הסוד היהודי של משולש ברמודה

במאה ה-12 כתב רש"י על מקום שבולע מתכת של ספינות • מפרש אחר הזהיר: "בקרקעית הים ישנם אבני מאגנעט" • פרויקט חדש צולל לסיפורים ולמיתוסים

תורת הנסתר // צילום: גטי אימג'יס // תורת הנסתר

אם היו מציעים לכם טיסה חינם לאיים הקריביים, במסלול שעובר הישר מעל למשולש ברמודה, הייתם מסכימים? – כנראה שלא. למשולש ברמודה יצא שם רע של אזור מסתורי שבו נעלמים כלי שיט וכלי טיס העוברים דרכו, כאשר רק לאחרונה דווח על ספינה נוספת שנעלמה במשולש על 20 אנשי צוותה מבלי להשאיר סימן, אז מי היה רוצה להסתכן בטיסה מעליו? בטח במודע.

משולש ברמודה הוא משולש דמיוני באזור באוקיינוס האטלנטי, שקודקודיו הם איי ברמודה בצפון, החוף המזרחי של פלורידה במערב, ופורטו ריקו בדרום. שטחו של המשולש הוא כ-1.3 מיליון קילומטרים רבועים, ובמהלך השנים דווח על טביעה של עשרות ואף מאות אוניות ומטוסים בשטחו, ביניהם "טיסה 19" הידועה לשמצה - קבוצה של חמישה מפציצים של הצי של ארצות הברית שיצאו לטיסת אימון מבסיס בפלורידה ב-5 בדצמבר 1945 ונעלמו. 

המטוסים נעלמו // צילום: ויקיפדיה
המטוסים נעלמו // צילום: ויקיפדיה

מתברר שמשולש ברמודה, או לפחות משהו המזכיר אותו, נזכר כבר במקורות היהדות. בפירושו של רש"י על מסכת ברכות (דף ח, עמוד א) נאמר ש"ים אוקיינוס יש בו מקומות שאינו מקבל ברזל, ו[לכן] מחברין לוחי הספינה", כלומר, מחברים את חלקי הספינה, "על ידי חבלים ועקלים שתוחבין בנקביו, ותוקעין אותן בדוחק לפי שהם גסין כמידת הנקב". כלומר, לפי רש"י, שחי בראשית המאה ה-12 בצרפת, יש מקומות באוקיינוס שהיו ידועים לספנים בימי קדם כאזורים שבולעים מתכות ומסוכנים לספנים, ומשום כך הם היו בונים את ספינותיה באמצעות לוחות עץ וחבלים בלבד, ללא שימוש במסמרי מתכת שעלולים היו להיבלע באותם אזורים ולהביא לטביעת הספינה. 

הרש"ש, רבי שמשון שטראשון, שחי שבע מאות שנים אחרי רש"י, ציטט את דבריו בפירושו למסכת ברכות והוסיף הסבר: "יש בו מקומות שאינו מקבל ברזל – והוא מפני שנמצאים שמה בקרקעית הים אבני מאגנעט אשר טבעם למשוך הברזל אליהם". כלומר, הסיבה לכך שהספינות מאבדות את המתכת שלהן באותם אזורים היא מגנטית. ואכן, אחת הטענות המוכרות למסתורין של משולש ברמודה היא שמתחת לשטח המשולש ישנו ריכוז עצום של מתכת, אולי אפילו מטאוריט מגנטי ענק, והם אלו שגורמים למצפנים ולרכיבים החשמליים במערכות הספינות והמטוסים "להשתגע" כשהם עוברים מעל המשולש, דבר שמביא לטביעתן של אותן ספינות ולהתרסקותם של אותם מטוסים אל תוך הים.

אזור משולש ברמודה // צילום: ויקיפדיה
אזור משולש ברמודה // צילום: ויקיפדיה

אלא שמה שרש"י והרש"ש מתארים, אם הם אכן מתייחסים למשולש ברמודה, הוא לא יותר ממיתוס מוטעה. לפי חוקרים שבדקו לעומק את הטענות, אין בשטח המשולש יותר תאונות ביחס לנתיבי תנועה אוויריים וימיים אחרים בעולם. במשולש ברמודה גם אין שום פעילות מגנטית מיוחדת שמשפיעה על מצפנים, וגם אין בו, או בכל מקום אחר ידוע בעולם, שדה מגנטי טבעי חזק כל כך עד שביכולתו לחלוץ מסמרי מתכת מספינות שעוברות בקרבתו. 

למעשה, אחת הראיות החזקות לכך שמשולש ברמודה אינו מסוכן יותר מכל מקום אחר היא העובדה שחברות הביטוח אינן גובות תעריפי ביטוח חריגים על מעבר באזור זה. גם רשומות משמר החופים של ארצות הברית מאשרות את הקביעה שמשולש ברמודה בטוח לא פחות מאשר שאר נתיבי התנועה הימיים המקובלים ואין בו יותר "היעלמויות" מסתוריות מאשר בכל שטח דומה באוקיינוס. 

אז הציעו לכם טיסה מעל המשולש? עופו על זה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר