היערכות שיא לקראת שבת חיי שרה: עשרות אלפים יגיעו לחברון

לאחר שבשנה שעברה נאלצו לוותר על המנהג, מסורת "שבת חברון" תצא לדרך בסוף השבוע • עקב הביקוש העז: תושבי האזור ישכירו את בתיהם באלפי שקלים ליממה

שבת חיי שרה במערת המכפלה, 2019 (ארכיון), צילום: דוברות המשטרה

הכנות אחרונות נעשות בקריית ארבע וביישוב היהודי בחברון לקראת הגעתם של עשרות אלפי בני אדם לרגל שבת "חיי שרה", שמוגדרת כבר עשרות שנים "שבת חברון". על פי הערכות זהירות, ליישוב צפויים להגיע בשבת הקרובה יותר מ-35 אלף בני אדם, כשהערכות אופטימיות יותר מדברות גם על קרוב ל-50 אלף בני אדם.

הסיבה להפרש הגדול בין ההערכות היא שבניגוד לאירועים המוניים אחרים, בשבת "חיי שרה" מארחים אנשים פרטיים, חברים ובני משפחה, כך שלא ניתן לדעת בדיוק כמה יגיעו. יתר על כן, קשה לדעת כמה אנשים יחליטו להיעדר בשל נגיף הקורונה.

מדובר בחגיגה גדולה בחברון, שבשנה שעברה נאלצו לוותר על השבת המסורתית עקב נגיף הקורונה. בשנה שעברה הוצבו מחסומים על ידי המשטרה, ונאסרה הכניסה ליישוב קריית ארבע במטרה לבלום כניסת מבקרים למקום. לכן רבים שנאלצו להיעדר מהאירוע ההמוני מעוניינים מאוד להגיע אליו השנה.

לקראת השבת החלו תושבים רבים בקריית ארבע להשכיר את דירותיהם. המחירים ביישוב מאמירים ל-3,000 שקלים למעט יותר מ-24 שעות של שהייה ללא אוכל, לעיתים תוך שינה על מזרנים. הביקוש העז אף הוביל להשכרת דירות בשכונת רמת ממרא, שמרוחקת כ-40 דקות הליכה ממערת המכפלה. אך למרות המרחק הגדול כל דירה נחטפת במהירות.

במקביל יתאפשר למבקרים לישון במוסדות החינוך ביישוב בהזמנת מקום מראש, ובקבוצות בלבד. מאהל ענק של חב"ד הוקם בחברון, ובו יתאפשר להמונים לאכול - גם זאת בהזמנת מקום מראש.

בשל העומס העצום והפקקים שצפויים בערב שבת בקריית ארבע, האיצו מארגני האירוע בהמונים להקדים את הגעתם עד השעה 13:30 בצהריים ביום שישי, מחשש לחילול שבת. הכניסה לחברון תיאסר החל מיום חמישי. ביום שישי יופעלו שאטלים מירושלים לקריית ארבע, ועדיף שלא להגיע למקום ברכבים פרטיים.

הכניסה למערת המכפלה הינה באמצעות תו ירוק, וביישוב היהודי בחברון הבינו כי מדובר באתגר שדורש דגש מיוחד. לבאים לקריית ארבע ולחברון, שהינם בעלי תו ירוק או בדיקת קורונה שלילית, יינתנו צמידים שאך ורק באמצעותם יתאפשר להיכנס למערת המכפלה ולהשתתף בשיעורים ובהרצאות במקום.

"המועצה ערוכה ומוכנה לאירוע בסדר גודל לאומי", ציין ראש מועצת קריית ארבע אליהו ליבמן. "כלל הגורמים, כולל כוחות הביטחון, מסונכרנים ביניהם על כלל ההיבטים הביטחוניים והבטיחותיים, ואנחנו נותנים מעטפת של אירוח וקירוב לבבות. מרבית מבני הציבור במועצה הוסבו לחדרי אירוח עבור 35 אלף מתפללים שיגיעו למערת המכפל. זו זכות עבורנו לארח אנשים מכל הארץ, דתיים או חילוניים, בלי קשר לימין או לשמאל. כולם מרגישים שהם הבנים של שרה אימנו ושל שאר האבות והאימהות הקבורים במערת המכפלה. אנחנו מבקשים מאוד מהציבור להישמע לכוחות הביטחון וההצלה, ולהגיע באוטובוסים ציבוריים ולא ברכבים פרטיים על מנת להקל בעומס הצפוי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר