חלון ההזדמנויות הולך ונסגר: יותר מ-90 אלף יהודים קיבלו אזרחות בספרד ופורטוגל

בשתי המדינות חוקקו חוק שמאפשר אזרחות על בסיס שורשים יהודיים, ככפרה על מעשי האינקוויזיציה במאה ה-15 • יותר משני שלישים מהפונים לרשויות פורטוגל הם ישראלים, ואילו בספרד רק חמישה אחוזים היו מישראל • בקרוב בספרד הדבר לא יתאפשר יותר

בית כנסת בפורטוגל

מאז 2015 קיבלו לפחות 90,000 צאצאי יהודים ספרדים אזרחות ספרדית או פורטוגלית, לאחר שמדינות אלה חוקקו חוק המאפשר התאזרחות על בסיס שורשים יהודיים, זאת לפי דיווחים רשמיים שפירסמו שתי המדינות באחרונה. מטרת החוקים הייתה לכפר על מעשי האינקוויזיציה כנגד מאות אלפי יהודים שהתגוררו בחצי האי האיברי במאה ה–15.

בארץ ובחו"ל: המבצעים הכי שווים בתיירות

ספרד קיבלה לפחות 153,000 בקשות לאזרחות בעוד פורטוגל קיבלה כ-86,000. מתוך סך המבקשים, העניקה ספרד אזרחות ל–36,000 יהודים, כ–23% מכלל הפונים. פורטוגל אישרה את בקשות האזרחות של 63% מהמבקשים, היינו יותר מ–54,000 איש. אלפי בקשות נוספות עודן בדיון בשתי המדינות.

יותר משני שלישים מהפונים לרשויות פורטוגל הם ישראלים, לפי נתונים שהתפרסמו בעיתון "אובסרוודור" היוצא בבירה בליסבון. בספרד שיעור הישראלים היה קטן מ-5%, לפי מידע רשמי משנת 2019. הנתונים האלה אינם כוללים מידע לגבי שנת 2021 בפורטוגל.

בספרד המידע מעודכן רק לשלושת הרבעונים הראשונים של 2019, תקופה שאחריה החלה הממשלה לדחות בקשות רבות של מבקשי אזרחות.

ספרד דחתה לפחות 3019 בקשות, כולן ב-2021, למעט אחת, כחלק מהקשחה כללית של הליכי ההתאזרחות במדינה כדי להתמודד עם טענות למעשי מרמה מצד מקצת המבקשים. המדינה אף החליטה שלא להכריע בנוגע למקרים רבים ועוררה מחאות מצד מבקשי אזרחות. פורטוגל, לעומת זאת, דחתה את בקשותיהם של כמה מאות אנשים בלבד.

חלון ההזדמנויות להגיש את בקשות ההתאזרחות של צאצאי היהודים הולך ונסגר. החוק בספרד אפשר הגשת בקשות במשך שלוש שנים בלבד, אולם הממשלה האריכה את המועד האחרון פעמיים, לרבות בספטמבר האחרון, כדי לסייע לנתקלים בקשיים בשל מגפת הקורונה. מי שפנה לפני ספטמבר 2021 קיבל ארכה עד פברואר 2022 להשלמת ההליכים הנוטריוניים הכרוכים בהגשת הבקשה.

שתי ישראליות מגיעות לליסבון, פורטוגל, 15 בפברואר 2020, צילום: כנען ליפשיץ

החוק בפורטוגל אינו מוגבל בזמן. אולם הגילוי שבחודש שעבר התאזרח בפורטוגל באפריל רומן אברמוביץ', מיליארדר יהודי ממוצא רוסי, עורר מחדש את הדיון בחוק. חברי פרלמנט בפורטוגל הציעו אשתקד להגביל את משך תחולת החוק אך הסירו את הצעתם לנוכח התנגדות של ארגונים יהודים.

בספרד עורר החוק מ–2015 דיון בנוגע למתן זכות התאזרחות לצאצאי המוסלמים שגורשו אף הם בלחץ האינקוויזיציה. בשתי המדינות בודקות תחילה הקהילות היהודיות את הבקשות ומעבירות לאישור הממשלה רק את אלה שנראות להן אמינות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר