ארז ופולי טונקה, המודגשים על ידי נגיעות פצ'ולי - אך כשלוש שעות מרגע ההתזה מרבית הניחוחות נבלעים בתווי הבסיס, שכוללים אזוב, אלגום, וניל וענבר, כשהריח המתקתק הוא זה שנותר דומיננטי. עוצמתיות הבושם מורגשת, ושתי התזות בודדות הספיקו לנו לכחצי יום, והותירו אותנו עם תגובות חיוביות על משב הסתיו המרענן אך מרוכז שהבאנו למשרד, בניחוח מתוחכם ולא מתאמץ.
מחיר: 219 שקלים ל־100 מ"ל
GOOD GIRL - GOLD FANTASY קרולינה הררה

הבושם החדש והמוזהב של קרולינה הררה לנשים מגיע בצורת נעל סטילטו מוזהבת ועם ריח מתוק במיוחד, שהתחברנו אליו מאוד. אף שהוא מתואר ככזה שמייצג "ילדה טובה עם הארה פנימית", הוא בכלל הזכיר לנו בשמים "של פעם", המתוקים האלה של הניינטיז, במובן המחמיא של המילה. הריח חזק ודי דומיננטי, מה שגרם לנו לחשוש מעט בהתחלה, אבל דקות ספורות לאחר מכן הניחוח "נרגע" והופך לנעים, אך עדיין נשאר דומיננטי. תווי הבושם כוללים מגוון של שקד, קפה, יסמין, פריחת התפוז, פולי טונקה, פצ'ולי ועוד.
מחיר: 470 שקלים ל־80 מ"ל, להשיג בסופר־פארם ובמשביר
TRUSSARDI, PURE JASMINE

הריח המתוק של הבושם הנשי בולט ונעים, אך לא דומיננטי ומוגזם. שילוב מעניין שטרם נתקלנו בו, עם יסמין, פצ'ולי, וניל ואלגום. ניחוח הבושם כולל תווים של ברגמוט, נרולי ופיסטוק מלוח(!), שכנראה צריך אף מנוסה במיוחד להרגיש במליחותו. היסמין והווניל הם הריחות הנוכחים ביותר בבושם, ועוטפים את הגוף בניחוח עדין אך בטוח בעצמו, כזה שאינו מהוסס ויודע מה הוא שווה - אף שאינו עוצמתי וזועק. זה לא בושם שיותיר מאחוריכם שובל שיסובב ראשים, אלא כזה שתריחו רגע קטן ואינטימי ממנו בהנפת יד או בסיבוב ראש, ותדעו כי בחרתם את הריח הזה לכם ולעצמכם בלבד.
מחיר: 429 שקלים ל־100 מ"ל, להשיג ברשתות פארמים ובאתר לילית
Paco Rabanne, FAME

כבר שנים שהבשמים של פאקו רבאן כובשים גברים ונשים כאחד, עם עיצובים וניחוחות של בשמים איקוניים שאנחנו תמיד חוזרים אליהם. הבושם הנוכחי מעוצב בצורה מטאלית וייחודית, עם בקבוק כסוף ומוזהב בעיצוב דמות של רובוט עם משקפיים חתוליים - ללא ספק הדבר הכי מיוחד שיעמוד לכם על מדף הבשמים.
הניחוח עצמו פרחוני וחושני, שילוב מצוין של יסמין, מנגו, וניל ושמנת, שיוצרים קומבינציה נעימה ומתוקה, כאשר מספיקה התזה אחת בלבד כדי להרגיש את העומק החושני של הבושם. זה ריח מתוק אבל לא מדי, והוא יתאים יותר לערבים מהודרים וליציאות לאירועים. הוא בהחלט מרגיש יוקרתי ועשיר, כזה שמצריך שימוש במעיל פרווה (לא אמיתית!) וצעיף נוצות (מלאכותיות) בדרך לחגיגת ג'אז.
מחיר: 465 שקלים ל־80 מ"ל, להשיג ברשתות הפארמים ובמשביר
FLORA GORGEOUS JASMINE, גוצ'י

הבושם הנשי החדש מתחיל את דרכו בצורה טובה, עם הבקבוק הפרחוני המוכר לנו - רק שהפעם הוא בצבע טורקיז יפהפה, מה שמרמז על ניחוח שאמנם יהיה מתוק אבל גם מרענן. מרוב עומק, הריח הראשוני שמתקבל בהתזה נכנס לתוך הנשמה. הוא עשיר, מבושם ביסמין מתוחכם ומשולב במעט חריפות פודרתית, שמשדרת משהו ייחודי שקשה למצוא בבשמים אחרים.
זה ריח שחייבים להתחבר אליו ברגע הראשון שמריחים אותו, כי הוא כובל אתכם לקסם שבו, לא משחרר ומכניס אתכם לעולם שבו הכל צבוע טורקיז ומריח מיסמין. הוא מתוק, פרחוני, פרשי ונקי, ואם היה אפשר לגמוע אותו - כנראה היינו עושים את זה. התווים העיקריים שלו הם יסמין סמבק אבסולוט, אלגום ובנזואין, ומתווספת אליהם פריחת מנדרינות ותמצית מגנוליה, שמשתלבת נהדר ויוצרת ניחוח שקשה לפספס.
מחיר: 548 שקלים ל־100 מ"ל, להשיג ברשת בוטיק אינדיבידואל
IMPERIALE TUBEREUSE, BDK

הבקבוק הפשוט יחסית של הבושם יכול להטעות, אבל התזה אחת תבהיר לכם שמדובר בניחוח עשיר ומסעיר, שאמנם נחשב יוניסקס אבל הוא נשי מובהק בעינינו. זה ריח מעט מתקתק, אך מלא בעומק ובתחכום מוזהבים וחמימים, כשתווי הלב, שכוללים טוברוז הודי, מסמנים על זמנים סוערים ומלאי תשוקה שהבושם קורץ אליהם. הריח הפרחוני־אוריינטלי יוצר רבדים עמוקים יותר, של בושם שבו תמצאו גם קטורת, וניל שנוכח מאוד, פצ'ולי ושרף, שמתפתחים יותר לאחר שהתווים העליונים, פלפל ורוד ואפרסק, מתאדים לאיטם. יש קשר ברור בין הניחוח של תווי הלב והבסיס שלקראתו הם ממשיכים, אם כי במשך הזמן נעלמת ממנו העליצות קלת הדעת של הפרחים השמחים, והוא הופך לעמוק ועסיסי יותר, עם נימה שמיוחדת רק לו.
מחיר: 720 שקלים ל־100 מ"ל, להשיג ברשת אפריל
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו