ההיסטוריה הנשכחת של הממלכה היהודית ששלטה בחלקים חשובים של אתיופיה

הרי סמיין הם בין אתרי התיירות המפורסמים ביותר באתיופיה • אך סביר להניח שרוב המטיילים לא מכירים את ההיסטוריה הסוערת והמפתיעה של המקום • בעוד יהודי אירופה והמזרח התמודדו כמעטים בגולה, שלטה שושלת מלכים בחלקים של המדינה

אישה באתיופיה, צילום: AFP

הרי סמיין, ההרים הגבוהים ביותר בקרן אפריקה, הם בין אתרי התיירות המפורסמים ביותר באתיופיה. בימים כתיקונם כאשר שקט ויציב במדינה, פוקדים אותם אלפי תיירים, שנהנים מהנופים המרהיבים ומעולם החי והצומח העשיר. הרים אלו הם גם יעד מבוקש עבור הישראלים המטיילים באתיופיה, בין אם תיירים המבקרים במקום בדרכם מגונדר לאקסום למשל, ובין אם תרמילאים היוצאים לטרק של מספר ימים בשטח. אבל מי מאיתנו שמע על ההיסטוריה היהודית הסוערת והמפתיעה של המקום, ועל היותו המעוז המרכזי של שושלת המלכים של יהודי אתיופיה - שושלת הגדעונים?

אנחנו רגילים לחשוב על החיים היהודיים בתפוצות כחיים של מיעוט, הנתון לחסדי השלטונות הנוצריים או המוסלמים. אבל, לא כך היה הדבר לגבי יהודי אתיופיה. עד המאה ה-17, בעוד שיהודים בשאר התפוצות חיו במציאות זו, היה ליהודי אתיופיה שלטון עצמי שכלל מלכים וצבא ומקום מוצאו היה בהרי סמיין , ומשם הם ניהלו מלחמות כנגד הממלכה הסולומונית הנוצרית (שלימים התפתחה למדינת אתיופיה המודרנית).

שלטונם של היהודים בסמיין, כמו גם המלחמות בינם ובין הממלכה הסולומונית, מתועדים בהרחבה גם במסורת שעברה בעל פה מדור לדור בקרב הקהילה, וגם בין היתר, בכתבי הממלכה הסולומונית שנכתבו סמוך לאירועים עצמם. עדויות על המלחמות הגיעו גם לקהילות היהודיות במצרים ובארץ ישראל, ומשם נפוצו ברחבי העולם היהודי. יהודי אירופה והמזרח התיכון, שבאותו הזמן חיו "תחת עול גויים", שאבו נחמה והשראה מכך שאי-שם באפריקה חיים יהודים העומדים ברשות עצמם, שיש להם מלכים וצבא.

תיאורי הקרבות במקורות הכתובים וגם במסורות שעברו בעל פה, מזכירים מקרים רבים שבהם יהודי אתיופיה העדיפו למות ולא להישבות בידי הנוצרים. תיאור מפורסם מופיע בכרוניקה (דברי הימים) של המלך הסולומוני סרצה דנגל (1597-1563), שם מסופר על אישה יהודייה שנשבתה בידי הצבא הסולומוני. כאשר הוביל אותה אחד החיילים בשביל מעל תהום, היא זינקה מהתהום ומשכה אותו יחד איתה. מסורת שעברה בעל פה בקרב הקהילה מספרת שבימים שבהם הקיסר הסולומוני יצחק (1429/30-1414) גזר על יהודי אתיופיה התנצרות ויצא למלחמה נגדם, 75 אנשים מהקהילה שראו את הצבא הסולומוני מתקרב והבינו שאין ביכולתם לברוח, השליכו את עצמם מראש צוק בכדי לא ליפול בשבי ובכדי שלא יכריחו אותם להתנצר.

רבים מאיתנו גדלו על סיפורי הגבורה של מצדה וגמלא, אבל מעטים שמעו על קורותיו של השלטון היהודי בסמיין וסיפורי הגבורה כגון אלו ואחרים נגד הממלכה הסולומונית. זאת, למרות שהדברים מוכרים היטב במחקר ומועברים מדור לדור בקרב קהילת יהודי אתיופיה. יש לקוות שבעתיד, ההיסטוריה המרתקת של יהודי אתיופיה בסמיין ועל ממלכת הגדעונים, תהיה מוכרת יותר בקרב הקהל הרחב בישראל. וכפי שדורות של ישראלים טיילו במצדה ובגמלא וכך הכירו מקרוב ובאופן מוחשי את ההיסטוריה המרתקת של המרד הגדול - כך יוכלו לטייל במעוזים ובאתרי הקרבות של יהודי אתיופיה בסמיין ולהכיר מקרוב את ההיסטוריה העשירה ומעוררת ההשראה של הקהילה, דרך השטח ואתרי המורשת השונים ולא רק דרך ספרי ההיסטוריה.

מתפללים בחג הסיגד,

עד אז יוכל הציבור הרחב להכיר סוף סוף לעומק את הפרק המפואר הזה בתולדות יהדות אתיופיה ועם ישראל בכלל, בכנס מקוון של 'התאגיד הממלכתי - המרכז למורשת יהדות אתיופיה' שייערך היום (רביעי ב-15:30) בזום ובעמוד הפייסבוק של המרכז.

ד"ר בר קריבוס מאוניברסיטת רוהר בבוכום, גרמניה, ישתתף בכנס השנתי המקוון של 'התאגיד הממלכתי - המרכז למורשת יהדות אתיופיה' שיעסוק בממלכת הגדעונים וייערך ביום ד' 19.1 החל מהשעה 15:30 בזום. ניתן לצפות בכנס בעמוד הפייסבוק של המרכז.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר