ניצולי שואה יוצאי לטביה יפוצו בעשרות מיליוני אירו

לאחר מו"מ של שנים אושר חוק לפיצוי הניצולים עבור רכוש קהילתי שנגזל בשואה • החוק מפרט כ-250 נכסים כולל בתי ספר, בתי יתומים, בתי חולים ובתי תרבות • יו"ר התפעול באיל"ר: "החקיקה מהווה הכרה משמעותית בטרגדיה"

ריגה, לטביה , צילום: Latvian Institute

לאחר משא ומתן ממושך, אושר חוק לפיצוי ניצולי שואה יוצאי לטביה, עבור רכוש קהילתי שנגזל בשואה. במסגרת החוק, יוקצבו 40 מיליון אירו לשיקום חיי הקהילה היהודית במדינה, להענקת סיוע לניצולים ולשימור זכרם של הנספים. הארגון היהודי העולמי להשבת רכוש (איל"ר), שהוביל את חקיקת החוק, מסר: "גם 77 שנים אחרי השואה, עדיין לא מאוחר לעשות צדק עם הקהילה, הניצולים ובני משפחותיהם".

כאמור, לאחר משא ומתן שנמשך שנים, הפרלמנט הלטבי אישר היום חוק לפיצוי בגין רכוש קהילתי שנגזל בשואה. חקיקת החוק היא תוצאת מאמצים משותפים של הארגון היהודי העולמי להשבת רכוש (איל"ר) והקהילה היהודית בלטביה.

החוק מפרט כ-250 נכסים, שזוהו על ידי הקהילה היהודית של לטביה, כולל בתי ספר, בתי יתומים, בתי חולים ובתי תרבות, יחד עם כל  רישומי המקרקעין שלהם נכון ל-2018. הפיצוי מתקציב המדינה ישולם לקרן LEKEROF בעשרה תשלומים שנתיים עד שנת 2032. בפועל, החוק מעניק כספים שיוקצו לאירועים ולפרויקטים של הקהילה היהודית של לטביה, לרבות: שיקום ושימור המורשת התרבותית וההיסטורית של יהודי לטביה, תמיכה בעבודת המועצה הלטבית של הקהילות היהודיות וניהול רכוש הקהילה היהודית והקרן.

טקס הזיכרון לשואה ביער רומבולה, ליד ריגה, ארכיון, צילום: עמוס בן גרשום

נוסף על כך, החוק כולל תמיכה בתוכניות של מוזיאונים בלטביה, שעבודתם מתמקדת במחקר של הקהילה היהודית במדינה ובהיסטוריה של השואה בלטביה; מימון אירועים ופרויקטים הקשורים לדת, תרבות, חינוך, מדע, בריאות, היסטוריה, ספורט וצדקה; מתן סיוע חברתי וחומרי לניצולי השואה המתגוררים מחוץ ללטביה.

גדעון טיילור, יו"ר התפעול באיל"ר בירך על התוצאה: "החקיקה שאושרה  מהווה הכרה משמעותית בטרגדיה הייחודית שפקדה את יהדות לטביה. מדובר בביטוי חשוב של רצון טוב כלפי הקהילה היהודית של לטביה  וניצולי השואה מהמדינה. החוק ההיסטורי הזה מראה שגם 77 שנים אחרי השואה, עדיין לא מאוחר לעשות צדק. אנו קוראים למדינות אחרות ללכת בעקבות לטביה ולעמוד בהתחייבויות שניתנו במסגרת הצהרת טרזין מ-2009. לא נפסיק לשאוף לעשיית צדק עם ניצולי השואה, משפחותיהם והקהילות היהודיות".

דמיטרי קרופניקוב, ראש קרן ההשבה של הקהילה היהודית בלטביה LEKOREF, אמר: "עבורנו, העברת החקיקה היא רק ההתחלה של התהליך. חקיקה חיונית זו תאפשר לקהילה היהודית בלטביה להמשיך בשימור המורשת שלנו, לסייע לקשישים לטביים ניצולי שואה, ובעיקר, להחיות עוד יותר את הקהילה ולבנות את הבסיס לעתיד הקהילה שלנו".

איל"ר עובד בשיתוף פעולה הדוק עם המועצה הלטבית של הקהילות היהודיות (LCJC). הארגון שותף גם במועצת הקרן להשבה של הקהילה היהודית בלטביה (LEKOREF ), שאחראית על ניהול כספי הפיצויים בעשר השנים הבאות.

נציין כי הקהילה היהודית המשגשגת של לטביה לפני מלחמת העולם השניה ספגה אבדות קשות במהלך השואה. כ-95,000 יהודים חיו בלטביה לפני המלחמה. ב-1944, כשהצבא הסובייטי כבש מחדש את המדינה, נותרו בה רק כמה מאות יהודים. כמה אלפי יהודים שרדו את השואה וחזרו ללטביה לאחר המלחמה, כולל אלו ששרדו מחנות ריכוז או שנמלטו לברית המועצות כדי להימלט מהנאצים. נוסף לאובדן החיים, נכסים יהודיים - לרבות בתים, בתי כנסת, בתי קברות, בתי חולים, בתי ספר ומרחבים קהילתיים ודתיים אחרים - הולאמו על ידי ברית המועצות. כיום מתגוררים בלטביה כ 9,000 יהודים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר