חג השבועות עומד בסימן קבלת התורה על ידי עם ישראל, שעל פי המסורת אירע ביום זה. העם מוקם בבוקר על ידי משה ונחשף לאירוע מדהים שבו הר סיני מלא עשן ואש והקב"ה עצמו מדבר אל משה רבינו. המצב החריג משפיע קשות על העם, שכמעט בורח מהמעמד.
זהו רק אחד מתוך לא מעט אירועים חריגים שמתוארים בתנ"ך כולו, ושמזכירים לנו כמה מתח, רומנטיקה ודרמה מספק לנו ספר הספרים. לרגל חג שבועות, שבו נהוג ללמוד תורה לאורך כל הלילה, חזרנו לאירועים המיוחדים והדרמטיים בתנ"ך, שמזכירים ספר או סרט מתח משובח ביותר.
החתונה האדומה – גרסת התנ"ך
מלכות יהודה הייתה יציבה בסך הכל, והמלכים ששלטו בה היו כולם צאצאי דוד. אך אירוע דרמטי במיוחד מעיב על הפסטורליה, וכולל מסע רצח מחריד ביותר, ואם אמרתם עונה 3 פרק 9 בסדרה משחקי הכס – זה לא היה רחוק מהמציאות.
הכל התחיל כשהמלך אחזיה יצא לבקר את מלך ישראל יהורם. לרוע מזלו הוא ביקר אותו בדיוק כשאדם בשם יהוא תופס את השלטון ומכרית את כל בית אחאב. אחזיה, שמצא את עצמו בלב מהפכה, שילם בראשו על כך שמצא את הזמן הגרוע ביותר לבקר אצל שכנו.
אמו של אחזיה, עתליה, המלכה האם, סירבה להתאבל ובמקום זאת החליטה לעשות מעשה: "ועתליה אם אחזיהו ראתה כי מת בנה ותקם ותאבד את כל זרע הממלכה", מסופר בספר מלכים. "אם בני לא יהיה מלך – אני אמלוך במקומו", אומרת עתליה ומחסלת את כל זרע המלוכה – משפחתו של אחזיה.
אלא שכשאתה מחסל את כל האויבים שלך אתה צריך להיות יסודי, וכאן עשתה עתליה טעות קריטית: "ותקח יהושבע בת המלך יורם אחות אחזיהו את יואש בן אחזיה ותגנב אתו מתוך בני המלך המומתים אתו ואת מינקתו בחדר המטות ויסתרו אתו מפני עתליהו ולא הומת". עתליה שולטת על הממלכה במשך שש שנים, ובשנה השביעית יהוידע הכהן הגדול מכתיר את יהואש בבית המקדש. עתליה מגיע אל המקום באיחור ומגלה שאת הנעשה כבר אין להשיב:
"ותשמע עתליה את קול הרצין העם ותבא אל העם בית ה' ותרא והנה המלך עמד על העמוד כמשפט והשרים והחצצרות אל המלך וכל עם הארץ שמח ותקע בחצצרות ותקרע עתליה את בגדיה ותקרא קשר קשר ויצו יהוידע הכהן את שרי המיאות [המאות] פקדי החיל ויאמר אליהם הוציאו אתה אל מבית לשדרת והבא אחריה המת בחרב כי אמר הכהן אל תומת בית ה' וישמו לה ידים ותבוא דרך מבוא הסוסים בית המלך ותומת שם".
משפחה לא בוחרים
משפחה, כידוע, לא בוחרים, ולפעמים התוצאה היא בן שממש לא הולך בדרכי אביו. זה המקרה של אבימלך, בנו של השופט גדעון, שביקש למלוך על עם ישראל. אלא שלאבימלך הייתה בעיה קלה: היו לו יותר מידי אחים שעלולים להיות בעצמם טוענים לכס המלוכה.
כמו שאנחנו מכירים בכל סרט דרמה היסטוריה, אפשר להסיר בקלות את הבעיה, גם כשמדובר בבני משפחתך עצמך, ואבימלך רוצח את כל משפחתו, כמעט. הוא קושר קשר עם בעלי שכם ומציע להם לסגור את הפינה תמורת כסף. "ויתנו לו שבעים כסף מבית בעל ברית וישכר בהם אבימלך אנשים ריקים ופחזים וילכו אחריו. ויבא בית אביו עפרתה ויהרג את אחיו בני ירבעל שבעים איש על אבן אחת ויותר יותם בן ירבעל הקטן כי נחבא".
אבימלך מושל על ישראל כמעין שר במשך שלוש שנים, אבל אז הוא מגלה שבוגדנות אינה משתלמת. אנשי שכם מורדים בו והוא נאלץ לכבוש את העיר, אך אז הוא נתקל באויבים חדשים – בעיר תבץ, שמורדת בו גם היא. את מותו הוא מוצא בדרך דרמטית – ושובניסטית למדי.
"וילך אבימלך אל תבץ ויחן בתבץ וילכדה ומגדל עז היה בתוך העיר וינסו שמה כל האנשים והנשים וכל בעלי העיר ויסגרו בעדם ויעלו על גג המגדל ויבא אבימלך עד המגדל וילחם בו ויגש עד פתח המגדל לשרפו באש ותשלך אשה אחת פלח רכב על ראש אבימלך ותרץ את גלגלתו ויקרא מהרה אל הנער נשא כליו ויאמר לו שלף חרבך ומותתני פן יאמרו לי אשה הרגתהו וידקרהו נערו וימת".
אהבה נגד כל הסיכויים
נמאס לכם מקשירות קשר ורציחות? אין שום בעיה. יש גם סיפורים רומנטיים למדי בתנ"ך, שמרגישים בדיוק כמו טלנובלה ונגמרים, איך לא, בדרך טרגית.
האהבה של מיכל, בתו של שאול המלך, הייתה ממבט ראשון. ברגע שדוד הצעיר, לימים מלך ישראל, דרך בארמון, הרומנטיקה פרחה, וגם המלך עצמו הסכים לזוגיות: "וַתֶּאֱהַב מִיכַל בַּת שָׁאוּל אֶת דָּוִד וַיַּגִּדוּ לְשָׁאוּל וַיִּשַׁר הַדָּבָר בְּעֵינָיו".
אולם זמן מה אחר כך היחסים בין דוד לשאול עלו על שרטון, והאחרון פתח במלחמה עזה כנגד הראשון. מיכל, בתו של המלך הזועם, בוגדת באביה כשהוא מנסה להרוג את דוד, והיא מבריחה אותו דרך החלון, מייצרת מצג שווא כאילו דוד חולה ואי אפשר לקחת אותו. כשהיא נשאלת ישירות מה מצבו – היא משקרת במצח נחושה. כששאול שואל אותה "למה ככה רמיתני ותשלחי את איבי וימלט", משיבה מיכל "הוא אמר אלי שלחני למה אמיתך".
סיפור האהבה מסתעף עוד ועוד. לדרישת אביה, שאול, היא נישאת לפלטיאל בן לייש, אך דוד המלך מסרב לוותר על אשתו, וכשהוא כורת ברית שלום עם איש בושת, הוא דורש אותה בחזרה – וגם מקבל את מבוקשו.
התנ"ך מסרב לספק לנו סיום אופטימי. מיכל נותרת עקרה, בעיה עצומה בימים ההם, והפערים בין השניים הולכים וגדלים. כשדוד עולה לירושלים עם ארון הברית וחוגג עם העם בדרך שנראית למיכל כזילות, מספר לנו התנ"ך "ותרא את המלך דוד מפזז ומכרכר לפני ה' ותבז לו בלבה". היא אף מתעמתת איתו והשניים מתווכחים: "מה נכבד היום מלך ישראל אשר נגלה היום לעיני אמהות עבדיו כהגלות נגלות אחד הרקים".
סוף עצוב לאהבה הנצחית
יעקב אבינו התאהב ברחל כבר בפגישתם הראשונה, וזו הייתה אהבה אדירה. אך הוא למד על בשרו שיש מחיר כבד לאהבה כשאתה צריך להתמודד עם רמאי כמו לבן הארמי, אביה. כשיעקב רואה את רחל, מספרת לנו התורה "ויאהב יעקב את רחל". הוא מתחייב ללבן לעבוד תמורת הזכות להינשא לה במשך שבע שנים, והתורה מציינת כי מבחינתו היה זה שווה: "ויעבד יעקב ברחל שבע שנים ויהיו בעיניו כימים אחדים באהבתו אתה".
שבע שנים חלפו, ובליל החתונה עושה לבן תרגיל מלוכלך ליעקב. בחסות החשיכה הוא מחליף בין רחל לאחותה לאה, ובבוקר מגלה יעקב שיש לו כלה אחרת משחשב. יעקב לא מתייאש, ומתחייב לעבודה של שבע שנים נוספות. זו אהבה אמיתית.
אבל סיפור האהבה האדיר הזה מקבל טוויסט נוסף. בעוד לאה מביאה לעולם ילד אחר ילד, ושתי הפלגשות של יעקב, זלפה ובלהה, גם הן יולדות בלי בעיה, רחל נותרת עקרה. הסיבה לכך היא דווקא האהבה העזה שרוחש יעקב לרחל. התורה מספרת כי "וירא ה' כי שנואה לאה ויפתח את רחמה ורחל עקרה". במילים אחרות העובדה שיש קשר כה עמוק בין רחל ליעקב על חשבון האחות לאה גורמת לבורא להתערב לטובת לאה ולהותיר את רחל עקרה.
המצב הזה מעיב על הקשר: "ותרא רחל כי לא ילדה ליעקב ותקנא רחל באחתה ותאמר אל יעקב הבה לי בנים ואם אין מתה אנכי. ויחר אף יעקב ברחל ויאמר התחת אלוקים אנכי אשר מנע ממך פרי בטן".
רחל לבסוף נכנסת להיריון ויולדת את יוסף. לאחר מכן היא נכנסת להיריון בפעם השנייה, אך שם מסתיים הסיפור באופן טרגי ביותר. בעת הלידה של בנימין מתה רחל, ויעקב אבינו האבל קובר אותה בדרך בית לחם אפרתה. היא היחידה מבין האבות והאימהות שלא קבור במערת המכפלה בחברון, ועד היום ניתן לפקוד את ציון קברה בכניסה לבית לחם.
האישה הענייה והאיכר העשיר
ולבסוף, הסיפור הקלאסי של שבועות, שמגיע הישר ממגילת רות שנקראת בחג זה, ושבה מתוארת סיפור אהבתם של רות המואבייה ובועז היהודי, שמתחילה בטרגדיה ומסתיימת בסוף טוב – בדיוק כמו בסרט קומדיה רומנטית משובח.
בעקבות רעב בארץ יוצא אבימלך למואב, ושם מתחתנים שני בנים, כחלון ומחלון, עם מואביות – רות וערפה. אלא שאבימלך והבנים נפטרים והנשים נשארות חסרות כל. נעמי, אשתו של אבימלך, ורות, מחליטות לחזור לבית לחם. אלא שהן עניות מרודות, ואין להן רכוש כלל, ולכן יוצאת המואביה ללקט את השאריות בשדה החיטה בעת הקציר.
מכיוון שהיא מואבייה, עם שנוא במיוחד על עם ישראל, הסיכויים נגדה, אבל למזלה מגיעה רות לשדה בועז, קרוב משפחתה, שמזהה אותה ויוזם מצב שבו היא לא תלך יותר ללקט בשדות זרים אלא תישאר ותלקט שאריות תבואה בשדות שבבעלותו, תוך שהוא מורה לקוצרים לא להפריע לה. נעמי, שנחשפת לסיפור האהבה שקורם עור וגידים מורה לכלתה לחזק את הקשר ואומרת לו ללכת לישון לרגליו ולבקש שתישא אותה לאישה. זה עבד.
"ותרד הגרן ותעש ככל אשר צותה חמותה ויאכל בעז וישת וייטב לבו ויבא לשכב בקצה הערמה ותבא בלט ותגל מרגלתיו ותשכב ויהי בחצי הלילה ויחרד האיש וילפת והנה אשה שכבת מרגלתיו ויאמר מי את ותאמר אנכי רות אמתך ופרשת כנפך על אמתך כי גאל אתה ויאמר ברוכה את לה' בתי היטבת חסדך האחרון מן הראשון לבלתי לכת אחרי הבחורים אם דל ואם עשיר". השניים מתחתנים ומביאים ילד בשם עובד. זהו סבו של דוד המלך.
