רב מסביר: 66 סיבות למה חייבים להציב ביצת יען בבית כנסת

בתימן נהגו לתלות ביצי יען בבית חתן ויולדת, ואפילו הפעילו גמ"ח ביצים • כעת הוציא הרב יצחק רצאבי ספר חדש שבו הוא מנסה לשכנע מדוע זה בדיוק מה שחסר בבית הכנסת שלכם • ומה קורה למי שאוכל ביצת יענה? רמז – זה קשור לקורונה

יען, צילום: EPA

ביצת של בת יענה בבית הכנסת כבר יש לכם? "ביצי נעמיות בבתי כנסיות", ספר חדש מאת הרב יצחק רצאבי, גדול הפוסקים לעדת התימנים, מבקש לשכנע אתכם שזה בדיוק מה שחסר בבית הכנסת שלכם.

"בהרבה בתי כנסיות בתימן, וגם בארץ ישראל ובארצות רבות במזרח ובמערב", מסביר הרב רצאבי, "נהגו לשעבר לתלות בחוט המשתלשל מתקרת בית הכנסת, קרוב לארון הקודש או מעליו, ביצה אחת או כמה ביצים של בת היענה, היא הנעמית, אחרי שרוקנו אותה על ידי ניקוב חור אחד או שניים", ויש קהילות שבהן תלו את הביצה במרכז תקרת בית הכנסת דווקא. תלייה של ביצי יען היו נהוגות בבתי הכנסת בצפת ובמירון.

בתימן נהגו לתלות ביצי יען גם בבית החתן או היולדת, והצורך בביצים כאלו הביא לקיומו של גמ"ח ביצים. המנהג לתלות ביצי יען היה נפוץ גם בקרב גויים, ואפשר היה לראות בעבר ביצים ענקיות משתלשלות מהתקרה של מסגדים וכנסיות.

אז למה ביצה ועוד של יען? – לדברי הרב רצאבי, יש לא פחות מ-66 טעמים שונים לתליית ביצי בת יענה בבית הכנסת, וביניהם בעיקר טעמים מיסטיים או סגוליים. כך, למשל, הרב מסביר שביצת היען עוזרת למתפלל לשמור את העיניים בסידור, שכן לפי מה שהאמינו פעם, "בת היענה מחממת ביצתה בראייתה ומוציאה בדרך זו את אפרוחיה", וביצת היען מזכירה למתפלל "מה חוש הראות פועל עם עוצם ההבטה וההסתכלות רק לתכלית הרצויה". בנוסף, טוען הרב, הביצה מסוגלת לעורר את המתפללים לשוב בתשובה שלמה על חטאים של לשון הרע, והיא גם יעילה נגד עין הרע, שכן שמו של ה"יען" רומז ל"עין". בדומה, "יען" אותיות "עני", ובכוחה של הביצה לעורר את המתפללים לתת צדקה ביד נדיבה. בנוסף על כך, ביצת היען, שנזכר בנבואות החורבן, מזכירה למתפללים את האבלות על בית המקדש.

עם הזמן דעך המנהג ונעלם, וכיום נותרו לו שרידים רק בבית הכנסת עדס בירושלים, שם הן מעטרות את בימת בית הכנסת, אלא שכיום הביצים הללו משמשות כמנורה, ומכניסים לתוכן נורה חשמלית. על אף שבעבר היה המנהג נפוץ דווקא אצל בני תימן ועדות המזרח, אך לא בקרב יהודים ארצות אירופה, הרב רצאבי קורא גם ליהודים אשכנזיים לתלות ביצים בבתי כנסת שלהם.

הספר החדש,

הספר, שנדמה אולי כקוריוז, עוסק בנושאים מפתיעים נוספים ובהם "האם הביצה עצמה משבחת לה'", אילו "חיות ועופות ממיתים בראייתם", "מתי בת יענה טומנת ראש בחול", ומה קורה למי שאוכל ביצת יענה (ימות במגפה).

ואם השתכנעתם שנכון להוסיף לבית הכנסת שלכם ביצה של יען, יש גם מספר טלפון להזמנת "ביצי נעמיות מוכנות לתלייה". אז, ביצה כבר יש לכם?

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר